Samasz steekt XDF/KDD-triplemaaiercombinatie in modern jasje
Poolse machines staan over het algemeen bekend als eenvoudig, zwaargebouwd en kwalitatief niet de sterkste machines. Samasz werkt er hard aan om zich te onderscheiden en dit imago achter zich te laten. De fabrikant toonde de laatste nieuwe machines, die er best fraai uitzien. Een impressie van de nieuwe XDF/KDD-triplemaaiercombinatie.
De Poolse machinefabrikant Samasz viert zijn veertigjarige bestaan en heeft TREKKER uitgenodigd voor een fabrieksbezoek in Polen. Een van de machines die de fabrikant toont is de KDD 911 STH Isobus-vlindermaaier in combinatie met een nieuwe XDF 351 SH-frontmaaier.
Wat direct in het oog springt, is het moderne en strakke uiterlijk van de XDF/KDD-triplemaaiercombinatie. De wit-lichtgroene kleurstelling heeft plaatsgemaakt voor donkergroen en zwart. De machines zien er zo meteen een stuk strakker en meer premium uit.
Lees verder onder de foto’s en kaders
Zware constructie
Samasz heeft onder de maaiers de eigen zogenoemde PerfectCut-messenbalk liggen. Zou je een doorsnede van deze messenbalk maken, dan zie je dat de aandrijving via grote tandwielen verloopt. Onder de schijven zitten kleine tandwielen die het toerental met factor vijf verhogen. Zodoende kan de hoofdaandrijving met een lager toerental draaien, wat het geluidsniveau ten goede komt.
Tijdens de machinedemo zingt de maaier mooi tijdens het maaien van het gras op een perceel voor de fabriek. Dit concept voeren meerdere fabrikanten in hun maaibalken. De constructie heeft nog een voordeel: de maaibalk is vrij breed, waardoor torsie minder snel optreedt. Wel kleeft hier het nadeel aan (wat de fabrikant beaamt) dat een de(r)gelijke constructie de maaier zwaarder maakt. De KDD 911 STH met een werkbreedte van 9,1 meter weegt 4 ton volgens de folder. In vergelijking met vergelijkbare concurrenten is-ie daarmee niet de lichtste.
De oplegdruk van de maaibalken op de grond is hydraulisch te regelen. Op het flink ongelijke perceel is goed te zien wat er gebeurt als die niet goed staat. Na enkele gedachtewisselingen en een paar keer drukken in het Isobus-scherm verlaagt de bestuurder de hydraulische drukontlasting en volgt de maaier de contouren van het veld prima.
Detailverbeteringen afvoerband
De KDD 911 STH is uitgevoerd met zwadafvoerbanden. Daarvoor krijgt de maaier vlak achter de maaibalk een soort opvangbak. Het idee erachter is dat gras dat van de band valt, in de bak komt en opnieuw op de band wordt gelegd. Dit moet knoeien voorkomen. We zijn niet zo gecharmeerd van deze optie. Bij een lichte snede hopen kleine beetjes gras zich hier op, wat af en toe door de kneuzer weer wordt meegepakt en achter de maaier beland. Het vormt daardoor min of meer proppen. De maaiers die in deze uitvoering naar Nederland komen, zullen niet met die bakken worden uitgeleverd aan klanten. Dus zal dat probleem hier niet voorkomen.
Verder zijn de mechanisch in breedte verstelbare zwadbanden geüpdatet. De keerborden die moeten voorkomen dat gras over de afvoerbanden wordt geblazen, zitten niet meer op het randje van de band. Ze zijn een stukje dieper geplaatst, waardoor gras niet zo snel ophopingen kan veroorzaken rond de aandrijving. Het kan er nu simpelweg niet meer komen.
Dubbeldoel-ledlamp
Het vernieuwde design valt dus goed in de smaak. Naast de kleurstelling bedacht Samasz ook wat handigheidjes. De juiste hoogte van de hefinrichting kun je bepalen door twee naar elkaar wijzende pijlen. Eentje op de draagarm, en eentje op de maaier.
Verder is de machine uitgerust met ledwerklampen. Bijzonder is dat één werklamp een magneetvoet en een spiraalkabel heeft. Die kabel is lang genoeg om de hele machine te inspecteren. Heb je onverhoopt pech in het donker, dan kun je dus die ledlamp meenemen en vastklikken waar je licht nodig hebt. Handig!
Centrale smering op frontmaaier
Ook de XDF-frontmaaier kreeg een welverdiende cosmetische update. Waar de voorganger (de KDF-serie, nog steeds leverbaar) er wat log en gedateerd uitziet, is deze maaier een lust voor het oog. Ook hier is gekozen voor een verfpalet met zwart en donkergroen. Evenals bij de achtermaaier gaat de aandrijving via één tandwielkast. Op die tandwielbak zit een hendel waarmee je het kneustoerental wisselt tussen 700 of 1.000 toeren per minuut. De kneuzer wordt dus niet meer via een powerband aangedreven.
Lopen we naar de voorkant van de maaier, dan kunnen we hier een deksel opentrekken en in de gewrichten van de maaier spieken. Die kap zit netjes met magneetjes geborgd en blijft openstaan door een gasveer. Onder deze kunststof kap vinden we alle smeernippels die nodig zijn om de maaier te onderhouden, behalve die van de aftakassen uiteraard. Ook liggen de cilinders van de drukontlasting en het in- en uittillen hier netjes onder verstopt. In het ophangsysteem zit tevens een hoogtesensor verwerkt. Die geeft via een bedieningskastje een lichtseintje wanneer de bok op de juiste hoogte staat voor voldoende bodemvolging en bodemvrijheid. Die laatste is 50 centimeter in de maaistand, het dubbele van de voorganger.
Maaiers leverbaar in twee werkbreedtes
De XDF-frontmaaier is er in twee werkbreedtes. De XDF 301 SH maait 3 meter met zeven schotels, de XDF 351 SH maait 3,5 meter breed met acht schotels. Je koppelt de frontmaaier aan met Samasz’ eigen A-vormige koppelbok. Dat is bijzonder, omdat vrijwel alle concurrenten hier vanaf stappen. De fabrikant laat weten dit ook te overwegen, maar kiest vooralsnog voor dit systeem. Verder sluit je één enkelwerkend ventiel aan en een kabel die naar een bedieningskastje in de cabine leidt. Met dit kastje kun je met één enkelwerkend ventiel de hydraulische drukontlasting aanpassen, de zijborden in- en uitklappen en de maaier in- en uittillen.
Ook de KDD-vlindermaaier is leverbaar in twee werkbreedtes. De KDD 911 STH snijdt 9,1 meter breed, de KDD 941 STH maait 9,4 meter. Qua bedieningsaansluitingen vereist de achtermaaier loadsensing en Isobus. In Nederland gaan we waarschijnlijk alleen de 9,4 meterversie zien. Die heeft dezelfde maaibalk, maar er is minder overlap tussen beide maaiers, namelijk 2,30 meter in plaats van 2,60 meter. Meer overlap is vooral bedoeld voor heuvelachtige landschappen. In Nederland is dat niet echt aan de orde, en kan een bredere werkbreedte met minder overlap prima.
Wat kosten deze maaiers?
Voor de frontmaaier die TREKKER aan het werk ziet, rekent Samasz bruto € 24.500. De achtermaaier kost bruto € 79.900 in de standaarduitvoering. Vooralsnog rekent de fabrikant geen meerprijs voor de bredere maaier. De machines zijn al leverbaar.
Auteur: Jacco van Erkelens
Lees ook: Breed harken met dubbele hark Samasz Z2-960