fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Sleutelaar Marinus Koning bouwt zelf budget-afvoerband

Sleutelaar Marinus Koning (43) kocht gps-besturing voor zijn trekker en bouwde hydraulische zijstabilisatie. Ook zijn zelfgebouwde budget-afvoerband is inmiddels klaar.- Foto's: Bob Karsten

Marinus Koning in Stompetoren (N.-H.) is monteur van beroep en helpt daarnaast veehouders met maaien. Zoals vaker als je een techneut op de trekker zet; alles moet perfect werken. Sleutelaar Marinus kocht gps-besturing voor zijn trekker en bouwde hydraulische zijstabilisatie. Dit jaar is ook zijn zelfgebouwde budget-afvoerband klaar.

Er zijn veel argumenten te bedenken voor een afvoerbandje aan de achtermaaier. Voor Marinus Koning was het belangrijkste argument om naderhand sneller te zijn met harken. “Als ik een veehouder help met maaien, weet ik dat de hakselaar de volgende ochtend om 7 uur op de dam staat. Ik dacht bij mijzelf: als ik nou tijdens het maaien het gras al 3,5 meter uit de slootkanten en greppels haal, scheelt dat tijd met harken”, zegt Koning.

Hij legt uit dat het met de rotorhark vaak niet lukt om in één keer de slootkant schoon te harken. De rotor pakt óf alleen het horizontale stuk mee, óf het wielstel kiept iets en pakt wel de berm mee maar juist niet het horizontale deel. Met de zelfgebouwde budget-afvoerband aan de achtermaaier is de slootkant wel in één keer schoon.

Lees verder onder de foto

De ingevouwen afvoerband valt bijna geheel binnen de originele machinebreedte van de maaier in transportstand.

De ingevouwen afvoerband valt bijna geheel binnen de originele machinebreedte van de maaier in transportstand.

Marinus werkt als monteur bij Gasunie. Daarnaast runt hij zijn eigen bedrijf MKo Tech. Hij sleutelt in zijn eigen werkplaats aan landbouwmachines van anderen en verhuurt zichzelf met zijn trekker en maaiers. Daarmee helpt hij een aantal veehouders in de buurt met het vier à vijf keer maaien van 100 tot 150 hectare gras.

Lees verder onder de video

Lichte constructie

Volgens Marinus zijn er wel dealers die zo’n afvoerband aanbieden, maar die kosten € 7.000 tot € 10.000. “En dan moet ik die er alsnog zelf aanbouwen”, zegt Koning over zijn besluit om zelf een afvoerband aan de achtermaaier te bouwen.

Via internet kocht hij voor € 300 een gebruikte Strautmann-blokkendoseerwagen, waarvan hij de 65 centimeter diepe afvoerband en de klepcilinders gebruikte. “Ik heb gewoon dat afvoerbandje met de heftruck eens tegen de maaier aan gehouden en gedacht: nou, zo dus”, vertelt de Noord-Hollander over zijn praktische werkwijze, waaraan geen tekening te pas kwam.

In de stelling lagen nog twee motorsteunen, die ooit dienden voor een revisiemotor. Deze laste hij vast aan het centrale hoofdframe van de 2,80 meter brede John Deere 328-maaier. “Ik schat het gewicht op 100 à 120 kilo”, vertelt Marinus. “Als het op de pallet ligt, kan ik het met de hand verslepen.” De sleutelaar vertelt dat hij geen last van heeft van het gewicht tijdens het maaien en het soms deinzen over de kopakker.

Lees verder onder de foto

De meenemers zijn erg belangrijk, ervaarde Marinus. Zijn tip: gebruik daarom een Strautmann-bandje als basis. Die meenemers zijn 3,5 cm hoog.

Meenemers belangrijk

Op 11 augustus 2022 werd de gebruikte blokkenwagen in het Noord-Hollandse Stompetoren afgeleverd. Op 17 september stond Marinus Koning al klaar voor een vuurdoop in het lange gras. “Het werkte meteen verrassend goed”, vertelt hij trots.

Wel ‘kwatte’ het afvoerbandje het gras soms onregelmatig, wat leidde tot kleine proppen in het zwad. De sleutelaar vertelt dat op het versleten afvoerbandje drie meenemers ontbraken, wat dit veroorzaakte. “Ook uit gesprekken die ik had met anderen die ook zoiets hebben gebouwd, blijkt wel dat die meenemers erg belangrijk zijn. Mijn tip daarom aan iedereen die dit zelf wil bouwen: kies een Strautmann-bandje. Die meenemers zijn namelijk 3,5 centimeter hoog en dat werkt uitstekend.”

