fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Eenvoudig en efficiënt bandendruk wisselen met Float Control

Bandendistributeur Zuid West Banden introduceert een nieuw merk luchtdrukwisselsysteem: Float Control. TREKKER geeft je een exclusief inkijkje in het nieuwste product van de Float Control-lijn: Advanced System. Aan de basis staat een compacte, waterdichte controlekast waarin regelkleppen en het stuursysteem zijn verwerkt. – Foto: Mark Pasveer

Bandendistributeur Zuid West Banden introduceert een nieuw merk luchtdrukwisselsystemen. Onder de vlag van Float Control gaat de bandenspecialist deze systemen vermarkten naast het huidige AgriBrink-assortiment. TREKKER geeft je een exclusief inkijkje in het nieuwste product van de Float Control-lijn: Advanced System.

Wie zich verdiept in banden en luchtdrukwisselsystemen, kent ook Zuid West Banden. Dit bedrijf in Klaaswaal (Z.-H.) komt nu met een nieuw luchtdrukwisselsysteem onder de naam Float Control.

Aan de basis staat een compacte, waterdichte controlekast waarin regelkleppen en het stuursysteem zijn verwerkt. Deze kast is op een trekker of zelfrijder te monteren. Bij een trekker wordt-ie standaard naast de rechterdeur gezet, boven aan het trapje. Bij storingen kan een servicemonteur er dan makkelijk bij. Is het niet op locatie op te lossen, dan kan de kast worden omgeruild voor een andere. Bij een systeem dat helemaal geïntegreerd zit in de trekker, moet je vaak een wiel demonteren om bijvoorbeeld bij de kleppen te komen. Dat is hier niet meer nodig.

Lees verder onder de foto’s

De aansturing en de kleppen zitten allemaal netjes weggewerkt in deze kast. Normaal wordt-ie wat subtieler weggewerkt, maar in verband met een gereedschapskist kon dat hier niet. De kast is toegankelijk en uitwisselbaar.
De aansturing en de kleppen zitten allemaal netjes weggewerkt in deze kast. Normaal wordt-ie wat subtieler weggewerkt, maar in verband met een gereedschapskist kon dat hier niet. De kast is toegankelijk en uitwisselbaar.

Eenvoudige bediening voor minder ervaren chauffeurs

Het Float Control Advanced System werkt als volgt. In totaal zijn er drie druksensoren. Eén per as en één op de voorraadketel. Hiervoor kun je de standaard luchtketel van de trekker gebruiken. De voorraadketel moet een minimale druk hebben van 3 bar. Is deze druk niet gehaald, dan sluit het systeem automatisch af. Dit is een beveiliging voor als een slang bij de ketel klapt of de druk te laag wordt, waardoor lucht vanuit de banden terugloopt.

Keteldruk en bandenspanning zijn af te lezen in de Isobus-omgeving via je trekkerterminal of bijgeleverd scherm. Hierin kun je drie vaste drukinstellingen kiezen: laag, midden en hoog. Wie minder ervaren is met bandendruk kun je zo toch op pad sturen met een luchtdrukwisselsysteem, en instructies geven op welke stand diegene moet rijden.

Wil je de druk iets aanpassen, dan hoef je niet in het menu te duiken om de standaardinstellingen aan te passen. Dit is wel het geval bij AgriBrink. Bij Float Control is een plusje en een minnetje zichtbaar. Hiermee kun je tot een halve bar afwijken van de ingestelde waarde, tenzij de volgende vaste instelling is bereikt. Dan stopt de drukinstelling een tiende vóór die instelling.

Verder is in de bedieningskast een reduceerventiel ingebouwd. Dat wordt afgesteld op de maximale druk die de band mag hebben. Zou dit kapotgaan, dan zitten er nog overdrukventielen die voorkomen dat je de banden opblaast.

In de kast, maar ook in een compressorbox, zit een reduceerventiel. Dat voorkomt samen met overdrukkleppen dat je te veel lucht in de banden pompt.
In de kast, maar ook in een compressorbox, zit een reduceerventiel. Dat voorkomt samen met overdrukkleppen dat je te veel lucht in de banden pompt.

Delen met andere voertuigen

De Isobus maakt geen gebruik van de stekker die je doorgaans achter op de trekker bij de hefinrichting vindt. Bij montage komt er een soort splitter tussen de trekker en de Isobus-stekker achter, met één mannetjes- en twee vrouwtjesaansluitingen. In één van de twee vrouwtjes komt de stekker van Float Control, de andere is voor de reguliere stekker achterop. Daarmee kun je dus gebruik blijven maken van een Isobus-machine.

