Jaap Groenewoud: ‘Oude Bunning inruilen voor nieuwe om onderhoud te voorkomen’
Bedrijf: Loonbedrijf Groenewoud
Wie: Jaap Groenewoud en chauffeur Rick Bijlsma (foto)
Plaats: Nieuw-Vennep (N.-H.)
Machine : Bunning Lowlander 120 HBD
Capaciteit: 12.000 kilo
Banden: Alliance VF 800/70 R32
Inruil: Bunning Lowlander 120 HBD
Loonbedrijf Groenwoud in Nieuw-Vennep heeft ervaring met meerdere meststrooiers. Dat de nieuwe strooier weer een Bunning is, was voor Jaap Groenewoud vanzelfsprekend. Jaap: “Een aantal jaren geleden hebben we de eerste Bunning gekocht. Die liep naast de strooier van een ander merk. Al snel viel ons op dat de Bunning een veel lager eigen gewicht heeft, maar wel net zoveel kan laden als de oude 20 ton strooier. Daarnaast kun je de bak leger strooien zonder onderbreking in het strooibeeld bij een nieuwe vracht. De andere strooier maakte snel plaats voor een tweede Bunning. Met de eerste hebben we nu een aantal jaren gedraaid en hij kan nog wel langer mee. Maar om onderhoud te voorkomen, hebben we ervoor gekozen om hem in te ruilen voor een nieuwe. Ook deze strooier is uitgerust met brede Alliance VF-banden, weeginrichting en de mogelijkheid om te strooien op taakkaarten.”
Thijmen Visschers: ‘Terra Gator-zelfrijder maakt plaats voor trekker en tank’
Bedrijf: Loonbedrijf Wassink van de Schotman
Wie: André en Thijmen Visschers Plaats: Halle (Gld.)
Machine: John Deere 6250 R + Veenhuis Quadshift
Capaciteit: 15.800 liter
Pomp: Vogelsang 8.500 liter per minuut
Inruil: Terra Gator 2104
Om de kostprijs per kuub laag te houden zonder in te leveren op de kwaliteit van het werk, koos loonbedrijf Wassink van de Schotman in Halle ervoor om de Terra Gator in te ruilen. André Visschers vertelt dat ze wel gekeken hebben naar een nieuwe of rebuild zelfrijder, maar dat een extra trekker met tank momenteel beter bij het bedrijf past. André: “Een aantal jaren geleden zijn we begonnen met sleepslangen om de Terra Gator te ontzien. We kregen meer mest te verwerken door het sleepslangen, waardoor de Terra Gator meer werd ingezet om percelen op afstand te bemesten.” Hier is een zelfrijder niet voor gemaakt, vult zoon Thijmen aan.
Thijmen Visschers: “Gezien de afschrijvingskosten en bandenslijtage verwachten we dat dit werk beter te doen is met een trekker en tank. Qua capaciteit leveren we niet in. De John Deere 6250 R biedt op de weg meer comfort en alle vier de wielen van de Veenhuis zijn onafhankelijk hydraulisch geveerd. De buitenste zijn hydraulisch uitschuifbaar, waardoor elk wiel in een eigen spoor loopt. De pompcapaciteit van de Veenhuis ligt ook hoger dan die van de Terra Gator.” Alleen het manoeuvreren en insturen van hoeken zal even wennen zijn, aldus André.
Hilbrand Bakker: ‘Meer comfort en betere gewichtsverdeling met Kaweco Profi III’
Bedrijf: Loonbedrijf en Kraanverhuur BakkerWie: Hilbrand BakkerPlaats: Tzum (Fr.)Machine: Kaweco Profi IIICapaciteit: 14.000 literBanden: Alliance 800/60 R32 VFInruil: Joskin Cobra 13.500 liter
Loonbedrijf Bakker reed altijd met een Joskin Cobra met een inhoud van 13.500 liter. Hilbrand Bakker: “Steeds meer klanten kregen langzamerhand de grond net iets verder van huis af. Soms tot wel 3 tot 5 kilometer verderop. We verwachten dat de hydraulische geveerde tandemas – waarbij de druk per as is in testellen – in combinatie met disselvering meer comfort en veiligheid biedt. Ook is de hydraulische druk per as in te stellen. Om toch de bodem te ontzien, hebben we gekozen voor Alliance 800/60 R32 VF-banden en een luchtdrukwisselsysteem. Ook is de voorste as uitschuifbaar om de druk te verdelen over verschillende sporen. De Kaweco is voorzien van een 16.000 liter per minuut-vacuümpomp in combinatie met een turbovuller.”
