8 bandendrukwisselsystemen getest
Bij steeds meer trekkerfabrikanten staat een bandendrukwisselsysteem in de optielijst. Er zijn talrijke systemen te koop die je achteraf kunt (laten) opbouwen. TREKKER test drie fabriekssystemen en vijf opbouwkandidaten. Welk systeem gaat het best met de druk om?
Als je naast een bandenwissel ook een drukwissel plant, doe je er verstandig aan eens goed te gaan zitten voor deze werktuigtest. Je leest niet alleen hoe snel de systemen banden oppompen en aflaten, maar ook hoe nauwkeurig ze zijn en welk effect een aparte compressor heeft.
Drie fabriekssystemen en vijf opbouwkandidaten
In samenwerking met het Duitse vakblad Profi nodigde TREKKER elf leveranciers uit voor een uitgebreide test van bandendrukwisselsystemen. Acht leveranciers gingen hier op in. Af fabriek (of dealer) kregen we de beschikking over:
-
Claas: CTIC 2800 op een Axion 870
-
Fendt: VarioGrip op een 828 Vario
-
John Deere: het PTG Airbox/drive 2L-systeem op een 6250 R
Case IH/New Holland en Deutz-Fahr boden ook voorbereidingen aan en/of adviseerden systemen van PTG, maar af fabriek waren deze (nog) niet leverbaar. McCormick bood ook PTG aan, maar kon helaas geen geschikte trekker leveren.
Deze fabrikanten van drukwisselsystemen stelden ons een trekker ter beschikking met hun systeem erop gemonteerd:
-
HR Agrartechnik ISOfill op een John Deere 6230 R
-
PTG RDS/radial 2L + Airbox/drive 2L + V2000 AS op een Massey Ferguson 8.265S
-
Rottmann Speedfill 5500 op een John Deere 6215 R
-
Steuerungstechnik StG Reifenregler op een John Deere 6210 R
-
TerraCare RDRST-2A op een Steyr 6300 Terrus
Luchtinhoud gebruikte banden genoteerd
We nodigden ook AgrarPro en S. Krude uit, maar tevergeefs. Aan onze voorkeur – een trekker van 250 tot 300 pk, 600/70 R30 voor- en 710/70 R42 achterbanden – kwamen alleen StG en TerraCare niet tegemoet. Daarom noteerden we ook de luchtinhoud van de gebruikte banden. Bij de John Deere 6210 R van StG is het verschil in inhoud voor en achter te verwaarlozen. Voor de Steyr 6300 Terrus van TerraCare rekenden we de gemeten tijden voor aflaten en oppompen om.
De systemen van HR Agrartechnik, John Deere en TerraCare kregen hun lucht van de trekkers. Fendt doet dat ook, maar installeert daarvoor een vloeistofgekoelde dubbele zuigercompressor. Claas, PTG, Rottmann en Steuerungstechnik StG leverden een aparte, krachtige compressor voor de drukwisselsystemen. Bij HR Agrartechnik en TerraCare is dit een optie.
Uitgebreid getest
In deze test keken we naar:
-
eenleiding- en tweeleidingsystemen
-
slangen/leidingen en draaidoorvoeren
-
drukwisselsystemen met of zonder Isobus-bediening
-
van 0,8 bar in het veld naar 1,8 bar op de weg en omgekeerd
-
een snel bandendrukwisselsysteem, maar ook nauwkeurig?
-
wat is het effect ven een aparte compressor
-
prijs bandendrukwisselsysteem
Kies voor bandendrukwisselsysteem dat bij jou past
Uiteindelijk komt het bij een keuze voor een bandendrukwisselsysteem neer op de eigen voorkeur en natuurlijk het beschikbare budget. Optisch kan er niets op tegen af fabriek geïntegreerde systemen, maar prijstechnisch ook niet. Voor soms minder dan een derde van die prijzen leveren HR Agrartechnik en Rottmann een relatief eenvoudig systeem, maar (regel)technisch een topproduct.
Is snel oppompen een vereiste? Dan kies je zonder meer voor een aparte compressor. Zeker nu je tot nader order nog kunt profiteren van 45,5% energie-investeringsaftrek (EIA) en/of 27% Milieu-investeringsaftrek (MIA), en 75% Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
Lees de blog: ‘Voordelig bandendrukwisselsysteem scoort verbazingwekkend goed’
Auteurs: Hubert Wilmer en René Koerhuis
Gerelateerde tags: Banden, Bandenspanning