Massey Ferguson moderniseert trekkers in 6S- en 7S-serie
Trekkerfabrikant Massey Ferguson (MF) verbetert zijn trekkers in de 6700 S- en 7700 S-serie en doopt deze om in 6S- en 7S-serie. Technisch zijn de trekkers vrijwel gelijk aan de voorgangers, toch vinden we in de cabine een aantal hoognodige updates. Het oog wil ook wat en wat dat betreft raakt MF de juiste snaar. Een proefrit.
De trekker voor deze proefrit is van het type 7S.190. De trekker is de op één na grootste trekker uit de 7S-serie. De serie omvat vijf modellen: de 7S.155, 7S.165, 7S.180, 7S.190 en de 7S.210. De laatste drie getallen staan voor het nominaal motorvermogen, wat dus van 155 tot 210 pk loopt. Met EPM-boost is de het vermogen in de serie goed voor 175 tot 220 pk.
De kleinste drie krijgen er gemiddeld 25 pk bij, en de twee grootste pieken allebei op 220 pk. Het koppel tikt de bovenste grens aan bij 1.500 motortoeren en is maximaal 750 Nm bij de 7S.155 en 925 Nm bij de 7S.210. De gehele lijn maakt gebruik van de 6,6 liter Agco-Power-motor, die in de 7700 S al aan Fase V voldeed.
Eerste MF uit de 7S-serie geleverd in Brabant
In Sint-Oedenrode (N.-Br.) treffen we de eerste Massey Ferguson uit de 7S-serie die in Nederland is geleverd. Leverancier is Agrotechniek Oosterink in Angeren (Gld.). De fraaie trekker gaat vergezeld van een nieuwe Dewulf-frontfrees en Miedema CP 42-pootmachine. Chauffeur Jop de Bruin werkt met een snelheid van 7 kilometer per uur de aardappels in het Brabantse zand.
Ten opzichte van de voorganger van de 7S-serie is de luchtstroom onder de motorkap iets veranderd. In deze nieuwe serie verlaat de luchtstroom de motorruimte via een grote opening aan beide zijkanten. MF doet dit om warme lucht en geluid niet naar de cabine te leiden, maar opzij weg te duwen. Doordat de warme lucht niet bij de voorruit naar buiten gaat, zou de cabine koeler en stiller zijn.
Tekst gaat verder onder de foto
Chauffeur De Bruin beaamt dat de trekker stiller is dan de vergelijkbare 7720 S die het bedrijf heeft, maar kan niet zeggen dat het een enorm verschil is. Daarbij lijkt het lagere geluidsniveau niet zo heel laag dankzij de luide cabine-ventilatie. Die is op de laagste stand al redelijk aanwezig. De fabrikant geeft aan voor een andere kachelleverancier te hebben gekozen. Ook zijn de ventilatieopeningen ten opzichte van de voorganger veranderd. MF besteedt hieraan dus de nodige aandacht.
Intuïtiever bedieningsscherm, vernieuwde armleuning
De grootste vooruitgang is toch wel het Datatronic-5-bedieningsscherm en de vernieuwde armleuning. Het bedieningsscherm valt in de smaak. Het is vele malen intuïtiever dan zijn voorganger. Daarbij maken de vrij toewijsbare functieknoppen en de mogelijkheid om de hydrauliekventielen naar eigen inzicht toe te wijzen het leven in de rode Agco-telg een stuk prettiger. Ook De Bruin geeft aan dat MF een goede zet heeft gedaan met deze upgrade. ‘’Wanneer Massey Ferguson aan dezelfde bediening als de 7720 S had vastgehouden, denk ik niet dat we opnieuw dit merk hadden overwogen”, zegt De Bruin. Ook het nieuwe MF-Guide gps-systeem ervaart de chauffeur als prettig en eenvoudig in gebruik.