Achter de tank hangt een 7,87 meter brede zodenbemester van Tjalma. Hilbrand: “De bemester hebben we een seizoen eerder gekocht. Hij heeft een laag eigen gewicht, ook dit komt ten goede aan de gewichtsverdeling en het rijcomfort.”
René Stoppels: ‘Investeren in onbemande mestpomp bespaart arbeid’
Bedrijf: Loonbedrijf StoppelsWie: René StoppelsPlaats: Oosteinde (Gr.)Machine: RosierGreidanus-motorpompsysteemMotor: John Deere 205 kW (275pk)Capaciteit: 430 kuub per uur
De werkzaamheden van Loonbedrijf Stoppels in het Groningse Oosteinde draaien in grote lijnen om de inkoop, verkoop en het uitrijden van mest. We moesten investeren in een nieuwe of andere pomptrekker, vertelt René Stoppels. “Om de capaciteit van de sleepslang te waarborgen, hebben we geïnvesteerd in de pomp. Normaal gaan we altijd met drie man sleepslangen: één op de pomptrekker, één op de haspeltrekker en iemand op de Vervaet met sleepslangbemester. Tijdens een aantal werkpieken per jaar heb je extra mensen nodig. Die zijn lastig te vinden, of ze zijn er gewoon niet. Daarom hebben we bewust gekozen voor een onbemande pomp. Hiermee sparen we arbeid uit. De keuze voor een mestpomp van RosierGreidanus lag ook voor de hand, omdat de pompset klantspecifiek wordt gebouwd; dat ervaren we als prettig. We wilden bijvoorbeeld aan drie zijden een mestaansluiting, en dit kregen we er ook op.” Naast de twee Vervaet-sleepslangcombinaties en een Vervaet 14-kuubs driewieler heeft Loonbedrijf Stoppels vijf tankvrachtwagens met weeginrichting, twee containerauto’s (waarvan één kan wegen) en twee Bergmann-meststrooiers.
Jeroen Rougoor: ‘Kiezen voor gemak zuigarm op Vredo-bemester en goede gewichtsverdeling’
Bedrijf: Lettink loon- en grondverzetbedrijfWie: Jeroen RougoorPlaats: Westendorp (Gld.)Machine: Vredo VT4556Capaciteit : 19.500 literPomp: Verdringer 9.000 liter per minuutInruil: Vredo VT3936
Loon- en grondverzetbedrijf Lettink uit het Gelderse Westendorp koos bewust voor het inruilen van de VT3936 met bijna 15.000 uur. Om problemen te voorkomen en bedrijfszekerheid te garanderen, aldus Jeroen Rougoor, eigenaar van loonbedrijf Lettink. Jeroen: “We kozen bewust voor een Vredo . Het personeel bevestigt het comfort en het gemak van de zuigarm voor op de Vredo. De machine bemest zowel grasland als bouwland. Bodemdruk en gewichtsverdeling zijn daarbij belangrijk. Mede om die reden gaat de voorkeur uit naar een vierwieler. De Vredo hebben we aangeschaft via Hoftijzer Mechanisatie in Aalten. De service en korte lijnen met de werkplaats zijn ook belangrijk geweest in de overweging.”
Achter de VT4556 komt de reeds aanwezige Vredo-bemester met een werkbreedte van 9 meter. “Voor bouwland bemesten gebruiken we een 6 meter brede Evers-schijven-bouwlandbemester. De nieuwe Trac is Isobus-voorbereid. Hier kunnen we in de toekomst eenvoudig een bemester met sectieafsluiting aan koppelen.”
Mathijs van den Berg: ‘Capaciteit verhogen met nieuwe Duport-mesttank’
Bedrijf: Loonbedrijf Herman van den BergWie: Herman en Mathijs van den BergPlaats: Puiflijk (Gld.)Machine: Duport 4-Inline FlexCapaciteit: 16 kuubBanden: 4× Alliance 620/80 R42Inruil: Duport PTW 11.5
“Al langere tijd signaleren wij op ons loonbedrijf een toenemende vraag naar capaciteit en snelheid. Onze oude Duport PTW 11,5-tank met Veenhuis-bemester kon na zeventien jaar trouwe dienst hierin niet langer voorzien”, vertelt Mathijs van den Berg. “De ervaringen en het nagenoeg storingsvrij werken van de vorige Duport-tank van 11,5 kuub was voor ons reden genoeg om met Duport in gesprek te gaan.”
