fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Turkse trekker ArmaTrac standaard rijk uitgerust

De ArmaTrac 1254Lux CRD4-trekker van 126 pk is standaard rijk uitgerust met fronthef en frontaftakas, climate control, vier hydraulische dubbelwerkende ventielen, geveerde cabine, luchtpistool in de cabine en luchtberemming. - Foto's: Martijn Knuivers

Op de stand van Zetrac op mechanisatievakbeurs ATH in Biddinghuizen (Fl.) in september 2022 pronkte naast diverse Zetors, Bransons en TYM-compacttrekkers ook de ArmaTrac 1254Lux CRD4 van 126 pk. De meningen van potentiële klanten waren overwegend positief. Daarop besloot Zetrac importeur te worden van het Turkse trekkermerk.

De hamvraag: waarom neem je er als Zetor-importeur een Turks trekkermerk bij, terwijl Zetor al zo’n mooie complete range heeft? In het compactsegment van 15 tot en met 70 pk biedt Zetor/TYM de Primo, Compax, Utilix en Hortus aan. In het landbouwtrekkersegment van 90 tot en met 170 pk heeft Zetor een uitgekristalliseerde range met de Proxima, Forterra en Crystal.

Echter, van 60 tot 90 pk biedt Zetor alleen de Major CL80 van 75 pk met 12V/12A-bak en mechanische hef aan. Meer Zetor-smaken zijn er niet in dit segment. ArmaTrac daarentegen heeft tussen 60 en 100 pk diverse modellen die completer zijn uitgevoerd dan de Major. Ten opzichte van de Zetor Proxima HD is de ArmaTrac juist weer wat soberder. En anders dan Zetor levert ArmaTrac in dat segment ook 2wd- en cabriotrekkers.

Conclusie: met ArmaTrac erbij kan importeur Zetrac in het 60-90 pk-segment een qua prijs gelijkwaardig alternatief aanbieden naast de Major. Inmiddels verkocht Zetrac de eerste ArmaTrac aan een loonwerker.

Geschiedenis ArmaTrac

ArmaTrac bouwt sinds 2003 landbouwtrekkers en is onderdeel van Erkunt Tractors. In 2017 nam het Indiase Mahindra Erkunt over. De ArmaTracs zijn relatief eenvoudige goedkope trekkers, maar wel met beproefde Westerse componenten. Denk daarbij aan de Deutz-motor, ZF-achterbrug, elektronische hef van Bosch en een Aigner-fronthef en -aftakas. Cabine, hefinrichting en vooras zijn van eigen makelij.

Dat ArmaTrac zelf onderdelen vervaardigt, is niet verwonderlijk. Erkunt is van oudsher (en nog steeds) producent van trekkeronderdelen, voor onder andere SDF, Carraro en Agco.

Lichte ArmaTrac koersvast, wel lawaaiig

TREKKER reed begin november met de ArmaTrac 1254Lux CRD4. Grosso modo laat die een positieve indruk achter, met enkele kanttekeningen. Met z’n frisrode kleur en juiste verhoudingen is de trekker mooi om te zien. Bovendien draait hij scherp. De trekker stuurt licht, maar ligt koersvast op de weg. De stoere grille en de ledstrips om de koplampen geven hem een moderne smoel.

Onder de motorkap ligt een 3,6 liter Deutz van 126 pk. Het koelpakket is zo ontworpen dat de motor ook in de hete binnenlanden van Turkije niet warmloopt. De krachtige ventilator maakt veel herrie en overstemt het geronk van de motor. Het maakt de trekker lawaaiig. Volgens de folder is het geluidsniveau in de cabine 84 dB(A).

Tekst gaat verder onder de foto

De 3,6 liter Deutz-motor voldoet aan Fase V. De AdBlue-tank zit rechts terwijl de tankopening voor diesel links zit.

De 3,6 liter Deutz-motor voldoet aan Fase V. De AdBlue-tank zit rechts terwijl de tankopening voor diesel links zit.

Met de 16V-16A ZF-versnellingsbak heb je een snelheidsbereik van 1,9 tot 40 km/u. Rechts prijkt een versnellingspook met een H-patroon, met een drukknop voor hi-lo. Linksonder op de cabinevloer schakelt een oranje hendeltje de hoge en lage groep.

