Gebruikte spuitmachine Agrifac Condor: meer vraag dan aanbod
De Agrifac Condor is een van de iconen van de Nederlandse landbouwwerktuigenindustrie. In het eigen segment is deze spuitmachine met afstand marktleider in Nederland. Ook een gebruikte Agrifac Condor is goed te verkopen, mits de uitvoering past bij de wensen van de klant. Voor een technisch fit exemplaar geldt dat de vraag groter is dan het aanbod.
Gebruikte spuitmachines zijn in veel gevallen moeilijke handel. De kandidaat-koper stelt hoge eisen aan de machine. Niet alleen vanwege de verplichte SKL-keuring, maar een spuitmachine moet technisch betrouwbaar zijn. Werkbreedte en tankinhoud moeten passen bij de situatie op het bedrijf.
Ook in spuittechniek is veel te kiezen. Dus stelt de akkerbouwer of loonwerker die serieus in een spuit investeert hoge eisen. Niet alleen landbouwkundig, maar ook vanwege driftreductie-eisen. Het gaat immers al gauw over een investering van € 100.000 plus.
Spuittechniek maakt het verschil
Een zelfrijder is de droom van iedereen: handig manoeuvreren, veel mans onder natte omstandigheden en de machine staat altijd klaar voor gebruik. In aanschaf is een nieuwe zelfrijder een dure grap. Een beetje compleet uitgevoerd gaat het snel richting € 400.000. Ook € 450.000 tot € 550.000 is geen uitzondering meer.
De gekozen spuittechniek kan € 100.000 tot € 150.000 verschil in de aanschafprijs uitmaken. Het AirFlowPlus-systeem voor luchtondersteuning of PWM-techniek, eventueel uitgebreid naar spotsprayen, zijn bij Agrifac veel gekozen opties. Ook HTA-luchtmengdoppen worden nog steeds goed verkocht.
In zijn algemeenheid zijn zelfrijders van de bekende merken in courante uitvoering behoorlijk prijshoudend. Dat geldt zeker voor de Agrifac Condor. Het basisvoertuig heeft een lange levensduur, en maakt ruwweg al gauw de helft uit van de prijsopbouw voor een nieuwe machine.
Lees verder onder de foto’s
Afschrijving zit in spuitdeel
De afschrijving zit vooral in het spuitende gedeelte, maar dat is in de praktijk vrij goed te reviseren. Schrik niet van een revisie van € 45.000 voor een zelfrijder met 5.000 uur op de teller. Maar als het basisvoertuig vervolgens nog lang meekan, is dat de moeite waard. Eerder dan bij een getrokken machine, want die wordt na een grondige revisie al snel te duur ten opzichte van nieuw.
Of gebruikt interessant is, wordt ook beïnvloed door subsidieregelingen. Tot voor kort maakte de MIA/Vamil een jong-gebruikte spuitmachine minder de moeite waard. Nu die regeling is vervallen, is een jonge machine weer een stuk interessanter.
Technische conditie lastig te beoordelen
Er zijn ruwweg drie manieren om een gebruikte Condor te bemachtigen. Ten eerste op een veiling of van een onbekende op een internetplatform. Een tweede optie is bij de dealer die een machine heeft ingeruild. Een derde mogelijkheid is rechtstreeks aanschaffen bij Agrifac.
Voor een leek, maar zelfs voor een specialist, is het lastig om op het oog de technische conditie van een zelfrijdende spuit goed te beoordelen. Of de machine nog goed in de verf of op de banden staat en of eraan is gelast, dat is wel te zien. Maar de essentiële punten die bepalen of de machine gaat mee- of tegenvallen, vragen om een nadere inspectie.
Kies je voor Agrifac Premium Proven?
Agrifac is vooral fabrikant, maar heeft ook gebruikte spuitmachines in de verkoop. Een gebruikte machine ‘als gezien’ aanschaffen is mogelijk, maar een volgende stap is te kiezen voor Proven. Dan is de machine technisch volledig nagekeken. Indien nodig zijn optische delen wel opgeknapt, maar niet altijd vervangen door nieuw. Eigenlijk gaat het om een zeer uitgebreide onderhoudsbeurt. Voor Proven geldt een halfjaar garantie.
