fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Kunststof pick-uptanden voor Bergmann-opraapwagens

De nieuwe Bergmann EasyLoad pick-up met paarsgewijs gemonteerde kunststof PUR-tanden. De netto werkbreedte is 2,05 meter. - Foto's: Bergmann

De Duitse machinefabrikant Bergmann komt met updates en enkele nieuwe modellen voor alle opraapwagens uit de series Carex, Repex en Shuttle. Opvallend is de vernieuwde pick-up met kunststof tanden eraan: de EasyLoad.

Onder de naam EasyLoad brengt Bergmann een nieuwe ongestuurde pick-up op de markt voor bijna alle opraapwagenmodellen en -series. De pick-up valt op door de dikke kunststof tanden en het ontbreken van beschermbeugels die normaliter tussen de pickup-tanden zijn gemonteerd. Bovenop zitten wel korte stalen afstrijkers gemonteerd zodat het gras verder wordt doorgegeven aan de snijrotor.

Flexibele pick-uptanden

Het kunststof is van het type hoogwaardig polyurethaan (PUR). De tanden zijn paarsgewijs middels één bout gemonteerd. Een tand vervangen is dan ook snel en eenvoudig te doen, zo stellen de fabrieksvertegenwoordigers. Volgens hen zijn de tanden flexibel. Daardoor kunnen ze uitwijken bij zware en harde voorwerpen en zou er minder vervuiling mee naar binnen gaan.

De pick-up is hydraulisch aangedreven en heeft een netto werkbreedte van 2,05 meter. Het pick-uptoerental kan dankzij de hydraulische aandrijving onafhankelijk draaien van het aftakastoerental én zelfs automatisch variëren op basis van de rijsnelheid.

Lees verder onder de foto

De EasyLoad ongestuurde pick-up is hydraulisch aangedreven. Het toerental is traploos instelbaar of zelfs automatisch te variëren op basis van de rijsnelheid.

De EasyLoad ongestuurde pick-up is hydraulisch aangedreven. Het toerental is traploos instelbaar of zelfs automatisch te variëren op basis van de rijsnelheid.

Ongestuurde pick-up

De term ‘ongestuurde pickup’ betekent dat de pick-uptanden niet meebewegen of apart aangestuurd worden via een curvebaan aan de zijkant. Ook wel een curvebaanloze pickup genoemd. Het voordeel: minder draaiende delen en minder kans op storingen en reparaties. Een ongestuurde pick-up wordt vandaag de dag door bijna alle fabrikanten van opraapwagens en persen aangeboden.

Overigens blijft de traditionele gestuurde pick-up met veerstalen pick-uptanden en beschermbeugels verkrijgbaar. Bergmann noemt deze ActiveLoad.

Tegelijk met het huidige de 60-jarig jubileum van de Bergmann-opraapwagens voorziet de fabrikant alle wagens van een aantal LED-lampen voor de laadruimte, boven de pick-up, bij het achteruitrijden en bij de messenbalk.

Uitbreiding Carex-serie

Bergmann meldt tevens met nieuwe opraapwagens te komen. Zo wordt de huidige Carex-serie uitgebreid met twee kleinere modellen: de Carex 330 en 350 met een inhoud van respectievelijk 31,5 en 33 kuub.

De Carex-opraapwagens hebben een snijrotor met een diameter van 85 centimeter met maximaal 45 messen erin. Ook is hier de Easyload-pickup leverbaar. De Carex-serie kan een mechanisch 22 tons onderstel krijgen met een maximale bandenmaat van 710/50 R26,5 of een hydraulisch geveerd 24 tons tandem met een bandenmaat tot 800/45 R30,5.

Lees verder onder de foto

De kleinere Bergmann Carex-serie wordt aan de onderkant uitgebreid met twee kleinere modellen: de Carex 330 en 350 met een inhoud van respectievelijk 31,5 en 33 kuub.

De kleinere Bergmann Carex-serie wordt aan de onderkant uitgebreid met twee kleinere modellen: de Carex 330 en 350 met een inhoud van respectievelijk 31,5 en 33 kuub.

Vier nieuwe Repex-opraapwagens

Daarnaast introduceert Bergmann vier nieuwe opraapwagens in de Repex-serie. De Repex-opraapwagens zijn relatief compactere, traditionele wagens met een netto laadinhoud van 29 tot 35 kuub. De snijrotor heeft een diameter van 75 centimeter en kan tot 41 messen herbergen (tot 35 mm snijlengte).

De vier modellen zijn de Repex 300 S (30,4 kuub) waarbij de ‘S’ staat voor de versie met drie doseerwalsen. Ook is er een Repex 340 S (33,9 kuub). Zonder doseerwalsen heb je dan nog de typen 320-K (31,5 kuub) en de 360-K (35 kuub).

De Repex-opraapwagens zijn eveneens met de EasyLoad-pick-up leverbaar en kan banden tot 26,5 inch eronder krijgen. De grootste banden zijn maat 710/50 R26.5.

Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Bergmann komt eveneens met vier nieuwe Repex modellen: van een kleine 300 S (30,4 kuub) tot een grote 360-K (35 kuub). De ‘S’-versie is voorzien van doseerwalsen.

Bergmann komt eveneens met vier nieuwe Repex modellen: van een kleine 300 S (30,4 kuub) tot een grote 360-K (35 kuub). De ‘S’-versie is voorzien van doseerwalsen.

Dubbeldoel opraapwagens met Isobus-bediening

Alle Bergmann-opraapwagens​ zijn vandaag de dag als dubbeldoelwagen inzetbaar, dus ook als silagewagen tijdens de gras- of maisoogst. Ook Isobus-bediening met de nodige laad- en losautomatiek is standaard bij bijna alle Bergmann-opraapwagens.

Auteur: Bas van Hattum

Op zoek naar een gebruikte Bergmann-opraapwagen? Kijk op Traktorpool.nl

De zwadgeleider boven de kunststof pick-uptanden: alleen bovenop de pick-up zitten korte afstrijkers gemonteerd. Tussen-beschermbeugels ontbreken.

Op deze foto zijn de korte afstrijkers bovenop goed zichtbaar. De paarsgewijze tanden zijn via één bout te (de)monteren.

Ook nieuw bij Bergmann: een groot LED-verlichtingspakket met onder meer lampen bij de pick-up, messenbalk, laadruimte en bij het achteruitrijden.

De traditionele gestuurde pick-up met veerstalen tanden en beschermbeugels blijft leverbaar bij Bergmann. Deze heet dan ActiveLoad.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Is getrokken hakselaar Elho Cobra 7710T alternatief voor zelfrijder?

Veldhakselaar Elho Cobra 7710T wijkt met zijn curvebaanloze pick-up met dwarsafvoerband flink af van wat we al eerder hebben gezien. TREKKER...
Afbeelding artikel

Stolpen breidt serie opraapwagens uit met kleiner model 8.22

In 2025 levert de Duitse machinefabrikant Stolpen een kleiner model opraapwagen: de 8.22. Deze heeft een laag eigengewicht van 2.300 kg.
Afbeelding artikel

Gruber-opraapwagen vreet ook Nederlands natuurgras

De eerste Gruber-opraapwagens draaien bij bedrijven in Nederland. TREKKER bekeek de opraapwagen. Een impressie.