fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Is een gebruikte Kubota uit de M7-serie een interessante optie?

Ben je op zoek naar een gebruikte Kubota uit de M7-serie? TREKKER geeft je informatie waarop je moet letten bij de aanschaf ervan. - Foto's: Michel Velderman

Kubota presenteerde in 2014 de M7-serie (130 tot 170 pk). Omstreeks 2016 kwam de verkoop op gang. Dat betekent dat Kubota’s eerste ‘grote’ trekker nu op de tweedehandsmarkt verschijnt. Is een gebruikte Kubota M7001 een interessante optie? Je leest hier alles over deze trekkerserie, inclusief aankooptips.

De Kubota M7001-serie is de eerste generatie trekkers waarmee het Japanse Kubota in 2014 de vermogensklasse tot 170 pk heeft betreden. Kubota ontwierp de trekker helemaal nieuw, met daarin een eigen motor en ZF-transmissie, en er is zelfs een nieuwe fabriek voor geopend in het Noord-Franse Duinkerke.

Omstreeks 2016 kwam de verkoop in Nederland langzaam op gang. Drie modellen (M7131, M7151 en M7171), twee transmissiekeuzes (traploos of viertraps powershift) en in drie luxeniveaus: Access, Ambition en Active. Die naamstelling kun je overigens vergeten, want die heeft Kubota inmiddels laten varen. Nu kun je een trekker helemaal zelf samenstellen. Destijds niet: de fabriek wilde bij de introductie meteen aantallen produceren en om (deels) op voorraad te kunnen bouwen, waren er maar drie smaken. Belangrijkste verschil is dat de Access mechanische ventielen en een tandwielpomp heeft, de Ambition elektrische ventielen en een LS-pomp en de Active daarnaast ook nog een twaalf inch groot beeldscherm.

Kubota heeft het aanbod van de M7001 destijds dus sterk gestandaardiseerd, met als gevolg dat de trekkers zeer compleet zijn uitgevoerd. Alle trekkers die je vindt op de tweedehandsmarkt hebben daarom vier aftakastoerentallen, maar ook voorasvering, fronthef en dubbele Walterscheid-stabilisatoren achterop.

Lees verder onder de foto

Typerend voor Kubota: een sterke hefinrichting (6,7 ton over het hele bereik, 9 ton bovenin) en standaard vier aftakastoerentallen. - Foto: Michel Velderman

Typerend voor Kubota: een sterke hefinrichting (6,7 ton over het hele bereik, 9 ton bovenin) en standaard vier aftakastoerentallen. 

Lees deze trekkertest uit 2017: Krachtige Kubota M7151 lust wel diesel

Check gebruikte Kubota M7001 op modificaties

Welnu, als er een gloednieuw trekkermodel op de markt komt, dan is die nooit meteen foutloos. Dat geldt ook voor de M7001. De trekker is niet perfect, maar de manier waarop de Japanners daarmee omgaan neigt daar wel naar. De fabrikant gaat namelijk alles behalve krenterig om met garantiegevallen – drie jaar garantie was standaard en optioneel was dat vijf jaar.

Als er een probleem bekend is, dan zetten de Japanners een grootscheeps modificatieprogramma op touw. Niet lang na introductie (2016) bleek dat de Access-uitvoering een te lichte vooras had voor zwaar voorladerwerk. Op kosten van de fabrikant worden alle trekkers met de lichte 8-gaats-vooras dan alsnog omgebouwd tot de 10-gaats-vooras die ook onder de Ambition- en Active-uitvoeringen zit. En zo is een probleem uit de wereld.

In 2017 en 2020 volgen nog twee modificatierondes, waarbij allerlei details worden aangepast. Zo wordt het bovenste deel van de uitlaat vervangen vanwege scheurende lasnaden, en wordt bijvoorbeeld de dakafdichting verbeterd.

Belangrijkste tip als je gaat kijken bij een gebruikte M7001: check of de trekker is onderhouden door een dealer en vooral of alle modificaties zijn gedaan. De meeste modificaties zijn nauwelijks te herkennen – denk aan een dubbele pakking bij het uitlaatspruitstuk of de gewijzigde binnenkant van de motorkap.

