Gebruikte klepelmaaier aanschaffen? Lees deze 9 tips
Je bent op zoek naar een klepelmaaier, maar vindt een nieuwe aan de dure kant. Gebruikt is een alternatief, er is voldoende aanbod. Maar waar let je op als je een machine gevonden hebt? Het belangrijkste is dat je met eigen ogen gaat kijken, want uiterlijk zegt niet alles. Check de 9 tips in dit artikel.
Uit het grote aanbod van gebruikte klepelmaaiers wil je een goede keuze maken. Wat is belangrijk? TREKKER belde rond en ging op bezoek bij handelsonderneming Aantjes Goudriaan Machinery in Goudriaan (Z.-H.). “Het uiterlijk van een machine zegt niet alles. Ga altijd kijken bij de machine die je op het oog hebt”, luidt het advies van verkoopadviseur Bart Michielse. Hij vervolgt: “Laat de machine draaien en luister goed hoe die klinkt. Leg je hand er eens op en voel even of hij raar bonkt. Het belangrijkste is dat je er een goed gevoel bij hebt.”
Kiezen tussen hamerklepels en Y-klepels
Grofweg kun je kiezen tussen hamer- en Y-klepels. Het laatste type klepel is zeer geschikt om plantsoenen, gazons en andere grasvelden die vrij van stenen zijn te maaien. De scherpe klepels leveren netter maaiwerk af dan de robuustere hamerklepels. De hamerklepels zijn echter beter geschikt voor het boerenwerk. Deze zijn veel beter bestand tegen grond, kluiten en stenen. Ze zijn ook slijtvaster.
Ga je vooral groenbemester en slootkanten maaien? Neem dan altijd hamerklepels. Daarin is keuze tussen brede en smalle klepels. Smalle hamerklepels leveren netter werk en lopen minder kans te beschadigen als een obstakel onder de kap schiet, leert de rondgang langs enkele mechanisatiebedrijven. Brede hamerklepels vergen minder onderhoud. Controleer ook even de kap boven de klepels. Met name in zanderige gebieden slijt die kap omdat-ie simpelweg wordt gezandstraald. Zolang hij niet is doorgesleten, kun je hier een nieuwe plaat onder zetten.
Altijd laten draaien; onbalans kun je horen
Ook horen we vaak de tip om bij de aankoopinspectie de machine áltijd te laten draaien. Onbalans kun je niet voelen, maar wél horen. Om een klepelas opnieuw te richten, moet je denken aan zo’n € 650. Een nieuwe klepelas is ook een optie, dan ga je bij een 1,90 meter brede Votex Roadmaster al snel naar de € 4.725 exclusief arbeid. Ter indicatie: een nieuwe, vergelijkbare maaier zit ongeveer op € 12.500.
Luister en voel dus goed wanneer je gaat kijken bij een gebruikt exemplaar, en laat je gevoel de doorslag geven. Bekijk ook meteen de looprol. Die heeft soms een slijtstrip waaraan je kunt controleren hoe ver hij versleten is. Een kromme is niet wenselijk: die geeft extra slijtage op de lageringen. Vervangen kost al snel zo’n € 600 tot € 1.300 exclusief arbeid.
Tip 1: Check lagerspeling looprol
De lagers van de looprol zijn gevoelig voor slijtage. Ze komen voortdurend in contact met vuil en maairesten. Ook als een lager niet is gesmeerd na het schoonspuiten, of nadat er slootwater in is gekomen, zorgt roestvorming voor extra slijtage. Voel daarom even of er speling op zit. Een goede lager heeft géén speling en kan dus niet op en neer bewegen. Afhankelijk van het lager kost het je zo’n € 100 exclusief arbeid om beide lagers te vervangen.
Tip 2: Trilt de maaier? Let op de klepelas
Laat de maaier altijd even draaien voordat je hem koopt. Leg je hand op de maaier en check of er geen bonken of ongewone trillingen te voelen zijn. Hoor je rare bonken en trilt de maaier? Dan is de kans groot dat de klepelas uit balans is. In dat geval is het beter om de machine te laten staan. Is dat niet het geval? Dan check je ook deze lagers op speling of warmteontwikkeling na het draaien. Een versleten lager van de klepelas kost al snel € 150 per stuk exclusief arbeid.