Tel daar ook nog bij op de goede ervaringen met de dealer, Bergtrac in Druten, vult Herman aan. “Als ik dichtbij de juiste machine en service kan krijgen, waarom zal ik het dan van verderaf halen?”
Matthijs: “Ook de vraag naar maatwerk met de verdeling op de percelen en bemestingsvrije stroken levert nu geen problemen meer op. De nieuwe tank heeft sectieafsluiting en is met de computer exact in te stellen op de wens van de klant. De schuifas in combinatie met de vier grote 620/80 R42-banden zijn in ons gebied een goede manier om capaciteit en bodemvriendelijkheid samen te laten gaan. Wij kijken er naar uit om dit voorjaar snel en zonder structuurschade de mest op het land van onze klanten uit te rijden.”
Cees van Paassen: ‘Oude Schouten-sleepslangbemester maakt plaats voor nieuwe Schouten’
Bedrijf: Van Paassen loonwerk en melkveeWie: Cees van Paassen en Ard van der Voort (chauffeur)Plaats: Schipluiden (Z.-H.)Machine: Schouten-sleepslangbemesterWerkbreedte: 12 meterInruil: Schouten-sleepslangbemester
Loon- en melkveebedrijf Van Paassen in Schipluiden heeft naast een melkveehouderij ook een loonbedrijf. Eigenaar Cees: “We werken met twee sleepslangcombinaties, een Roelama en een Schouten. De Schouten-sleepslangbemester was aan vervanging toe. We werken plezierig met de huidige machine, vandaar dat we weer voor hetzelfde merk kozen.”
Vaste chauffeur Ard vult aan: “De negatieve punten die ik bij de sleepslangbemester had, heeft Schouten de afgelopen jaren verder ontwikkeld. De oude bemester had één verdeelmolen, de nieuwe heeft er twee. Ik verwacht dat de verdeling van de mest nu beter is. Ook is de sleepbuisconstructie sterk veranderd: minder kans op verstopping, gunstiger in onderhoud. En hij is nu 2 meter telescopisch uitschuifbaar. Zo kunnen we de slang makkelijker over de dampalen heen tillen, in plaats van de druk eraf te laten, de slang af te koppelen, en hem handmatig over de sloot te gooien. Met de nieuwe constructie kan de spanning van de slang beter worden verminderd. We verwachten dat het keren op de kopakker hierdoor ook makkelijker gaat. Bijkomend voordeel is dat er minder zijwaartse krachten op de trekker komen.”
Naast de Schouten- en Roelama-sleepslangcombinaties rijdt Van Paassen ook nog met en een Joskin 12.500 liter bemestertank.
Marcel Roekevisch: ‘Oude Schuitemaker na 27 jaar vervangen voor Slootsmid-tank’
Bedrijf: Vof Rosegaar-RoekevischWie: Marcel RoekevischPlaats: Zelhem (Gld.)Machine: Slootsmid Solid 125 LCapaciteit: 12.500 literBanden: Michelin 1050/50 R32Inruil: Schuitemaker Robusta 116
De Schuitemaker Robusta van de familie Rosegaar-Roekevisch was aan vervanging toe. Marcel: “Er kwamen steeds meer mankementen aan de Schuitemaker. Overigens is daar na 27 dienstjaren ook niets van te zeggen. Om de komende jaren toch met plezier te kunnen blijven werken, moesten we investeren. De Slootsmid-tank past goed bij ons bedrijf en is hetzelfde uitgevoerd als de oude Robusta. Zo is de nieuwe bemestertank ook uitgerust met een zuigarm, werklampen, loadsensing en een 6-kuubs Borger-pomp met driewegkraan voor het overpompen. De Slootsmid heeft alleen geen schuifas. Maar we verwachten niet dat we die gaan missen. Onder de 12,5 kuub grote tank komen brede 1050-branden van Michelin met een gecoverd profiel voor grasland. De doorstroommeter wordt wel overgezet van de Schuitemaker op de Slootsmid . Zo hebben we tijdens het bemesten altijd een duidelijk beeld van de afgifte en de totaal uitgereden hoeveelheid kuub. Achter de Slootsmid komt de Schuitemaker-bemester te hangen, deze hing ook aan de Robusta.”
Compleet vervangen was niet nodig vertelt Marcel. “Alleen de verdeelmolen wordt vervangen voor een nieuwe Slootsmid-variant.”
Auteur: Robin Looman
Foto’s: Herbert Wiggerman Fotografie, Mark Pasveer, Michel Velderman,
VIDEO