fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Case IH Farmall U Pro aanschaffen? Tips en tricks

Kenmerkend voor de Farmall U Pro is dat je veel zicht hebt rondom. De ronde hoekraampjes achter dragen daaraan bij. - Foto: Michel Velderman

De Case IH Farmall U Pro-serie is compact en veelzijdig. De in Oostenrijk gebouwde trekker is voor z’n formaat behoorlijk compleet uit te rusten. TREKKER testte de Case IH Farmall U Pro uitgebreid in 2014, nu zoomen we er nog eens op in. Want waar let je op, als je overweegt zo’n trekker te kopen? TREKKER geeft tips.

De Case IH Farmall U Pro-serie is de meest luxe uitvoering binnen de ‘eenvoudige’ Farmall-serie. Hoe ligt deze trekker in de tweedehandsmarkt? Overweeg je om te investeren in de Case IH Farmall U Pro, lees dan eerst de praktische tips. Hierbij focussen we op de Farmall, maar weet dat de Steyr Multi-serie onderhuids hetzelfde is. De trekkers werden beide van 2012 tot 2016 gebouwd in de Oostenrijkse fabriek in St. Valentin. Er is geen directe New Holland-variant. Dat is één ding dat de serie een buitenbeentje maakt binnen het CNH-concern. Andere dingen zijn een ZF-achterbrug en een gescheiden oliehuishouding. Daarom wordt de trekker nog weleens omschreven als ‘echt Oostenrijks’.

Waarom zie je Case IH Farmall U Pro niet veel?

Hoewel de U Pro populair in het boerensegment is, kom je de trekkers niet vaak tegen. Volgens de fabrikant zijn in de Benelux via het officiële kanaal net iets minder dan 200 stuks nieuw verkocht. Het grootste aandeel daarvan kwam vanwege het formaat terecht bij veehouders op en rond de Veluwe en in veenweidegebieden. Een ander deel werd verkocht aan gemeentes of bedrijven in de cultuurtechnische sector.

Dat je de Case IH Farmall U Pro niet veel ziet, heeft twee redenen. Allereerst was de Farmall U Pro destijds fors aan de prijs: bruto € 72.430 tot € 86.557. Omdat het prijsverschil met de grotere Maxxum-serie daardoor klein was, kozen velen al gauw voor de ruimere cabine en grotere motor van de Maxxum. De tweede reden is simpelweg dat de serie ‘maar’ vier jaar in productie was. In 2016 kreeg de trekker namelijk een forse update. Zo werden de groepen gerobotiseerd geschakeld, was voorasvering leverbaar en kwam Case IH met een nieuwe armleuning. Daarmee ontsteeg de trekker het wat ‘eenvoudigere’ Farmall-segment en pronkt er sindsdien toepasselijk ‘Luxxum’ op de motorkap.

Compleet en betrouwbaar

De U Pro was dan misschien geen verkooptopper, toch overheerst een uitsluitend tevreden gevoel onder zowel gebruikers als dealers. Dat positieve gevoel wordt enerzijds veroorzaakt door het prettige, luxe werken met de Pro. De trekker heeft een behoorlijke wielbasis, kwam standaard met vier aftakastoerentallen en een viertrapspowershift-transmissie, en optioneel met elektrische ventielen, een 100 l/min-loadsensingpomp en Multicontroller-bediening. Een luxe trekkertje, dus.

Anderzijds speelt de betrouwbaarheid een grote rol voor het goede imago van de trekker. De 3.4 liter FPT-motor is zo goed als feilloos. Ook de transmissie kent weinig grote problemen. De serie kent een aantal storingen die elke monteur bekend voorkomen, maar dat zijn vooral kleine zaken die niet in de papieren lopen. Een miskoop doen is er daarom niet bij.

Voor wie zoekt naar een tweedehands Case IH Farmall U Pro: kijk altijd goed naar welke opties aanwezig zijn. Zoals gezegd was de Multicontroller-hendel, met daarop allerlei functies bijeengebracht, niet standaard aanwezig. De trekkers zijn ook nog wel geleverd met een 60 l/min-tandwielpomp, in plaats van de grotere (100 l/min) axiale plunjerpomp. Die laatste geniet de voorkeur, zeker voor wie hem als voorladertrekker gebruikt.