De beste indicatie is om op de achterbrug te klimmen en om óp het dak te kijken. Achterop het dak zie je dan twee bouten, en als je hier een O-ringetje ziet ter afdichting, kun je redeneren dat de modificaties zijn uitgevoerd. Het bovenste deel van het dak is namelijk gemonteerd met bussen als afdichting. Vanwege trillingen slijten die langzaam, waarna regenwater kan binnendringen via de luchtinlaat. De modificatie (2020) behelst dan het monteren van die O-ringen met zwarte pluggen bij de waterafvoer. Een makkelijkere, maar minder zekere optie is om te checken of er (water)vlekken in de hemelbekleding zijn te zien.

Nieuwe AdBlue-techniek

Dit jaar – zo’n 8 jaar nadat de eerste modellen zijn verkocht – start Kubota met een nieuw modificatieprogramma. Alle trekkers worden daarin voorzien van nieuwe AdBlue-techniek (vulniveausensor, AdBlue-kwaliteitssensor en verwarmingsunit). Of er nu problemen mee zijn geweest of niet – en weet dat niemand tijdens de belronde problemen herkende – of dat je het ‘in de markt kopen’ noemt of uitstekende service. Feit is dat Kubota nog eens een paar duizend euro in elke verkochte trekker investeert. Want niet alleen de eigenaar van de trekker hoeft niet te betalen, ook dealers mogen werkplaatsuren volgens een zogeheten ‘flat rate time’ (tijd die volgens de fabrikant nodig is voor de modificatie) declareren bij de fabrikant.

Voor wie uit angst voor kinderziektes het M7001-model aan zich voorbij laat gaan en zoekt naar de tweede generatie M7’s (M7002 verkocht vanaf 2018); dat is volgens dealers met de meeste Kubota-ervaring niet nodig. Vanwege de vele modificaties is de M7001 technisch gelijk aan de M7002. Wat wél wezenlijk anders is aan de tweede generatie: de powershiftuitvoering heeft zes in plaats van vier powershifttrappen, de interieurbekleding is minder vuilgevoelig (donkerder), het beeldscherm is sneller en de motor voldoet dan aan Fase IV-emissienorm.

Giga viercilindermotor

De M7-serie onderscheidt zich ten opzichte van concurrentie behoorlijk, als je kijkt naar technische gegevens. Neem de viercilindermotor: 6,1 liter groot (!). Gebruikers noemen die vooral sterk en dat over een groot toerenbereik. En zolang de motor het werk met een laag toerental (zeg, tot 1.800 toeren) kan doen, zou die niet dorstig zijn. Weet dat uit onze eerdere metingen is gekomen dat de motor fel is en zeker z’n vermogen levert (een M7151 levert maximaal 136 pk aan de aftakas). Tegelijk ligt het verbruik 5% hoger dan gemiddeld, bij transport (40 km/u met de 24/24-bak) is dat 18%.

Uit gesprekken met gebruikers komen geen veelvoorkomende problemen rondom de motor en transmissie naar boven. Een incidentele sensorstoring in het uitlaatsysteem of de koppelingspedaal wordt genoemd, en de spanrollen van de V-snaar voorop zou naar verloop van tijd inslijten. Dus de tip is: check bij aanschaf of de spanrollen groefjes vertonen – dat betekent dat de riem inloopt. Als dit zo is, dien je rekening te houden met € 240 kosten (drie spanrollen à € 60 plus de riem à € 60). En voor wie zo’n trekker in gebruik heeft: check dit ook even. Als de riem doorslijt, dan is de aandrijving van de dynamo en compressor weg. Voortijdig vervangen voorkomt vervelende stilstand.

Naast de motorinhoud is ook de hefinrichting overigens fors: de hef tilt over het hele bereik 6,7 ton en bovenin zelf 9 ton. Ook het eigen gewicht is, voor een viercilinder, aan de hoge kant: 7.145 kg.

Lees verder onder de foto

De Kubota-cabine biedt een relatief hoge zit met een veel glas rondom; het zicht rondom is daarmee goed. De trekkers zijn geleverd met elektrische of mechanische ventielen, en met of zonder touchscreenbeeldscherm. Wel is er altijd een multifunctionele rijhendel, ongeacht of het een traploze is of een powershiftvariant. - Foto: Michel Velderman

De Kubota-cabine biedt een relatief hoge zit met een veel glas rondom; het zicht rondom is daarmee goed. De trekkers zijn geleverd met elektrische of mechanische ventielen, en met of zonder touchscreenbeeldscherm. Wel is er altijd een multifunctionele rijhendel, ongeacht of het een traploze is of een powershiftvariant. 

