Deutz-Fahr vernieuwde de laatste jaren stapsgewijs de nogal omvangrijke Agrotron 6-serie. Voor deze trekkertest heeft TREKKER model 6190 TTV gekozen, met maximaal 192 pk. – Foto’s: Bob Karsten
De Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV is de kleinste trekker uit de Agrotron 6-serie met de nieuwe SDF-transmissie. Die wilden we wel eens testen. Conclusie: met die cvt rijdt de trekker formidabel, al hadden we van de meetresultaten hogere verwachtingen. De trekker is met 9.455 kilo trouwens verrassend zwaar, vinden ook enkele gebruikers.
Voor de tweede keer hebben we een Deutz-Fahr in de trekkertest met een nieuwe SDF-transmissie. Eerder hadden we al de grootste met zo’n bak: de Agrotron 8280 TTV. Nu hebben we het kleinste model Agrotron 6190 TTV met zo’n SDF-transmissie getest.
Om de Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV een beetje in perspectief te zetten; je kunt deze trekker zien als tussenmodel in de 6-serie. Er zitten drie modellen ónder – allen met ZF-transmissie. En er zitten drie modellen boven: 6210 tot en met 6230 HD, allen met SDF-transmissie. De Agrotron 6190 TTV die wij mochten testen heeft een kleinere bak: SDF T7340 in plaats van T7540. Ook is de vooras kleiner: Dana M50 in plaats van M60L. Bovendien is de wielbasis 8 tot 15 centimeter korter dan die van de grotere 6-serie-modellen.
Afijn, qua componenten is deze Deutz-Fahr dus een oerdegelijke trekker. Zoals je van zo’n trekker mag verwachten, zijn de meetwaarden voor de hefinrichting en hydrauliek zeer goed. Ook is de trekker zeer comfortabel en lekker wendbaar.
Betere meetresultaten verwacht
De coördinatie tussen motor en transmissie kan echter nog beter. Want hoewel het rijgedrag formidabel is, hadden we hogere verwachtingen van de meetresultaten. Wellicht dat Deutz-Fahr dit in de toekomst nog wat optimaliseert. Maar wat vinden gebruikers eigenlijk van de Deutz-Fahr Agrotron TTV?
Goed om te weten over Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV
De Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV is met een nieuwe traploze transmissie uitgerust. Deze SDF T7340 wordt samen met Claas Industrietechnik gemaakt.
Bij zwaar trekwerk is de efficiëntie nog niet optimaal. Hier blijven de meetresultaten iets achter.
Ook is er ruimte voor verbetering als het gaat om de cabine.
Daartegenover staat dat de hefinrichting, de hydrauliek en het rijcomfort uitstekend zijn!