Blog | ‘Voordelig bandendrukwisselsysteem scoort verbazingwekkend goed’
Zowel bij bandendrukwisselsystemen als VF-banden draait het om de juiste bandenspanning op het juiste moment. Maar is zo’n bandendrukwisselsysteem duur? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt, schrijft TREKKER-redacteur René Koerhuis in zijn blog.
Dankzij een bandendrukdrukwisselsysteem kun je op de weg met een hogere bandenspanning rijden om bandenslijtage en brandstofverbruik te beperken. Bij werk in het veld verlaag je de spanning om bodem en graszode te ontzien.
De bandendrukwisselsystemen in de TREKKER-werktuigtest (nr. 410, november 2022) kosten grofweg € 4.750 tot € 18.500. Opvallend is dat de voordeligste bandendrukwisselsystemen verbazingwekkend goed scoren in de test. Lezen, zou ik zeggen!
Bandendrukwisselsystemen: investering in bodem
Het is en blijft veel geld, zo’n bandendrukwisselsysteem. Zeker als je bedenkt dat ze een halfjaar geleden nog 10 tot 20% voordeliger waren. Maar is het ook duur? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Door de bodem te ontzien spaar je die. En dat is een investering in het toekomstige opbrengstpotentieel van je percelen of die van je klant. Bovendien helpt de overheid een handje via de energie- en milieu-investeringsaftrek en willekeurige afschrijving. Een soort energietoeslag eigenlijk, maar dan ten gunste van de bodem.
VF-banden: technologisch hoogstandje
VF-banden zijn op hun beurt een technologisch hoogstandje van bandenfabrikanten, waardoor banden tot 40% meer gewicht of een tot 40% lagere bandenspanning kunnen (ver)dragen. Het is vooral bedoeld voor materieel dat (volgeladen) eigenlijk te zwaar is, maar dankzij VF-technologie toch minder bodembelasting geeft. Zo wegen de grootste maaidorsers van nu met een volle graantank negen keer zo veel als in 1958! Zoek online maar eens op ‘soil compaction’ en ‘National Geographic’ en laat je verbazen.
Autonome voertuigen en veldrobots
Zou het niet veel beter zijn om terug te schalen naar kleinere, lichtere voertuigen om zo de bodem te ontzien? Gebrek aan personeel en arbeidsproductie (capaciteit) waren de redenen om op te schalen. Op dezelfde manier stimuleert gebrek aan personeel nu de interesse in autonome voertuigen en veldrobots. Het is voor een Nederlandse bandenfabrikant in ieder geval reden genoeg om geen rupsbanden voor trekkers en maaidorsers te willen ontwikkelen, maar wel voor kleine autonome voertuigen.
Lees meer in Thema: Banden/TREKKER magazine digitaal, nr. 410 november 2022
Auteur: René Koerhuis
Gerelateerde tags: Banden, Bandenspanning, VF-banden