Nu ook New Holland T7.245 leverbaar met waterstofinspuiting
New Holland kan sinds 2020 het model T5.140 uitrusten met waterstofinspuiting, en voortaan is ook de grotere T7.245 leverbaar met dit zogenoemde H2 Dual Power-concept.
New Holland kan in samenwerking met Blue Fuel Solutions uit Nieuwegein (Ut.) nu ook het model T7.245 AutoCommand uitrusten met waterstofinspuiting. Hierbij werkt de motor op een mengsel van diesel en waterstof. New Holland noemt dit het H2 Dual Power-concept. Dat concept is sinds 2020 als optie leverbaar op traploze T5.140-viercilinders, en nu kan New Holland dezelfde techniek door leveren op het middelste model uit de T7-serie met lange wielbasis. Want ook vanuit het grote grondverzet is vraag naar techniek met lagere emissies, redeneert de fabrikant.
Tot 65% waterstof
Het H2 Dual Power-concept op de T7 is zo goed als gelijk als op de T5. Dat wil zeggen dat er vijf ketels op het dak liggen met in totaal 470 liter (water)inhoud, waarin waterstof met 350 bar is samengeperst. Dat resulteert in een voorraad van 11,5 kilo waterstofgas. Qua energie-inhoud is dit te vergelijken met 40 liter diesel.
De waterstof wordt met 8 bar verneveld in de luchtinlaat van de verder standaard FPT-zescilinder. Er wordt tot maximaal 65% waterstof ingespoten, en die hoeveelheid hangt af van verschillende parameters, zoals het gevraagde vermogen.
Twintig stuks
De H2 Dual Power-optie voor een T7.245 kent een meerprijs van bruto €85.000. Dat valt vanwege de ontwikkelingskosten (software) hoger uit dan voor een T5.140, waar de meerprijs €75.000 is. Inmiddels zijn er ongeveer twintig T5.140’s met H2 Dual Power verkocht, waarvan twee in België.