De volgende stap is Premium Proven. Via dat programma worden de machines in Steenwijk aan een grondige inspectie onderworpen en onder garantie verkocht. Dan komen de punten aan de orde die bepalen hoe goed de machine ook werkelijk nog is: eindvertragingen gaan eraf en de keerringen worden preventief vervangen. De wielmotoren worden op druk gezet (torque-test) om ze te testen. Indien van toepassing wordt de HTA-pomp getest en worden pneumatische dopafsluiters standaard vervangen. Ook al een kostenpost op zich: een 36 meter spuitboom met HTA-doppen per 25 centimeter telt 288 afsluiters; 144 voor de lucht en 144 voor de vloeistof keer € 59,50 per stuk is € 17.136.
Het StabiloPlus-systeem inclusief de lagers van de pneumatische veerpoten wordt gecontroleerd op speling en zo nodig gereviseerd. De ‘bril’ van het balanceersysteem is aan slijtage onderhevig. Die vervangt Agrifac standaard binnen Premium Proven. Overigens, dit balanceersysteem met een bril heeft het principe van een afrolsysteem op een halve maan. In combinatie met het StabiloPlus-systeem – dat het voertuig zelf heel stabiel houdt – levert dat in de praktijk een bewezen, heel stabiel gedrag van de spuitbomen. Inwendige lekkage van de hefcilinders komt weleens voor. Het is op het oog niet te zien, wel een controlepunt.
In overleg met de klant wordt bepaald of er bijvoorbeeld andere banden op de machine komen, en zijn alle in redelijkheid uit te voeren opties of wijzingen door te voeren. De revisie begint ook pas als de wensen van de nieuwe eigenaar bekend zijn.
Feitelijk komt het erop neer dat een Premium Proven-machine er weer bij staat als nieuw en is getest op alles wat redelijkerwijs te testen valt. Premium Proven wordt verkocht met twaalf maanden garantie. Let wel: het programma is alleen van toepassing op machines die maximaal vijf jaar oud zijn met maximaal 5.000 uur op de klok. In Nederland draaien de machines maar zelden meer dan 500 uur per jaar, in het buitenland kan dat wel het dubbele zijn.
Agrifac Condor in de markt
Vanwege de hoge aanschafprijs voor een nieuwe Agrifac Condor is er veel vraag naar een mooi gebruikt exemplaar. In de markt zijn die echter vrij schaars. Momenteel is Engeland een relatief grote bron van gebruikte Condors. Handelaren importeren wel gebruikte Condors uit het buitenland, en ook Agrifac haalt ze daar weleens vandaan. Zoals dus uit Engeland, waar Agrifac een eigen verkooporganisatie heeft die ook machines inruilt en die de historie van deze machines kent.
De trend naar steeds grotere werkbreedtes is enigszins gekeerd. Nederlandse gebruikers investeren liever wat extra in de spuittechniek zelf dan in extra werkbreedte. Zoals luchtondersteuning, waar bij Agrifac dan automatisch de grens bij 39 meter werkbreedte ligt. Ook gebruikte machines zijn nog van nieuwe spuittechniek te voorzien.
Vanaf generatie IV kan een Condor worden omgebouwd naar PWM-techniek. Een flinke kostenpost van meerdere tienduizenden euro’s, afhankelijk van uitvoering en werkbreedte. Daarom doet Agrifac dat op aanvraag. De oudere modellen hebben geen voor PWM geschikte computer aan boord, tevens zijn een extra dynamo en accu voor de stroomvoorziening noodzakelijk. Achteraf ombouwen naar AirPlus-luchtondersteuning is theoretisch mogelijk, maar praktisch niet haalbaar. Luchtondersteuning vraagt niet alleen een compleet nieuwe spuitboom, maar ook een andere hefinrichting en andere hydrauliek om de ventilatoren aan te drijven.
Een automatisch smeersysteem en automatische boomhoogteregeling zijn bij aanschaf van een nieuwe machine een optie. Deze worden in de markt voor gebruikte machines echter ook zeer gewaardeerd.
Auteur: Martin Smits
Lees ook: Proefrit met soepele zelfrijder Agrifac Condor Vanguard
Gerelateerde tags: Gewasbescherming, Spuitmachines