Lees verder onder de foto

De kneuzer gooit het gras midden en achterop het afvoerbandje, waar een afschermplaat is gemonteerd.

De kneuzer gooit het gras midden en achterop het afvoerbandje, waar een afschermplaat is gemonteerd.

Hydraulisch kunstwerk

Marinus heeft elektrische ventielen op zijn John Deere 6620 en kan daarvan de oliestroom nauwkeurig regelen. “Met een oliestroom van 19 tot 23 liter per minuut gooit de afvoerband het gras al tegen of op het zwad van de frontmaaier”, vertelt hij. “Dat werkt perfect. Als ik een hoekje maai, zet ik de afvoerband even stil en na de bocht weer aan. Op die manier maai je de hoeken perfect schoon uit.”

Marinus kan de afvoerband met één ventiel bedienen, doordat hij de retourolie van de hydromotor koppelde met de drukloze retour. Door z’n flipper naar voren te drukken, zakt het afvoerbandje drukloos tot onder de kneuzer. Tegelijkertijd krijgen de hydromotoren olie en gaan draaien. Door de flipper naar achteren te trekken, stopt het bandje met draaien en vouwt deze tegelijk omhoog.

Lees verder onder de foto

Marinus monteerde het 100 à 120 kilo wegende geheel aan de centrale hoofdframe van de maaiers. Zakken, heffen en draaien gaat met één hydrauliekventiel.

Marinus heeft het 100 à 120 kilo wegende geheel aan het centrale hoofdframe van de maaiers gemonteerd. Zakken, heffen en draaien gaat met één hydrauliekventiel.

Het is voor Marinus van belang om alles met één ventiel te kunnen bedienen, omdat hij eerder ook al eigenhandig hydraulische zijstabilisatie op de hefinrichting heeft gebouwd. Niet alleen kan hij daarmee de maaier midden achter de trekker fixeren – hij kan de maaier ook naar links en rechts bewegen. “Toen ik eenmaal het gps-systeem had gekocht, wilde ik ook met minimale overlap maaien. Nu zwenk ik de maaier op de rechte stukken maximaal naar buiten. Als ik de buitenste rondes en hoeken maai, trek ik de maaier juist naar binnen toe”, legt hij uit. Detail is dat de sleutelaar twee driewegkranen op de achterbrug plaatste zodat hij zo nodig ook één heflat kan bedienen. Dat kan handig zijn bij het aankoppelen van machines.

Lees verder onder de foto

Marinus bouwde hydraulische zijstabilisatie, die hij ook als sideshift kan gebruiken. Zo is er minimale overlap bij maaien op de gps en maximale overlap bij het maaien van hoeken.

Marinus bouwde hydraulische zijstabilisatie, die hij ook als sideshift kan gebruiken. Zo is er minimale overlap bij maaien op de gps en maximale overlap bij het maaien van hoeken.

Budget-afvoerband

Afgelopen winter demonteerde de sleutelaar zijn project om de gebruikte afvoerband te renoveren. Bij Granit​ kocht hij voor € 500 een nieuwe band en voor € 350 aan rollen, lagers en slangen en afdichtingen voor de hydrauliekcilinders.

Marinus liet het geheel, plus de beplating van de kneuzer, stralen en spuiten door een specialist (à € 1.000). De sleutelaar heeft niet precies bijgehouden hoeveel uur het hem gekost heeft, maar zoals Marinus zelf met een lach zegt: “Het kostte wel een kratje bier aan denkwerk.”

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Overlaad-uitkuilfrees van Peecon schittert op Eurotier   

Overlaad-uitkuilfrees Rapide XL-V is volgens Peecon een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen. Peecon peilt meningen op de Eurotier.
Afbeelding artikel

Peecon start met productie elektrische voermengwagen

Peecon start de productie van de Biga Volt Comeback-voermengwagens op. Volgens de fabrikant is de markt rijp voor elektrische voermengwagens.
Afbeelding artikel

Peeters Group levert meer modellen Peecon Biga Topliner-voermengwagens

Peeters Group, fabrikant van Peecon, Tulip en Pitbull, breidt zijn aanbod Peecon Biga Topliner-voermengwagens uit met drie modellen.