Op Tractorpulling Indoor Putten strijden de trekkers voor het eerst dit jaar weer om de verste afstand. Dat gaat gepaard met flinke vlammen onder luid gejuich van het enthousiaste publiek. TREKKER is erbij en ziet een spannende strijd in verschillende klassen. – Foto’s: Roy Peters, Henk Kroon
In het weekend van 14 en 15 maart hebben de trekkers voor het eerst dit jaar gestreden om de verste afstand. Voor het derde jaar gebeurt dat op de locatie in het Gelderse Putten. TREKKER is erbij en ziet een spannende strijd van de tractorpullingteams in de klassen standaardtrekkers, Farmstocks en Grand Nationals.
Op zo’n eerste tractorpullingwedstrijd heeft iedereen er merkbaar zin in. Dat blijkt al uit het aantal bezoekers: beide dagen van Tractorpulling Indoor Putten zijn volledig uitverkocht. Voor veel teams is het een race tegen de klok om de trekker op tijd af te krijgen. En dat lukte niet elk team.
Verrassende winnaar Calimero
Op de vrijdagavond zien we veel standaardklassen en Farmstocks. Ook rijdt de Mini Unlimited-klasse. De twee harde banen bieden trekkers met scherpe nokken op de banden veel grip. De 2,6 ton Sport is de eerste klasse van de Farmstocks. Het lukt vier trekkers om de full-pulllijn op 80 meter te bereiken. Verrassende winnaar isCalimero. De MF 5609 blijft de Nederlands Kampioen Starfire bijna 3 meter voor!
De Mini Unlimited-klasse telt nog weinig deelnemers. Voor team Gompie uit Maasland is het vooral een wedstrijd om te testen. De techneuten ontwikkelden een nieuwe supercharger. Deze zorgt voor extra lucht in de motor. Daarnaast kreeg de trekker een nieuwe ontsteking en een lichter frame. De trekker zet een nette run neer die, gezien het kleine aantal deelnemers, ook goed is voor een finaleplaats. Toch besluit het team niet meer te rijden omdat ze niet zeker zijn van de motor.
3,6 ton Supersport als afsluiting
De 3,6 ton Supersport startals laatste op de vrijdagavond. De klasse kan rekenen op veel enthousiaste reacties van het publiek. Een tijd lang valt er geen full pull. Toch weten vier trekkers dit te halen. In de finale zet Blue Tiger de verste afstand neer. Als laatste trekker in de finale zet de New Holland TM190 de sleepwagen bijna 4 meter verder. Het zorgt voor uitzinnige fans op de tribune.
Bij Simply Green sneuvelt de turbo in de finale van de 4,5 ton Supersport. Dat zorgt voor veel vlammen en rook. Dit dooft gelukkig snel. Afgelopen jaar kampte het team tijdens deze wedstrijd ook met dit probleem.
De winst in de klasse 4,5 ton Supersport is voor de Deense Krone Hulk. In de finale komt-ie bijna 4 meter verder dan de nummer twee, Secret of the Valley. De twee John Deere’s zijn aan elkaar gewaagd, maar vandaag gaat de winst naar het Deense team. De sleepwagen kent geen zware afstelling in deze laatste klasse van het evenement. Dat zorgt voor veel snelle runs, waar het publiek merkbaar van geniet.
Passion for Power pakt de winst in de finale van de 4,5 ton Sport. In de kwalificatierun laat de Ford Blue Force echt spektakel zien. De trekker lijkt van geen ophouden te weten en gaat ruim voorbij de full-pulllijn. Daarmee is hij een goede kandidaat voor de winst in de finale. In deze finale zet Passion for Power de eerste run neer; ruim 85 meter. Maar is dit genoeg? De International 1455 met de naam Red Explosion komt er niet aan. Ook de John Deere 4850, Brother Deere, lukt dit niet. Als laatste haakt de favoriet Blue Force aan. Halverwege de baan klinkt de motor niet lekker en ontstaat flinke rook. Daarmee komt de run bij slechts 68 meter al tot een eind.
Flinke vlammen komen uit D’n Aerdvruter bij de run in de Superstock-klasse. De motor klinkt lekker in deze proeftrek, er treedt geen schade op. Met een afstand van ruim 68 meter is dit een eindje verwijderd van de full-pulllijn. Toch besluit het team om de run niet over te doen. Een goed besluit, want alleen de Deense Lucky Luke zet een full pull neer en de rest blijft achter D’n Aerdvruter. De sleepwagen kent een zware afstelling en de trekkers hebben moeite om het vermogen over te brengen. In de finale is D’n Aerdvruter de enige die kan rijden, waardoor de winst naar het Brabantse team gaat. Dat zorgt voor vreugde bij de vele fans.
Pech voor Gipsy King. De mannen achter Gipsy King zaten niet stil afgelopen winter. De problemen die ze afgelopen seizoen ondervonden, pakten ze grondig aan. Toch treedt net voor vertrek naar Putten weer een mankement op: de lagering van de versnellingsbak. De trekker kan helaas niet rijden. Teamlid Xander Ubak: “We denken dat er een probleem in de smering zit. Daardoor kunnen de lagers van de tandwielen in de versnellingsbak vastlopen.” Naast deze problemen van de trekker werkten de mannen ook aan verbeteringen. Zo kreeg die onder meer externe oliepompen en een nieuwe turbo.
Het is uw recht om te bepalen welke gegevens een website mag opslaan en gebruiken. Met uw toestemming kunnen wij en onze partners gegevens opslaan op uw apparaat, zoals unieke identificatoren en browsegegevens, om persoonlijke gegevens te verzamelen en te verwerken.
Wij en onze partners verwerken de volgende gegevens: Opslaan en openen van informatie op een apparaat, gepersonaliseerde advertenties, reclame- en inhoudsmeting, publieksonderzoek en dienstenontwikkeling.
Door toestemming te geven, gaat u akkoord met het gebruik van cookies voor deze doeleinden. U kunt ook weigeren, maar sommige gepersonaliseerde functies kunnen dan niet beschikbaar zijn. Uw keuzes gelden alleen voor deze website, en u kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken via het Privacybeleid of de knop Meer opties in de linkeronderhoek.