fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Steyr test waterstoftrekker Steyr FCtrac met brandstofcel

De Oostenrijkse trekkerfabrikant Steyr ontwikkelt samen met de technische universiteit in Wenen een waterstoftrekker – de Steyr FCtrac – die werkt met een brandstofcel. – Foto’s: Steyr

De Oostenrijkse trekkerfabrikant Steyr ontwikkelt in samenwerking met de technische universiteit in Wenen een waterstoftrekker. Deze zogenoemde Steyr FCtrac werkt met een brandstofcel.

De basis van de waterstoftrekker met brandstofcel is een Steyr 4140 Expert CVT, waarvan de dieselmotor en brandstoftanks zijn verwijderd. Het prototype werkt met een brandstofcel die waterstof direct omzet in elektriciteit. De trekker heeft een accu met 14 kWh-opslagcapaciteit. Er wordt gewerkt met 400 volt.

Volgens Steyr doet de Steyr FCtrac niet onder voor een dieselvariant. De waterstoftrekker levert dan ook 130 pk.
Volgens Steyr doet de Steyr FCtrac niet onder voor een dieselvariant. De waterstoftrekker levert dan ook 130 pk.

Waterstoftrekker levert net als dieselvariant 130 pk

Volgens Steyr doet het prototype voor wat betreft prestaties niet onder voor een dieselvariant. Deze waterstoftrekker levert ook 130 pk. In feite liggen de brandstofcel en elektromotor op de plek waar normaliter de dieselmotor ligt. De ruimte waarin Steyr normaal een dieseltank bouwt, wordt nu gebruikt om samengeperste waterstof op te slaan en een accupakket te plaatsen.

Onderdeel van het onderzoeksproject is om een station te bouwen waarmee biomassa wordt omgezet naar waterstof. Dat station noemt de fabrikant BioH2Module. Daarmee wordt 15 tot 16 kilo droge biomassa omgezet in waterstof met een energie die gelijk is aan 3,5 liter diesel.

De Steyr FCTrac wordt getest in Oostenrijk. Steyr laat weten verder te willen werken aan de ontwikkeling van deze waterstoftrekker met brandstofcel.
De Steyr FCTrac wordt getest in Oostenrijk. Steyr laat weten verder te willen werken aan de ontwikkeling van deze waterstoftrekker met brandstofcel.

De ontwikkeling van de Steyr FCTrac is onderdeel van een Oostenrijks onderzoeksproject dat wordt gefinancierd door het Austrian Research Promotion Agency (FFG). Het project wordt geleid door het instituut Powertrains and Automotive Technology (IFA) van de technische universiteit in Wenen.

Auteur: Bob Karsten

Lees ook: Alternatieve energiebron in trekker: hoe bevalt dat?

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Gebruikers over John Deere 6R

John Deere 6R-gebruikers prijzen de comfortabele cabine en makkelijke bediening, maar zijn kritisch over de beperkte hefkracht achter.
Afbeelding artikel

Hattat T4125: Europese trekker met Turks DNA

Het Turkse Hattat wil naar Europa en zoekt een Nederlandse dealer. De nieuwe, compacte T4125 (125 pk) moet daarbij helpen. Prijs:...
Afbeelding artikel

VIDEO | Gebruikers over Fendt 500 Vario S4

De Fendt 500 Vario S4 scoort volgens gebruikers goed op comfort, transmissie en draaicirkel, maar mist wat motorvermogen en is aan...