Check meldingen

De cabine is groot en voorzien van veel glas. Dat, in combinatie met de relatief hoge zit, maakt dat je veel zicht hebt rondom. Voor wie vind dat de stoel een te klein zitvlak heeft – weet dat het kussen en de rugleuning te vervangen zijn voor bredere (bijvoorbeeld uit M7002-serie).

Voor wie liever grotere, dubbele spiegels heeft die elektrisch te verstellen zijn, is het goed om te weten dat er een ombouwset beschikbaar is voor € 1.108. Ook een radarsensor die wielslip detecteert is naderhand op te bouwen (€ 862), net als een frontaftakas (€ 2.848) en elektrische, externe fronthefbediening (€ 159, mits elektrische ventielen aanwezig zijn).

Wie een uitvoering met beeldscherm heeft, zal herkennen dat deze relatief vaak ‘foutmeldingen’ geeft. Dit zijn niet per se storingen, maar eerder meldingen van verkeerd gebruik. Zo geeft het scherm een melding met waarschuwingstoon als je het rempedaal te lang ingedrukt houdt bij een stoplicht, of als je bij het manoeuvreren te lang de koppeling laat slippen. In het laatste geval zal de software bij een hoog motortoerental ook het motorvermogen terugregelen (bijvoorbeeld bij het maaien van een hoek), waarbij het vermogen terugkomt als je de koppeling loslaat. De software beschermt in feite zichzelf, waar je moeilijk iets op tegen kunt hebben. Voor wie zich wel aan de pieptoon ergert, is het goed om te weten dat de dealer die pieptoon kan uitprogrammeren (de melding moet je nog wel wegdrukken).

Tip voor als je gaat kijken bij een occasion met beeldscherm: als je via het tandwielicoontje navigeert naar het ‘DM2’-menu, dan kun je daar soms de foutmeldingenhistorie inzien. Bij een M7002 moet je hiervoor de knoppen ‘SELECT’ en ‘ENT’ op het paneeltje ingedrukt houden tot het menu verschijnt. Er worden daar codes met omschrijving weergegeven. Die meldingen van fout gebruik (bijvoorbeeld de rem ingetrapt houden) kun je vergeten, maar check wel even of er ‘gekke’ dingen instaan.

Lees verder onder de foto

Voor menig chauffeur is het even wennen: de radio zit rechts, op gelijke hoogte als de armleuning. Gebruikers ervaren de cabine als prettig.

Voor menig chauffeur is het even wennen: de radio zit rechts, op gelijke hoogte als de armleuning. Gebruikers ervaren de cabine als prettig.

Lees verder onder de video

Kubota M7001 uit het buitenland

Volgens de kentekenregistratie van RDW zijn er 51 Kubota M7001’s in Nederland: 16 keer M7131, 24 maal M7151 en 11 stuks M7171. De eerste modellen komen langzaam beschikbaar op de tweedehandsmarkt. Wie interesse heeft, kan ook kijken op de Franse en Duitse markten; daar is het aanbod groter en de uitvoering is praktisch gelijk aan de Nederlandse.

Volgens dealers ligt de trekker goed in de markt. Dat wil zeggen dat een occasion zelden lang te koop staat en dat aanvragen niet alleen uit Nederland komen, maar ook uit Frankrijk, Duitsland en Oost-Europa, zelfs Canada wordt een paar keer genoemd. Dealers noemen de M7001 daarnaast ook waardevast. Destijds kocht je een kale M7171 voor bruto € 112.780 – of netto zo’n € 90.000.

Op basis van vraagprijzen van 101 – deels verlopen – verkoopadvertenties voor M7131, M7151 en M7171-modellen zonder voorladers blijkt dat de gemiddelde vraagprijs voor een M7001 met 1.000 tot 2.000 uur ruim € 65.000 is. Met een urenstand van 3.000 tot 4.000 is dat € 54.000.

De beste indicatie voor de marktwaarde is een veiling. In februari werden drie M7001’s geveild door Epic Auctions. Kort over het veilingresultaat: een M7131 uit 2016 met bijna 1.700 draaiuren en powershiftbak hamerde af op € 44.000. Een M7151 uit 2015 met ruim 3.800 uren en powershiftbak sloot op € 50.750. Tot slot een traploze M7171 Premium uit 2015 met bijna 2.300 uur. Deze hamerde af op € 54.500. Dat zijn bedragen exclusief opgeld en btw.

Auteurs: Bob Karsten, Andrea van Schaik

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe budget-trekkerserie op de markt: de 5 Keyline.
Beheer
WP Admin