Soms is er ook een aftakas die linksom kan draaien – voor wie hem gebruikt om mest te mixen. Dit laatste is te herkennen aan een klein hendeltje linksonder de stoel, voor de rijafhankelijke aftakas. Tot slot zijn de trekkers vaak geleverd met Zuidberg-, Sauter-, of soms met een geïntegreerde CNH-eigen frontaftakas. Als je de keus hebt, kun je de laatste het beste vermijden; over het algemeen zijn de ervaringen hiermee matig. De CNH-frontaftakas heeft namelijk een drogeplatenkoppeling die altijd meedraait (ook als de aftakas uitstaat). Door het trillen gaan die platen kapot. Je hoort hem rammelen als je ernaast staat. Dat rammelen doet-ie trouwens altijd; alleen een kenner onderscheidt het ‘gewone’ rammelen van het ‘onheilspellende’ rammelen.

Hakkelige pook

Kenmerkend voor de Farmall U Pro is dat je veel zicht hebt rondom. De ronde hoekraampjes achter dragen daaraan bij, net als dat je behoorlijk over de spatborden kunt kijken. De cabine wordt door de één als ruim ervaren, de ander had hem graag hoger en ruimer gehad.

Tekst gaat verder onder de foto

De Farmall U Pro biedt veel zicht rondom. Ook kun je goed over de spatborden kijken. De cabine wordt door de ene gebruiker als ruim ervaren, de ander had 'm graag hoger en nog ruimer gehad. - Foto: Michel Velderman

De Farmall U Pro biedt veel zicht rondom. Ook kun je goed over de spatborden kijken. De cabine wordt door de ene gebruiker als ruim ervaren, de ander had ‘m graag hoger en nog ruimer gehad. – Foto’s: Michel Velderman

Unaniem zijn de meningen over de groepenschakeling. De U Pro schakelt nog met een lange pook, die wordt omschreven als ‘hakkelig’ of ‘stroef’. De positie is ook niet ideaal: menig dealer heeft de pook weleens verbogen. Een aantal dealers paste die zelfs steevast aan bij een nieuwe trekker. De pook werd iets naar het raam toe, of juist dichterbij gebogen. Door de bowdenkabels aan te passen werd de slag verkleind. Wie z’n stoel voorin heeft staan en in de tweede versnelling schakelt, kan er anders de Multicontroller mee raken. Mocht je je irriteren aan de lange slag van de pook, weet dan dat een monteur dit relatief gemakkelijk kan aanpassen.

Hoewel de ZF-transmissie met vier powershifttrappen over het algemeen als betrouwbaar wordt ervaren, is het die stroeve groepenschakelpook die nogal eens voor storing zorgt. Zo kan de schakelvork uitslijten, vermoedelijk door krampachtig vasthouden van de hendel; de één heeft dit nooit, de ander tweemaal. Het resultaat is dat de trekker of niet makkelijk in z’n versnelling wil, of dat de versnelling eruit schiet. Probeer dat dus met een proefrit. Als de vork is versleten, moet namelijk de cabine eraf en dat is een kostbare reparatie (houd rekening met € 1.500). Ook luistert het afstellen van de pook nauw; het H-patroon bestaat uit twee losse platen waar de pook tussen kan schieten. Dit is onder de hoes te zien. Een monteur is al gauw een uur bezig om die ruimte nauwkeurig af te stellen. Weet trouwens dat de Luxxum (de opvolger) geen schakelpook meer heeft.

Tekst gaat verder onder de foto

Positief: de praktische Multicontroller-bediening óp de schakelpook. Negatief: de grote slag van deze ‘hakkelige’ pook. De schakelvork wil nog weleens slijten of ruimte krijgen. Probeer daarom tijdens een proefrit of-ie goed in z’n versnelling wil en of-ie er niet uitschiet. - Foto: Michel Velderman

Positief: de praktische Multicontroller-bediening óp de schakelpook. Negatief: de grote slag van deze ‘hakkelige’ pook. De schakelvork wil nog weleens slijten of ruimte krijgen. Probeer daarom tijdens een proefrit of-ie goed in z’n versnelling wil en of-ie er niet uitschiet. 

Bowdenkabels verbeteren

Sinds de U Pro de CS verving, bouwt Case IH een elektrisch stelmotortje in de kachelklep. Die draait als je de klimaatregeling op koelen of verwarmen draait. Wie hem de hele zomer alleen op koelen heeft staan of andersom ’s winters altijd de kachel aan heeft, loopt het risico dat de kachelklep niet meer wil draaien. Voor wie bij een occasion gaat kijken: als je je oor dicht bij het dashboard houdt, kun je hem horen tikken als je de kachel of airco aanzet. Geen grote kosten, wel vervelend. Een nieuw stelmotortje kost € 81, reken op 1 à 2 uur werkplaatstarief. Een tip, ook voor huidige gebruikers: draai geregeld aan de knop, dat voorkomt dat de kachelklep vast gaat zitten.

