Maschio Toro Isotronic eerste van reeks rotorkopeggen met Isobus
Machinefabrikant Maschio Gaspardo grijpt de mechanisatievakbeurzen Sima en Eima aan om een nieuwe reeks rotorkopeggen te introduceren: Maschio Toro Isotronic. Volgens de fabrikant zijn dit de eerste rotorkopeggen ter wereld uitgerust met Isobus.
De Maschio Toro Isotronic volgt de Toro HD op en verschilt vooral van z’n voorganger dankzij talloze sensoren. Zo wordt het gevraagde vermogen continu gemeten met een weegcel en hebben de twee buitenste tandwielkasten elk een temperatuursensor.
Tekst gaat verder onder de foto
Werkdiepte elektronisch zicht- en regelbaar
Daarnaast is de werkdiepte elektronisch zicht- en regelbaar dankzij sensoren links en rechts op de pakkerrol (ook nieuw in 550 mm-uitvoering). Een sensor op de tussenassen stuurt het percentage slip naar de Isobus-terminal in de trekker. Interessant zijn ook de sensoren op beide tussenassen die aangeven of deze assen in de juiste positie staan voor het onbeschadigd inklappen van de rotorkopeg voor transport.
De weegcel en de sensoren voor het meten van slip op de tussenassen helpen gebruikers volgens Maschio bij het verminderen van het brandstofverbruik. In plaats van door een aparte oliekoeler, pompt een tandwielpompje de olie van de hoofdtandwielkast door de onderste framebalk van de driepuntsbok voor koeling.
Tekst gaat verder onder de foto
Meerkosten Isobus-aansturing € 9.000
De Maschio Toro Isotronic heeft dezelfde werkbreedtes als de Toro HD 5, 6 en 7 m – en vraagt 160 tot 400 pk. Een 6 m brede Toro Isotronic met Isobus-aansturing kost circa € 9.000 meer dan een uitvoering zonder Isobus. De Jumbo Isotronic is er met werkbreedtes van 6, 7 en 8 m en vraagt 270 tot 550 pk.
De Toro en Jumbo Isotronic luiden de nieuwe generatie rotorkopeggen van Maschio Gaspardo in. In 2023 volgt ook de Aquila Isotronic met 4 tot en met 6 m werkbreedte en eind 2023 moet de gehele reeks rotorkopeggen met Isobus-aansturing leverbaar zijn.
Nu zwarte uitvoering, straks in Maschio-rood
De eerste 25 tot 30 machines zijn zwart gekleurd ter gelegenheid van de introductie. Daarna krijgen ze de bekende rode Maschio-kleur. In de toekomst kunnen de rotorkopeggen via TIM (Tractor Implement Management) de trekker aansturen in plaats van andersom.
Auteur: René Koerhuis
Gerelateerde tags: Grondbewerking, Rotorkopeggen