fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Claas Arion 500 favoriet in marktonderzoek gebruikte trekkers

De Claas Arion wordt het beste beoordeeld door gebruikers in ons omvangrijke marktonderzoek van 150 pk viercilinders van zo’n tien jaar oud. Foto’s: Mark Pasveer

Voor een omvangrijk gebruikersonderzoek vroeg TREKKER boeren en loonwerkers naar hun ervaringen met hun 150 pk viercilinder trekker van zo’n tien jaar oud. Gebruikers beoordelen de Claas Arion 500 als beste. Ze zijn positief over het bedieningsgemak en de ruime cabine. Volgens sommigen ontbreekt wel wat koppel. Er zijn weinig dezelfde, terugkerende reparaties gemeld.

De Claas Arion 500 was al even op de markt toen we ‘m testten in de groepstest in 2016. In die tijd voelde de Arion wat ouderwets aan ten opzichte van de andere merken, want het was een van de weinige trekkers zonder touchscreen. Het Cebis-touchscreen kwam één jaar later op de markt. Maar we waren positief over de ruime cabine.

De trekker scoorde destijds vooral gemiddeld tijdens die vergelijkingstest – nergens slechte scores, ook nergens een veel betere prestatie dan de rest. Maar nu hebben we alsnog iets waar de Claas excelleert: de Claas Arion wordt namelijk het beste beoordeeld door gebruikers. Gebruikers beoordelen de Arion met een 8,8 – het hoogst van allemaal.

Goed geveerd

Nu, bijna tien jaar ná die groepstest, zijn gebruikers van een Arion vooral goed te spreken over die ruimte in de vijfstijlencabine. Het is het op één na vaakst genoemde pluspunt, met op plek één: het bedieningsgemak. Je hebt een hendel waar je je hand óp legt, en waarbij je met de duim verschillende functies bedient. Andere knoppen zijn er vlak naast en voor gepositioneerd.

Ook het goede rijcomfort wordt vaak aangehaald. Dan worden met name de uitstekende vooras- en cabinevering benadrukt.

De onafhankelijk geveerde vooras zorgt, samen met de cabinevering, voor een uitstekend rijcomfort. Wel zijn gebruikers kritisch over de hoeveelheid werk die in het doorsmeren van alle bewegende delen gaat zitten.
De onafhankelijk geveerde vooras zorgt, samen met de cabinevering, voor een uitstekend rijcomfort. Wel zijn gebruikers kritisch over de hoeveelheid werk die in het doorsmeren van alle bewegende delen gaat zitten.

Gebrek aan koppel

Tijdens de test in 2016 bleek de Claas Arion relatief veel trekkracht te hebben, en we waren positief over hoe gemakkelijk de transmissie zich laat bedienen. Beide zaken komen nu terug in dit marktonderzoek.

Gebruikers schrijven de transmissiebediening uitstekend te vinden, en zeggen dat de Arion z’n mannetje staat bij zwaar trekwerk. Maar: sommigen vinden dat de motor te weinig koppel levert, met name bij lage motortoerentallen. Weet dat sinds dat Claas overschakelde naar schonere Fase IV-motoren (in 2017) de motoren voorzien zijn van een dubbele turbo, in plaats van één turbo met variabele geometrie, om dit issue te ondervangen. Daarnaast laat de transmissie zich makkelijk bedienen. Sommigen zijn echter wel kritisch op het motor-transmissiemanagement, waardoor de reactie van bak niet altijd even precies zou zijn.

Met name bij lage motortoerentallen, zou de DPS-motor wel meer koppel mogen leveren, stellen gebruikers. De latere modellen zijn hiervoor voorzien van een dubbele turbo, in plaats van één met variabele geometrie zoals hier.
Met name bij lage motortoerentallen, zou de DPS-motor wel meer koppel mogen leveren, stellen gebruikers. De latere modellen zijn hiervoor voorzien van een dubbele turbo, in plaats van één met variabele geometrie zoals hier.

Beperkte banden

Ander kritiekpunt is dat het zicht vanuit de bestuurderstoel niet het beste is. Dat geldt voor het zicht rondom, en meer specifiek het zicht naar achteren op de trekhaak. Anderen merken op dat de Arion beperkt is in z’n bandenmaten-opties. Bij latere Arion-modellen is dit verbeterd. Bovendien is het eigen gewicht van de trekker voor sommigen te hoog.

De vijfstijlencabine wordt als lekker ruim ervaren. Daarnaast is de cabinevering – net als de voorasvering - uitstekend. Kritiek: met name het zicht rondom en het zicht naar achteren (op trekhaak) is niet het beste.
De vijfstijlencabine wordt als lekker ruim ervaren. Daarnaast is de cabinevering – net als de voorasvering – uitstekend. Kritiek: met name het zicht rondom en het zicht naar achteren (op trekhaak) is niet het beste.

Geen standaard storingen

44% van alle storingen die gemeld zijn bij een Arion 500, hebben te maken met de motor. En in 19% van de gevallen is sprake van elektronica- of softwareproblemen. Het valt op dat, althans op basis van ons onderzoek, gebruikers van een Arion 500 (bouwjaren 2012 tot 2017) niet zo vaak dezelfde problemen hebben. Op basis van de gemelde storingen is het moeilijk om een duidelijk patroon te herkennen.

De vaakst genoemde reparatie heeft te maken met lekkage van het koelsysteem (slangen, met name), of een expansietank die poreus wordt. Dit zijn issues die geoefende Claas-monteurs inderdaad zeggen te herkennen. Sommigen hadden problemen met de turbo. Soms is het dan de turbo zelf, en soms de versteleenheid van de turbo met variabele geometrie.

Verder worden verschillende zaken genoemd. Denk aan kapotte lagers in de vooras, lekkage van hydrauliekleidingen, en problemen met de koppeling van een powershiftbak. Dit lijken op zichzelf staande storingen te zijn.

Gebruikers noemen de bediening eenvoudig. Het beeldscherm kreeg een generatie later pas touchscreenbediening, en dus gebruik je hier vooral een draai-drukknop.
Gebruikers noemen de bediening eenvoudig. Het beeldscherm kreeg een generatie later pas touchscreenbediening, en dus gebruik je hier vooral een draai-drukknop.

Auteurs: Bob Karsten en Bas van Hattum

Lees ook: 450 meningen over acht 4-cilinders: dik tevreden, maar niet storingsvrij

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang het laatste TREKKER-nieuws in je inbox.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
JJJJ dash MM dash DD
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Claas integreert 365FarmNet in Claas Connect-programma

Claas bundelt 365FarmNet met Claas Connect. Gebruikers van 365FarmNet maken vanaf november 2026 de overstap naar Claas Connect.
Afbeelding artikel

Claas maakt grote inhaalslag met Axion 9-serie

De Duitse trekkerfabrikant Claas presenteert de nieuwe Axion 9-serie, en is daarmee is klaar voor een inhaalslag in het grote segment.
Afbeelding artikel

Claas Arion krijgt een facelift

Claas frist het uiterlijk van de Arion 600 op. Op de Agritechnica zagen we de Arion 6.190 die nu qua design...