Blog | ‘Waar zijn de robots en hagelnieuwe kniktrekkers in de USA?’
In Nederland lijkt er een grotere behoefte te zijn aan het moderniseren van werktuigen, en dus ook trekkers, dan in de Verenigde Staten.
Als er wordt gesproken over lange afstanden rijden en Amerika, dan is er vaak wel iemand die zoiets roept als: ‘Maar het rijdt daar wel gemakkelijk’. Diegene bedoelt dan dat het buiten de grote steden rustig is op de weg, er weinig moeilijke knooppunten zijn, en vooral dat iedereen lekker in zijn eigen rijbaan blijft rijden – keep your lane. Klopt.
Machines spotten
Maar als beide reizigers trekkerliefhebbers zijn, gaat die vlieger echt niet op. Want bij elke torensilo staat wel een fraaie klassieker met vijzel, en niet ver ervandaan staat een kniktrekker of maaidorser. Hier en daar zien we vergeten, ‘eenzame’ trekkers staan. Zelfs in het stedelijke gebied waar gebouwd wordt, spotten fotograaf Mark Pasveer en ik kniktrekkers met dozerbakken in het grondverzet. Wie als trekkerliefhebber door de Verenigde Staten rijdt, zit in een continu dilemma van ‘even stoppen en kijken, óf doorrijden want we zijn er nog láng niet.’ Dat is niet makkelijk rijden. Vaak stopten we even kort, en van die beelden maakten we een paar collages.
Tekst gaat verder onder de video
Niet zo’n gemoderniseerd machinepark
We reden 6.500 kilometer in ruim een week – en twee dingen blijven mij het meest bij. Ten eerste: dat land is eindeloos groot. Allemachtig. En twee: Amerikanen zijn helemaal niet zo gemoderniseerd als dat ik had verwacht. Er wordt wel gps-besturing gebouwd op oude (knik)trekkers – en dat kan ik goed snappen met zulke uitstrekte percelen en gigantische machinebreedtes. Maar we schrijven soms over autonoom, robots en hagelnieuwe kniktrekkers – daar hebben we in de Verenigde Staten niets van gezien of over gehoord.
Het overgrote deel van de trekkers dat we zagen tijdens het zaaiseizoen, stamt gewoon uit de jaren tachtig of negentig. Niet gek, denk ik, want ze rijden maar een paar weken per jaar en met name rechtdoor. In Nederland lijkt er toch een grotere behoefte te zijn aan het moderniseren van werktuigen, en (mede) daarom trekkers, dan in de Verenigde Staten.