Rust je de controlekast uit met snelwisselkoppelingen, dan kun je hem ook snel overzetten naar een andere trekker of zelfrijder die is voorbereid met luchtdrukwissel in de velgen. Zo is de investering te verdelen over meerdere voertuigen.

Een nieuwe interface op basis van veel praktijkervaring. Activeren doe je door op START te drukken. Drie vooraf ingestelde waardes zijn hier te kiezen. Je kunt tot een halve bar daarvan afwijken met de plusjes en minnetjes. Het scherm geeft realtime de druk in de banden en de voorraadketel aan. Float Control is via Isobus op de trekker aan te sluiten, of via een optioneel Isobus-scherm.
Een nieuwe interface op basis van veel praktijkervaring. Activeren doe je door op START te drukken. Drie vooraf ingestelde waardes zijn hier te kiezen. Je kunt tot een halve bar daarvan afwijken met de plusjes en minnetjes. Het scherm geeft realtime de druk in de banden en de voorraadketel aan. Float Control is via Isobus op de trekker aan te sluiten, of via een optioneel Isobus-scherm.

Externe compressor bij intensief gebruik

Ten slotte heb je natuurlijk een compressor nodig om lucht op te pompen. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van de standaard luchtremcompressor die al op de trekker zit. Hoef je niet meerdere keren per dag te wisselen tussen drukken, dan kan dit een prima oplossing zijn.

Voor wie vaker per dag van luchtdrukken wisselt, beveelt Zuid West toch een externe compressor aan. Hiervoor zijn er eigenlijk meerdere smaken. Je kunt kiezen voor een frontbumper met geïntegreerde compressor. Inmiddels heeft de fabrikant een kleinere compressor beschikbaar die 1.000 liter per minuut kan verpompen. Ook zijn modellen leverbaar die 2.000, 2.800 of 5.500 liter per minuut leveren. Voor machines zonder loadsensing is er een oplossing met een druksensor en een 2/2-hydrauliekklep. Ideaal voor zelfrijders.

Bij een zelfrijder, of wanneer je de compressor onder een aanhanger wil monteren, kun je kiezen voor een compressorbox. Dit is een vierkante, afgeschermde kast die je aan het chassis monteert en eventueel met een heftruck overhangt op een andere machine. Zo kun je toch de luchtdrukwissel gebruiken op de combinatie zonder een luchtremcompressor of frontbumper. De compressorkast kan dan via een aftakking gebruikmaken van de loadsensing van de kipper of zelfrijder.

Float Control leverbaar vanaf € 6.350

Inmiddels zijn al 22 Float Control-systemen verkocht aan klanten die van tevoren zijn ingelicht tijdens het ontwikkelingsproces. Vanaf eind september worden de eerste sets opgebouwd. Dan komen ook de eigen onderdelen binnen die kunnen worden uitgeleverd aan klanten die het zelf willen opbouwen.

Het losse systeem voor een trekker die nog niet is voorbereid voor een luchtdrukwisselsysteem, kost € 6.350 exclusief btw. Heb je geen Isobus-scherm in de trekker, dan kun je die er optioneel bij kopen. Voorlopig is dat nog een 7 inch Topcon-scherm. Eind dit jaar hoopt Float Control een eigen scherm hiervoor te leveren.

Auteur: Jacco van Erkelens

Lees ook: In no time band oppompen en aflaten met luchtdrukwisselsysteem van AgriBrink

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zuid West Banden neemt landbouwactiviteiten DBS Agri over

Bandendistributeur Zuid West Banden heeft per 1 november de landbouwactiviteiten van DBS Agri in Middelharnis (Z.-H.) overgenomen.
Afbeelding artikel

Vredestein start in rijencultuur met nieuwe VF-banden

Vredestein presenteert een nieuwe bandenserie: Traxion CropCare. Dat zijn VF-banden voor getrokken en zelfrijdende veldspuiten.
Afbeelding artikel

Elio Bartoli (Yokohama TWS): ‘Ook Trelleborg komt met rupsen’

Elio Bartoli wordt CEO van Yokohama TWS. Hoe kijkt hij naar de bandenmarkt? En klopt het dat Trelleborg een rupsband onthult...