Af-fabriek zijn de bowdenkabels van zowel de mechanische ventielen als de eerdergenoemde schakelpook niet het beste werk van Case IH. In de regel geldt dat de kabels weleens los willen schieten of breken, maar evenzo geldt dat als ze eenmaal door een monteur zijn verbeterd door een klemblokje te plaatsen, er geen probleem meer is.

De richtingaanwijzer kan een irritatiepuntje zijn. Die zit namelijk aan de rechterkant van het stuur, wordt omschreven als ‘hakkelig’ en slaat niet automatisch af. Weet dat er een modificatiekit beschikbaar is om hem naar de linkerkant te verplaatsen. De kit is eigenlijk voor de eerste Luxxum-serie, maar is ook goed te monteren op een U Pro – weliswaar zonder automatisch afslaan. De kit kost € 410,50 en opbouwen kost zo’n 2,5 uur.

Oliekoeler modificatie

Voor wie gaat kijken bij een occasion: werp een blik op de hydrauliekventielen op de achterbrug. Zoek naar de elektrische stekkerverbinding op het ventiel en kijk naar het lampje dat daarachter zit. Dat is een foutcode-lampje. Als-ie rood knippert hoeft er nog niets aan de hand te zijn, maar dan weet je wel dat er een storing zit aan te komen. Houd dan rekening met naderende kosten: € 1.000 voor een nieuw ventiel, of zo’n € 300 om hem te laten repareren. Komt zelden voor, maar het is een kleine moeite om dit te checken.

En voor wie écht veel intensief hydrauliekwerk doet: werp een blik onder de trekker. Bij het rechterachterwiel vind je de hydrauliekolietank, check of daarachter een warmtewisselaar is opgebouwd. De trekker is namelijk niet standaard voorzien van een oliekoeler. Bij standaard werk is dit ook helemaal niet nodig, maar wel voor wie bijvoorbeeld een rolbezem hydraulisch aandrijft, of een volledig hydraulische leveller (kilverbak) gebruikt. De olie kan dan te heet worden en dat kost je je afdichtingen of peilglas. Achteraf opbouwen kan ook; die modificatiekit kost zo’n € 1.550, dat is inclusief montage.

Tekst gaat verder onder de foto

Na een uitgebreide belronde blijkt dat geen enkele gebruiker noemenswaardige of terugkerende problemen heeft met het motorblok. Wie kritisch wil zijn: de motor is minder sterk ‘onderin’ dan z’n voorganger(s). - Foto: Foto: Michel Velderman

Na een uitgebreide belronde blijkt dat geen enkele gebruiker noemenswaardige of terugkerende problemen heeft met het motorblok. Wie kritisch wil zijn: de motor is minder sterk ‘onderin’ dan z’n voorganger(s).

Feilloze FPT

Tot slot, de motor. We durven te stellen dat de FPT-motor met 3,4 liter motorinhoud zo goed als feilloos is. Na een uitgebreide belronde blijkt dat niemand noemenswaardige of terugkerende problemen had met het motorblok. In het begin is er kort een serie geweest met een matige balancer in de motor (fabrieksfout), maar die serie is volledig gemodificeerd en dat probleem is dus uit de wereld. Wie kritisch wil zijn: de motor is minder sterk ‘onderin’ dan z’n voorganger(s). Dat wil zeggen dat als je wegrijdt, je het risico loopt om hem te laten stikken als je het toerental laat zakken. Maar eenmaal op toeren is de Farmall U Pro niet te stoppen. Een enkeling heeft z’n trekker laten ‘tunen’ om ’m iets meer koppel te geven, maar de meeste gebruikers klagen er helemaal niet over of merken het zelfs niet eens op.

Afijn, het resulteert erin dat dealers de trekker graag als occasion hebben staan en in de eigen regio verkopen, en dat je als koper praktisch niet de boot in kunt gaan.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

A&M Machinery pakt tweedehands machinehandel professioneel aan

Focus, transparant werken en je onderscheiden in de markt zijn de bouwstenen van het succes van A&M Machinery.
Afbeelding artikel

€ 370 miljoen voor klimaatprojecten

Wie plannen heeft die gunstig zijn voor een circulaire economie of meer duurzaamheid, kan voor een lening aankloppen bij DLL. Er...
Afbeelding artikel

Vogel & Noot XMS 950 getest

In de hoogtijdagen was Vogel & Noot een van ’s werelds grootste ploegenfabrikanten. Ook in Nederland had importeur Mechatrac met de...