Onze testtrekker heeft een mechanische omkeer, dus met gebruik van het koppelingspedaal. Dat trapt overigens aangenaam licht. De mechanische omkeerhendel zit rechts naast de versnellingspook. Even wennen, je verwacht hem links onder het stuur. Na een halfuur pak je wel rechts de omkeerhendel beet in plaats van links onder het stuur de richtingaanwijzer. Optie is een elektro-hydraulische omkeer. Daarvan zit het hendeltje wel links onder het stuur.

Functionele moderne cabine

In de cabine zie je veel hard, donkergrijs plastic. Functioneel, niks mis mee. Alle hendels en knoppen zijn rechts op het rechter spatbord gepositioneerd. De stoel heeft links wel, maar rechts geen armleuning. In het verlaagde plafond boven de voorruit zit de airco. Lange personen kijken tegen de cabinerand aan. Het zicht op de trekhaak en de hef is matig door het gereedschapskistje onder de achterruit.

Tekst gaat verder onder de foto

Alle hendels en knoppen zijn prima rechts op het spatbord gepositioneerd. De mechanische omkeer zit niet onder het stuur, maar rechts van de versnellingshendel. Opmerkelijk detail: standaard een luchtpistool om de cabine schoon te blazen.

Alle hendels en knoppen zijn prima rechts op het spatbord gepositioneerd. De mechanische omkeer zit niet onder het stuur, maar rechts van de versnellingshendel. Opmerkelijk detail: standaard een luchtpistool om de cabine schoon te blazen.

Een digitaal kleurendashboard geeft alle info weer. Ook modern: geen achteruitkijkspiegel in de cabine, maar een monitor gekoppeld aan de camera achterop. De buitenspiegels verstel je elektrisch vanuit de cabine. Verbeterpuntje: de richtingaanwijzer heeft geen automatische afslag.

De trap met drie treden staat nogal steil. Zetrac gaat die vlakker zetten om de in- en uitstap te vergemakkelijken.

Viertoerige aftakas

De ArmaTrac 1254Lux CRD4 heeft een viertoerige aftakas, geschakeld met twee gele hendels op de cabinevloer. De rechter schakelt 540/1.000. De linker normaal/eco. De term eco is eigenlijk misplaatst, deze vertraagt namelijk het aftakastoerental met 25% naar 430, 540, 750 en 1.000 toeren. 430 voegt niets toe, dus blijven effectief drie aftakastoerentallen over. Je schakelt de aftakas in door een knop drie seconden ingedrukt te houden. In- en uitschakelen kan ook extern op het linker spatbord.

De elektronische hef van Bosch is algemeen bekend, en werkt zoals bekend. Extern zitten alleen op het rechterspatbord bedieningsknoppen. Onlogisch, want je stapt links uit en moet dan omlopen bij aan- en afkoppelen. Dezelfde omslachtigheid bij het tanken. Diesel links, maar AdBlue rechts.

Tekst gaat verder onder de foto

Alleen op het rechter spatbord zitten externe bedieningsknoppen voor de hef. Op het linker spatbord kun je de aftakas in- en uitschakelen.

Alleen op het rechter spatbord zitten externe bedieningsknoppen voor de hef. Op het linker spatbord kun je de aftakas in- en uitschakelen.

Standaard rijk uitgerust

De trekker is standaard rijk uitgerust. Dat wil zeggen fronthef en frontaftakas, climate control, vier hydraulische dubbelwerkende ventielen, geveerde cabine, luchtpistool in de cabine en luchtberemming. Opties zijn een luchtgeveerde stoel, verwarmde buitenspiegels met dodehoekspiegel en voorlader.

De ArmaTrac in standaard uitvoering kost globaal € 67.000. Overall conclusie: een nette eenvoudige rechttoe-rechtaantrekker die, net als Zetor, doet wat ie moet doen.

Auteur: Martijn Knuivers

Bekijk en vergelijk trekkers op Trekkeronline

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): 'Logistiek in autonome landbouw zwaar onderschat’

Craig Rupp, CEO van het Amerikaanse loonbedrijf Sabanto, vindt dat de sector logistieke uitdagingen in de autonome landbouw over het hoofd ziet.
Afbeelding artikel

FOTO | Dikke trekkers, dikke prijzen op veiling in Meppen

Zeker 200 trekkers gingen onder de hamer in het Duitse Meppen. Reuzen en krachtpatsers, maar ook middenklassers. Dit brachten ze op....
Afbeelding artikel

Claas biedt optie Night Edition voor Arion- en Axion-trekkers

De Duitse machinefabrikant Claas levert sommige trekkermodellen in de Arion- en Axion-series in een speciale Night Edition-versie.