fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

JCB 403E-wiellader: emissieloos rijden zonder lawaai

De parallel-heffunctie van de JCB 403E-wiellader is vrij uniek. Normaal is sprake van een frame dat zich omhoog beweegt. Bij de JCB 403E is dat zo geconstrueerd dat het frame bij heffen – met palletvorken eraan – horizontaal blijft, dankzij een parallelgeleiding. - Foto's: Annelies Bakker

Stekker erin, batterij volgeladen en rijden maar. De eerste compacte e-wiellader van JCB, de 403E, is een handige geruis- en emissieloze hulp in en rondom de stal.

In een paardenpensionstal in het Duitse Frechen presenteerde de Britse machinebouwer JCB onlangs zijn eerste compacte elektrische wiellader, de JCB 403E. TREKKER reed er de eerste meters mee.

Direct vallen de stille rijmodus en vlotte accelaratie bij het wegrijden op. Wel even wennen is het geluidje bij het achteruitrijden. Normaal hoor je een piepje, bij deze e-wiellader klinkt een hoog jankgeluid. JCB biedt eenzelfde diesel-aangedreven model aan, de JCB 403 Smart Power. De JCB 403E- wiellader is echter duidelijk stiller dan de dieselvariant en vrij van CO2-uitstoot.

De JCB 403E- wiellader beschikt over een 20 kWh lithium-ion-batterijpakket met twee elektromotoren. Eentje van 33,4 kW voor de aandrijving, de tweede van 20 kW is voor de hydrauliek. Met een volle acculading kan de e-wiellader, afhankelijk van de rijmodus (maximaal 20, 8 of 5 kilometer per uur), ongeveer vier uur continu werken.

Lees verder onder de video

Piekvermogen 33,4 kW en drie rijmodi

De elektromotor voor de aandrijving heeft een piekvermogen van 33,4 kW en drie rijmodi. De bestuurder kan daartussen schakelen met twee knoppen aan de bovenkant van de joystick. Jammer dat er geen symbooltjes bij staan. Die info staat op een plaatje aan de rechterzijde in de cabine. Het linker knopje is de haasstand, het rechter knopje de schilpad- of slakkenstand. De onderste knop is voor voor- of achteruit rijden. De haasstand is bedoeld om hoge prestaties te leveren.

De e-wiellader kan een rijsnelheid van maximaal 20 kilometer per uur halen. Wil je een langere looptijd van de accu en de rijsnelheid doseren, dan is het rechter knopje (schildpadmodus) aan te bevelen. De snelheid ligt dan op ongeveer 8 kilometer per uur. Wil je precisiewerk doen met een snelheid van maximaal 5 kilometer per uur, dan kun je stappen maken van 0,5 kilometer per uur. Je regelt dat met een draaiknop aan de rechterzijde van de joystick.

Lees verder onder de foto

Achter de cabine bevindt zich een 20 kWh lithium-ion-batterijpakket met twee elektromotoren. Een van 33,4 kW voor de aandrijving, en eentje van 20 kW voor de hydrauliek. De elektromotor voor de aandrijving heeft een piekvermogen van 33,4 kW en drie rijmodi, waartussen de bestuurder kan schakelen met twee knoppen aan de bovenkant van de joystick.

Achter de cabine bevindt zich een 20 kWh lithium-ion-batterijpakket met twee elektromotoren. Een van 33,4 kW voor de aandrijving, en eentje van 20 kW voor de hydrauliek. De elektromotor voor de aandrijving heeft een piekvermogen van 33,4 kW en drie rijmodi, waartussen de bestuurder kan schakelen met twee knoppen aan de bovenkant van de joystick.

20 kW voor de hydrauliek

Vanwege de elektrische aandrijving van de hydrauliek koos JCB voor twee werkstanden, een snellere shovelstand en de rustige heftruckstand. De tuimelschakelaar hiervoor zit aan de zijkant van de joystick. Op zich is dat wel handig. Je hoeft in ieder geval niet allerlei instellingen te wijzigen.

De chauffeur kan simpelweg kiezen tussen shovelwerk of heftruckwerk (palletvorken). Wil je werk uitvoeren met palletvorken, controle houden en rustig werken, dan druk je op de schakelknop. De machine wordt dan rustig in de bediening. Bij shovelwerk wil je een vlotte reactiesnelheid. De wiellader neemt als het ware de functie van de machinist over.

