fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Tümosan 82.80 DT: oude Fiat-techniek nog altijd nieuw te koop in Turkije

In Turkije zijn ontelbaar veel Tümosan ‘Fiat’-trekkers te vinden. Trekkerfabrikant Tumosan startte met de productie van de Fiat-modellen in 1984 en bouwt ze nog steeds. Het uiterlijk van de trekkers is in die tijd praktisch niet veranderd. Foto’s: Mark Pasveer

Trekkerfabrikant Tümosan bouwt nog altijd de bekende oude Fiat-modellen onder licentie. De fabrikant heeft er een ongekend succes mee. Het wemelt van de ‘Fiats’ in Turkije. Net als duizenden Turken, heeft ook Yilmaz Bakirci er een. Een portret van de trekker die de Turkse markt lijkt te domineren.

Je denkt al snel: goh, een fraaie Fiat 80-90. Maar dat is het niet: het is een Tümosan 82.80 DT. De trekker heeft 80 pk, DT staat voor vierwielaandrijving. Deze Tümosan 82.80 DT is van Yilmaz Bakirci.

Deze specifieke trekker is gebouwd in 2010, maar recentere modellen zijn ook te vinden, ze zijn gewoon nog nieuw te bestellen. Dat komt omdat de Turkse trekkerfabrikant Tümosan ooit een licentie tekende voor de bouw van Fiat-modellen en Fiat-motoren.  

Yilmaz Bakirci (55) is eigenaar van deze Tümosan 82.80 DT uit 2010. De trekker heeft 82 pk motorvermogen.
Yilmaz Bakirci (55) is eigenaar van deze Tümosan 82.80 DT uit 2010. De trekker heeft 82 pk motorvermogen, de teller staat op 3.600 uur.

Fiat-model tijdloze klassieker

Tümosan – ooit door de Turkse staat opgericht, later geprivatiseerd en naar de beurs gegaan – tekende al in 1977 een licentieovereenkomst met Fiat voor de productie van zowel verschillende typen trekkers als ook voor de bouw van de motoren. De productie van de Fiat-modellen startte in 1984 en duurt nog altijd voort.

Het uiterlijk van de trekkers is in die tijd praktisch niet veranderd. Nog steeds prijkt de door Pininfarina ontworpen cabine op de trekkers. Tümosan spreekt zelf over een tijdloze klassieker, en ja, breng daar maar eens iets tegenin. Naast deze Fiat-modellen bouwt Tümosan ook trekkers met een eigen moderner uiterlijk, en een smalspoorserie. Er is productiecapaciteit voor 45.000 trekkers per jaar.

De fabrikant zegt het model door de jaren heen doorlopend te hebben doorontwikkeld. De Tümosan-motor meet – net als in de Fiat-tijd – 3,9 liter. Hij is nu voorzien van turbo en intercooler, de transmissie is een eenvoudige 12V/12A-bak met een mechanische omkeerschakeling. De nieuwere modellen hebben trouwens de schakelpoken aan de rechterkant en niet meer tussen de benen, zoals bij de trekker van Bakirci.

Sokken uit, in deze Tümosan! De trekker is van binnen netjes bekleed met gestikte vloermatten, ook de stoel heeft dezelfde bekleding. Zelfs het dashboard is meegenomen. Dit exemplaar heeft nog de schakelpoken tussen de benen zitten. Bij de recentere Tümosan-modellen zitten die aan de zijkant.
Sokken uit, in deze Tümosan! De trekker is van binnen netjes bekleed met gestikte vloermatten, ook de stoel heeft dezelfde bekleding. Zelfs het dashboard is meegenomen. Dit exemplaar heeft nog de schakelpoken tussen de benen zitten. Bij de recentere Tümosan-modellen zitten die aan de zijkant.

Opgeleukte trekker

Er zijn ontelbaar veel Tümosans te vinden, zeker in de regio Konya waar de fabriek staat. Waarschijnlijk zijn er geen twee hetzelfde. Turken mogen hun trekker namelijk graag iets opleuken. Vaak zie je ze met zonwerende folie op de ramen, toeters, grote stickers, bumpers of verchroomde uitlaten, of een combinatie van dat alles.

Veel trekkers in Turkije zijn rijkelijk bekleed stickers. Zo ook de trekker van Bakirci. De namen van zoon en vader staan er op, en ook hier weer ‘Maşaallah’- voor bescherming tegen ‘het boze oog’.
Veel trekkers in Turkije zijn rijkelijk bekleed stickers. Zo ook de trekker van Bakirci. De namen van zoon en vader staan er op, en ook hier weer ‘Maşaallah’- voor bescherming tegen ‘het boze oog’.

Yilmaz Bakirci is wel fan van een beetje pimpen. De trekker is van 2010 en de teller staat op 3.600 uur. Op de stickers op de ramen staan de namen van zijn zoon en vader. En ook hier: Maşaallah, bescherming voor ‘het boze oog’. Van binnen heeft Bakirci de trekker ook onder handen genomen, en voorzien van een fraaie bekleding. Sokken uit dus, in deze Fiat – eh, Tümosan.

Auteur: Bob Karsten

Lees meer artikelen over de TREKKER-roadtrip door Turkije

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Deutz-Fahr 7250 Warrior is ‘het beest’ van het Turkse Ortaoba

In het Turkse dorp Ortaoba vormt de stoere Deutz-Fahr 7250 Warrior een opvallend contrast met de traditionele hutten en tufstenen muurtjes.
Afbeelding artikel

Dit is de elektrische trekker Agrolia van het Turkse ZY Elektrikli

De Turkse engineer Önder Yol, mede-eigenaar van ZY Elektrikli, ontwikkelde e-trekker Agrolia, met eigen aandrijving, accu en software.
Afbeelding artikel

Turkse handelaar met erf vol jong gebruikte trekkers middenin stad

Tussen groentewinkel en dönertent runt Çağlar Tayat zijn trekkerhandel. Vanuit het Turkse Akşehir verkoopt hij jong gebruikte trekkers.