fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Fliegl brengt asbesturing zonder stuurstangen op de markt

Fliegl introduceert een besturingssyteem waarbij geen stuurstangen en kettingen nodig zijn. Dat vergemakkelijkt het aankoppelen van Fliegl-wagens aan trekkers. - Foto: Fotostudio Atelier 68

De Duitse machinefabrikant Fliegl introduceert een stuursysteem voor zijn mesttank, meststrooiers en afschuifwagens. Met dit nieuwe asbesturingssysteem zijn geen stuurstangen of kettingen nodig tussen trekker en werktuig.

Om dit mogelijk te maken voorziet Fliegl de werktuigen van gestuurde assen met een gyroscoop die de rijrichting detecteert, en wielsensoren op de vaste as. De sensoren registreren de snelheid van de wielen. Bij een verschil in snelheid tussen de wielen, zoals bij het nemen van een bocht, wordt de draaiingshoek berekend en de stuurassen aangestuurd. Het systeem werkt zowel voor- als achteruit.

Daarnaast zorgt het systeem er volgens de fabrikant voor dat het werktuig altijd de juiste stuurhoek maakt bij de juiste snelheid. Boven de 25 km/u wordt de wieluitslag beperkt. Zo blijft de combinatie ook bij hogere snelheden stabiel in bochten en op rotondes. Boven de 40 km/u blokkeert het stuursysteem.

Aansturing via load sensing

De assen worden hydraulisch bestuurd via het loadsensing-systeem van de trekker. De overige functies van de wagen worden bediend via Isobus.

Auteur: Robin Looman

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Welke trekker wordt jouw poster?

Jij kiest welke trekker op de poster komt die we meesturen met een volgende editie van TREKKER magazine. Maak hier je...
Afbeelding artikel

Massey Ferguson 5S-serie krijgt traploze transmissie

De 5S-serie van Massey Ferguson is straks optioneel leverbaar met een Dyna VT-traploze transmissie. MF gebruikt de Agco ML75-transmissie.