Fliegl brengt asbesturing zonder stuurstangen op de markt
De Duitse machinefabrikant Fliegl introduceert een stuursysteem voor zijn mesttank, meststrooiers en afschuifwagens. Met dit nieuwe asbesturingssysteem zijn geen stuurstangen of kettingen nodig tussen trekker en werktuig.
Om dit mogelijk te maken voorziet Fliegl de werktuigen van gestuurde assen met een gyroscoop die de rijrichting detecteert, en wielsensoren op de vaste as. De sensoren registreren de snelheid van de wielen. Bij een verschil in snelheid tussen de wielen, zoals bij het nemen van een bocht, wordt de draaiingshoek berekend en de stuurassen aangestuurd. Het systeem werkt zowel voor- als achteruit.
Daarnaast zorgt het systeem er volgens de fabrikant voor dat het werktuig altijd de juiste stuurhoek maakt bij de juiste snelheid. Boven de 25 km/u wordt de wieluitslag beperkt. Zo blijft de combinatie ook bij hogere snelheden stabiel in bochten en op rotondes. Boven de 40 km/u blokkeert het stuursysteem.
Aansturing via load sensing
De assen worden hydraulisch bestuurd via het loadsensing-systeem van de trekker. De overige functies van de wagen worden bediend via Isobus.
Auteur: Robin Looman
Gerelateerde tags: Fliegl, Trekkers, werktuigen