Verder biedt MF in het leveringsprogramma een nieuwe stoelvariant aan, waarbij de rugleuning los van de stoel nog verder kan draaien. Wanneer de stoel namelijk volledig rechtsom is gedraaid, is het soms wenselijk nog net een stukje verder te gaan zitten. Die draaibare rugleuning biedt dan alsnog steun voor je rug om comfortabel het werk naar achteren te monitoren. Daarnaast kun je de draaiblokkering van de stoel uitzetten. De stoel kan zo continu draaien, wat we tijdens het werk als zeer prettig ervaren.
Tekst gaat verder onder de foto
Softwarematige vooruitgang
Massey Ferguson pakt met de nieuwe serie ook een aantal kritiekpunten uit de markt aan. Zo was het in het verleden nodig om na het uitzetten van de motor de hydraulische functies opnieuw te activeren. Voor gebruikers die het merk niet gewend waren, was het altijd goochelen om de motor aan te krijgen. Nu kun je in de terminal een schakelaar omzetten die tijdens het starten álle eerder gebruikte hydraulische functies van de motor activeert. Wel luidt het dringende advies om de hydraulische functies tijdens het wegtransport te blokkeren. Zo voorkom je dat je per ongeluk de ploeg laat zakken als je op een verkeerd knopje drukt. Dit blokkeren doe je eenvoudig met een blauw schakelaartje op de zijconsole.
De bediening van de variabele Dyna-VT transmissie kreeg eveneens een update. Waar je voorheen moest kiezen tussen joystick- of rijpedaalbediening, kun je beide nu door elkaar heen gebruiken. Dat is prettig wanneer je je handen plotseling ergens anders voor nodig hebt.
Dyna-6 of Dyna-VT
Qua transmissie kun je bij de kleine drie trekkers uit de serie kiezen uit twee transmissies: de Dyna-6-powershifttransmisie en de Dyna-VT cvt-transmissie. De Dyna-6 kan als 50 Eco en als 40 Super Eco geleverd worden. De topsnelheden worden met respectievelijk 1.900 en 1.500 motortoeren behaald.
Technisch gezien is de Super Eco gelijk aan de 50-bak, maar begrenst het motortoerental bij een lager toerental om de topsnelheid van 43 te behalen. In beide gevallen zijn er vier groepen met elk zes versnellingen die een totaal van 24 keuzes vooruit en achteruit bieden. De kleinste drie types zijn ook leverbaar met de ML 140 Dyna-VT-transmissie die we ook kennen van de Fendt 714 en 718 Vario. De 7S.180, 7S.190 en de 7S.210 krijgen de zwaardere ML 180 Dyna-VT-transmissie die de trekkers delen met de grotere 700-serie Fendt-trekkers. De grootste twee modellen zijn niet leverbaar met de powershifttransmissie.
Tekst gaat verder onder de foto
Geluisterd naar de klant
Kortom, Massey Ferguson heeft geluisterd naar klantwensen. Grote aandachtspunten, zoals het omslachtige activeren van hydraulische functies en de moeilijke terminal zijn opgelost en maken de trekker meteen prettiger in gebruik.
Wel valt op dat de ventilator wat gehorig is, uitstroomposities van de ventilator kunnen beter en de cabine voelt voor dit kaliber trekker wat krap. Ook de typische zware deurcilinder van MF is niet verdwenen, maar volgens de fabrikant draagt dit bij aan de duurzaamheid van het sluitingsmechanisme. Dat zou daarmee langer meegaan.
De kritiekpunten worden positief overschaduwd door de verbeteringen die MF heeft doorgevoerd. De 7S-serie is inmiddels leverbaar in Nederland en staat in de prijslijst vanaf € 129.960 voor de 7S.155 Dyna-6 Essential en € 170.260 voor de 7S.210 Dyna VT-Efficiënt in de uitgebreide uitvoering.
Auteur: Jacco van Erkelens
Gerelateerde tags: 7S, Massey Ferguson, Proefrit