Digitaal dashboard met knopbediening

Op het digitale multifunctionele display selecteer je de verschillende menu-items met de draaiknop rechts van de joystick. Het display geeft alle belangrijke gegevens van de machine weer. Denk aan rijmodus, de status van de acculading en de rijsnelheid.

Die draaiknop rechts naast de joystick gebruik je ook voor de hydrauliek. Stel dat je een rolbezem als hulpstuk aan de machine hebt, dan zou de e-wiellader veel te snel rijden voor de snelheid van de rolbezem. Je wilt juist dat de rolbezem voor een goede werking snel draait, maar de rijsnelheid moet rustig zijn. Deze kun je precies regelen met de draaiknop.

Lees verder onder de foto

In de cabine kan de machinist de wiellader bedienen met de joystick en een draaiknop rechts daarvan. Het digitale display geeft alle belangrijke machinegegevens weer als rijmodus, status van de acculading en rijsnelheid.

In de cabine kan de machinist de wiellader bedienen met de joystick en een draaiknop rechts daarvan. Het digitale display geeft alle belangrijke machinegegevens weer als rijmodus, status van de acculading en rijsnelheid.

Brede banden met trekkerprofiel

De e-wiellader wordt seriematig uitgerust met ZF-assen. Er is keuze tussen smalle of brede banden. De brede banden leveren meer tractie en het profiel heeft wel wat weg van dat van een trekkerband. Dit laatste is aan te bevelen indien je als boer regelmatig het weiland inrijdt.

De band loopt ter voorkoming van insporing ook wat ronder. Als je door nat grasland rijdt, zie je altijd bandensporen. Dat is waarom je kiest voor een trekkerband die wat rond loopt. Je ziet dan ook een spoor, maar je rijdt niks kapot.
Wil je echt een smalle machine, dan kies je voor de smalle bandjes.

Parallelgeleiding

De parallel-heffunctie is vrij uniek. Normaal is sprake van een frame dat zich omhoog beweegt. Bij de JCB 403E- wiellader is dat zo geconstrueerd dat het frame bij heffen – met bijvoorbeeld palletvorken eraan – horizontaal blijft, dankzij een parallelgeleiding.

Tegenwoordig worden veel producten aangeleverd in big bags of op pallets. In de praktijk heb je bijna de helft van de tijd geen schepbak meer aan de lader zitten, maar een andere toepassing. Dan is parallelgeleiding erg handig. Zonder die voorziening zou een pallet bij het heffen omkiepen.

Lees verder onder de foto

Het opladen kan met verschillende stekkers. Met een snellader (415 V) is de accu binnen twee uur vol, met een normale lader (230 V) duurt het acht uur.

Het opladen van de JCB 403E kan met verschillende stekkers. Met een snellader (415 V) is de accu binnen twee uur vol, met een normale lader (230 V) duurt het acht uur.

Meer hefvermogen met extra contragewicht

Omdat de JCB 403E een knikbestuurde wiellader is, is de stabiliteit een aandachtspunt. Als optie kun je kiezen voor een contragewicht onder de machine. Als de machine in rechtuitstand staat, is hij erg sterk. Gaat de machine knikken, dan wordt dat minder. Wanneer je onder de machine een extra contragewicht plaatst, heb je meer hefvermogen. Dat is belangrijk met een pallet voorop. Je staat dan met het extra gewicht wat stabieler op de wielen. De kieplast, volledig geknikt, neemt met een extra contragewicht met 118 kilo toe en het transportgewicht met 121 kilo.

Het standaard laadframe heeft een hefhoogte van 2,90 meter. Het zogeheten High-Lift-model kan een maximale hoogte van 3,10 meter halen. Doordat het transportgewicht van de JCB 403E-wiellader 2.671 kilo bedraagt, is de machine te vervoeren op een aanhanger tot 3,5 ton trekcapaciteit.

Kortom: de JCB 403E is een interessante machine voor werk in en rondom stallen. Maar ook voor bedrijven die willen verduurzamen en gebruik willen maken van alternatieve energiebronnen. De vanafprijs van de JCB 403E- wiellader is € 79.900.

Auteur: Annelies Bakker

Bekijk en vergelijk trekkers op Trekkeronline

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Fors meer elektrische verreikers op show van formaat Eima 2024

TREKKER bekijkt elektrische verreikers op Eima 2024. Deze Italiaanse show van formaat is een prima nummer 2 naast de Duitse Agritechnica.
Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.