fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

USA | Beroemde boeren: ‘In onze YouTube-video’s laten we zien waar voedsel vandaan komt’

De broers Nick en Scott Welker uit Montana (VS) zijn wereldberoemd door hun video’s op YouTube. Scott Welker alias Leg Arms: "Als het ons lukt om met video's te laten zien dat boeren het beste voor hebben met voedsel en grond, ben ik daar trots op." - Foto's Mark Pasveer

De broers Nick en Scott Welker uit Montana (VS) zijn wereldberoemd door hun video’s op YouTube. TREKKER gaat in gesprek met Scott Welker, beter bekend als Leg Arms.

De Big Bud-trekkers staan nét uit als TREKKER het erf van familie Welker in Shelby (Montana) betreedt. De familie is klaar met zaaien. Onder de naam Welker Farms delen de boers Nick en Scott en hun vader Bob video’s over hun werkzaamheden. Ruim een half miljoen mensen zijn inmiddels geabonneerd op het YouTube-kanaal.

Tekst gaat verder onder de video

Scott Welker, beter bekend onder zijn bijnaam Leg Arms, vertelt TREKKER hoe het is om als akkerbouwer wereldberoemd te zijn: “We voelen ons eigenlijk helemaal niet beroemd. Kijk om je heen. Er is hier niets en we zijn net als ieder ander. Als ik met een camera rondloop, voelt het voor mij gewoon alsof ik tegen een camera praat. Niet alsof duizenden mensen luisteren. Maar als we op een landbouwshow rondlopen, blijkt ineens dat veel mensen je herkennen. Dat is toch wel bijzonder.”

Hoe bevalt dat in de praktijk, boeren en filmen?

“Het is alsof je drie banen op elkaar stapelt. In ons geval is dat: familie, YouTube en de akkerbouw. Alle drie vragen tijd en het is lastig om die te verdelen. Je moet ook niet vergeten dat elke kleine klus meer tijd kost als je het op de camera goed moet doen. Je zegt soms iets verkeerd in de video, dan moet je het even opnieuw doen. Of je pakt iets, zet de camera ergens neer en moet vervolgens de camera weer gaan halen.”

Er staan borden langs de weg dat bezoekers zonder afspraak geen toegang krijgen. Wordt de deur platgelopen?

“Begrijp me niet verkeerd: we vinden het ontzettend leuk om kijkers te ontmoeten. We willen dat echt, maar het gaat gewoon niet altijd. We hadden een dag dat er vijf auto’s onaangekondigd langs kwamen. Dat kost dus zomaar 5 uur op een dag. Toen hebben we besloten toch maar om borden neer te zetten.”

Wat kunnen kijkers verwachten van jullie video’s?

“We proberen in onze video’s te laten zien waar voedsel vandaan komt. Mensen uit de steden hebben geen idee. Met onze content proberen we hen een indruk te geven van alle moeite die erin gaat zitten om bepaalde producten te telen. Als het ons lukt om op deze manier een beetje meer besef te brengen, en te laten zien dat boeren het beste voor hebben met voedsel en grond, ben ik daar trots op. Vergeet niet: we hebben heel veel jonge kijkers. Die willen we enthousiast maken voor de landbouw. De video’s proberen we daarom leuk én educatief te maken.”

Auteur: Bob Karsten

Lees meer USA-artikelen in het digitale TREKKER-themanummer Roadtrip USA

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe budget-trekkerserie op de markt: de 5 Keyline.
Beheer
WP Admin