fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

TREKKER test JCB Fastrac 4220 iCON; dit zeggen gebruikers

De JCB Fastrac 4220 iCON beschikt over nieuwe assen, een aangepast frame én een vernieuwde cabine. Tijd voor een trekkertest en navraag bij enkele gebruikers. – Foto: Bob Karsten

De JCB Fastrac 4220 iCON is een beetje de Mercedes-Benz onder de trekkers. Want de Britten bouwen een trekker met rijgedrag dat perfectie benadert. De trekker straalt kwaliteit uit. Op het bouwland was de Fastrac dan weer minder in z’n element, vanwege dieselverbruik, beperkte bandhoogte en (te) beknopte bediening. Dat laatste heeft JCB grondig aangepakt. Zo is er nu de zogenoemde iCON-generatie. Tijd voor een trekkertest en navraag bij enkele gebruikers.

Ogenschijnlijk is de JCB Fastrac 4000-serie al heel wat jaren ongewijzigd – maar dat is niet waar. Want wat je van buiten niet ziet aan de JCB Fastrac 4220 iCON, is dat er nieuwe assen onder zitten en dat het frame is aangepast.

Lees verder onder de foto’s en kaders

Zeg je Fastrac, dan zeg je asfalt – dat is dé plek waar de trekker uitblinkt. Maar met de nieuwe bedieningsarmleuning kun je ‘m fijngevoelig instellen, waardoor de trekker nu ook beter geschikt is voor landwerk. De beperkte bandhoogte achter is dan nog z’n beperking. – Foto: Bob Karsten
Zeg je Fastrac, dan zeg je asfalt – dat is dé plek waar de trekker uitblinkt. Maar met de nieuwe bedieningsarmleuning kun je ‘m fijngevoelig instellen, waardoor de trekker nu ook beter geschikt is voor landwerk. De beperkte bandhoogte achter is dan nog z’n beperking. – Foto: Bob Karsten

Cabine grootste vernieuwing

De grootste vernieuwing zit in de cabine. JCB ontwikkelde een heel nieuwe bedieningsarmleuning en een nieuw beeldscherm voor de Fastrac. En gelukkig maar, want de laatste keer dat we een Fastrac 4220 testten (2018), ging de kritiek vooral over de bediening die in de vorige generatie enerzijds te complex was en anderzijds te beknopt om verfijnde instellingen te doen. Dat is nu anders.

Ook maakte JCB sinds de laatste test de gebruikelijke overstap naar de Fase V-emissienorm. Waarmee het tweede kritiekpunt van toen – het dieselverbruik – ten dele is verbeterd.

Ben je geïnteresseerd in alle testresultaten van de JCB Fastrac 4220 iCON ? Lees de complete trekkertest in TREKKER magazine nr. 441 (juni 2025)

Het nieuwe bedieningsconcept is een giga-sprong vooruit. Op slechts enkele details na, is dit helemaal in orde. – Foto: Stefan Tovornik
Het nieuwe bedieningsconcept is een giga-sprong vooruit. Op slechts enkele details na, is dit helemaal in orde. – Foto: Stefan Tovornik

Goed om te weten over de JCB Fastrac 4220 iCON

  • Het motorvermogen ligt rond het gemiddelde, en het dieselverbruik daar net boven. Het rijcomfort ligt echter ver bovengemiddeld.
  • Het nieuwe bedieningsconcept, met nieuwe armleuning en beeldscherm, is zeer goed!
  • Voor deze vermogensklasse schiet de Fastrac wat hefkracht tekort.

Auteurs: Hubert Wilmer, Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

TREKKER-roadtrip Turkije: giga land met enorme machine-industrie

Een roadtrip door Turkije is een rit vol contrasten: dorre vlaktes en overal trekkerfabrieken. De machine-industrie draait er op volle toeren.
Afbeelding artikel

VIDEO | Trekkers kijken in Turkije

TREKKER maakte een roadtrip door Turkije. Lees komende weken meer over elektrische en bijzondere trekkers én over gloednieuwe vette machines.
Afbeelding artikel

Massey Ferguson 8S-serie krijgt update en nieuwe naam: 8S Xtra

Massey Ferguson heeft deze week in Frankrijk de tweede generatie van de 8S-serie gepresenteerd. De 8S-serie is sinds 2020 op de...