Tip 3: Controleer de staat van de klepels
Werp ook een blik onder de maaier. Hamerklepels of klepels aan een ketting zijn voor het boerengebruik essentieel. Deze kunnen grond, vuil en gras makkelijk aan en leveren prima werk. Bepaal meteen of de klepels niet te veel zijn afgesleten. Overlappen de klepels niet meer? Dan moet je álle klepels vervangen. De kosten: zo’n € 16 per klepel. Controleer ook of de klepelas zelf niet te veel is ingeslagen door de klepels. Het vervangen van die as kost al snel enkele duizenden euro’s.
Tip 4: Let op olie onder de tandwielkast
Kijk of er olie onder de tandwielkast ligt. Ook handig: neem een tiewrap mee wanneer je gaat kijken bij een gebruikte maaier. Draai de vulstop eraf, laat de tiewrap zakken en bepaal het niveau. Vaak is er een niveauplug (bij de vinger), zodat je kunt zien hoeveel vloeistof er in de kast hoort te zitten. Is het niveau veel hoger? Dan is de kans groot dat er water in de kast is beland. Kijk ook meteen of de olie schoon is. Komen er vuil- of metaaldeeltjes mee, dan is de tandwielbak versleten.
Tip 5: Voel aan de aftakasstomp
Trek ook even een keer aan de aftakasstomp en voel of er speling aanwezig is. Ook zo kun je een goed gevoel krijgen of de tandwielkast niet te veel versleten is. De stomp hoort niet te kunnen bewegen. Nu je toch de aftakas eraf hebt, kijk dan ook meteen of de kruisjes nog in orde zijn. Zijdelingse speling betekent dat de kruisjes zijn versleten. Kruisjes kun je vernieuwen. Is de buis ook versleten? Dan moet je al snel € 250 uittrekken voor een nieuwe aftakas.
Tip 6: Kijk de beschermkappen na
Persoonlijke veiligheid zou hoog in het vaandel moeten staan. Kijk daarom aftakas-beschermkappen na. Behalve dat het verhindert dat je zelf wordt gegrepen, is er ook een praktische reden: het buiten houden van stof en vuil dat vrijkomt tijdens het maaien. Nieuwe beschermkappen kosten zo’n € 125 per kap. Controleer bij eventuele V-snaaraandrijvingen of je de V-snaar nog kunt stellen. Zijn ze te lang, of zijn er droogtescheurtjes? Reken dan op zo’n € 50 per V-snaar voor het vervangen.
Tip 7: Controleer roest op de cilinders
Controleer of er roest zit op de plunjer van een cilinder. Roest kan de afdichtingen in de cilinder beschadigen, met als gevolg dat hij gaat lekken. Vervang de plunjer als er roest op zit. Lekt de cilinder? Vervang dan de manchet. Een setje kost zo’n € 35 en het is een uurtje werk. Controleer ook meteen of de olieslangen nog goed zijn. Zie je dat de rubberen ommanteling is beschadigd of dat er zelfs happen weg zijn? Dan is vervanging van de olieslang noodzakelijk.
Tip 8: Neem een kijkje in het oliereservoir
Soms is een armmaaier praktischer dan een verstekmaaier, omdat je dan ook de andere kant van de sloot kunt maaien. Vaak hebben deze machines een eigen oliereservoir. Open altijd even het reservoir om te kijken of er geen water in zit. Als de machine (lang) buiten heeft gestaan, kan het voorkomen dat water via de ontluchting in de tank komt. De olie hoort blank te zijn. Is het vuil, dan is er ergens een afdichting (of meerdere) beschadigd.
Tip 9: Controleer laswerk aan het frame
Kijk ook even hoe de constructie van de maaier erbij staat. Is er veel aan gelast? Dan weet je dat de maaier veel heeft meegemaakt. Als er flink is gelast aan het frame is de maaier niet heel betrouwbaar meer. Vooral bij armklepelmaaiers en machines die opzij zwenken, moet je de armen goed controleren op scheuren. Kijk ook even of deze armen niet krom zijn gereden, en controleer scharnierpunten en een eventuele side-shift op speling.
Gerelateerde tags: Cultuurtechniek, Klepelmaaiers