Met SSU kun je sleepslangen met elke bemester
Begin 2021 introduceerde machinefabrikant Vredo een nieuw concept, de SSU ofwel sleepslangunit. Deze tussenbok maakt het mogelijk om met elke zoden- of bouwlandbemester te sleepslangen. De SSU was aan het werk bij Agrar Service Strauch, net over de grens bij Dinxperlo (Gld.). TREKKER was erbij.
Tot 2021 had de machinebouwer uit Dodewaard geen machine die geschikt was voor sleepslangbemesten. Sommige bedrijven hingen een Vredo-bemester achter een trekker of zelfrijder die was uitgerust met een Swivel-arm. Een aantal zelfbouwers heeft wat gepionierd om toch te kunnen sleepslangen met het dubbele-schijvenprincipe van Vredo. Ook de fabrikant merkte de tendens op om te sleepslangen. Loonwerkers rijden vooral vroeg in het voorjaar en na de eerste snede met de sleepslang. Later in het jaar gebruiken ze bij de lage giften toch vaak een zelfrijder of tank.
De constructeurs van Vredo bedachten een systeem waarmee klanten hun dure, brede (tot 18 meter) zoden- of bouwlandbemester zonder sleepslangmogelijkheid toch kunnen gebruiken. Dat kan nu met de SSU 1200- of SSU 1800-sleepslangunits. Daarnaast kunnen gebruikers de bemester nog steeds gewoon achter de zelfrijder of getrokken tank koppelen.
12 centimeter langer
De SSU heeft een eigen gewicht van 1.515 kilo, exclusief bemester. Hier komt de 12 meter brede Vredo-bemester van 3.320 kilo nog bij. Tijdens het meten kwamen we erachter dat de bemester 12 centimeter verder naar achteren hangt dan bij de gewone bevestiging via een Accord-bok in de hefinrichting. De SSU kun je zowel op cat. 3- als cat. 2-breedte aankoppelen. De achterkant van de sleepslangunit is standaard voorzien van een Accord-bokkoppeling. Vredo maakte zijn SSU geschikt om achter trekkers, Vredo’s en andere zelfrijders te hangen.
Arm met laag trekpunt
De arm van de Vredo kan op twee plekken horizontaal draaien. Hiermee kan de chauffeur slang en arm bij het inzetten in de hoek naast de bemester leggen. Voordeel: je kunt altijd tot strak in de hoek bemesten. Het draaipunt op de bok zit met een penverbinding boven op de rotator gemonteerd. Dat functioneert als een soort kogelgewricht. Door dit kogelgewichtprincipe kan de arm niet alleen draaien, maar ook verticaal bewegen. Dit laatste zorgt er volgens Vredo voor dat het trekpunt van de arm ter hoogte van de ondertrekhaak ligt.
Een treklijn kunnen specialisten vaak snel en makkelijk uitleggen, maar of het in de praktijk ook zo werkt is de vraag. Wat Frank (de vaste chauffeur van de SSU bij Strauch) ons vertelt, lijkt dit verhaal over de treklijn wel te bevestigen. In het begin van het seizoen hing er slechts een gewicht van 1.750 kilo in de fronthef van de New Holland T7.260. Tijdens het bemesten op een lange trek bleven alle vier de wielen op de grond en werd de New Holland niet licht in de neus. Nu hangt er een slanghaspel met 500 meter sleepslang in de fronthef. Deze komt een heel stuk verder voor de trekker uit. Dat is met name op de weg en met heffen wel comfortabeler, aldus chauffeur Frank.
Frank geeft aan dat Strauch één van de twee Vredo Tracs heeft ingeruild op de SSU, in combinatie met nieuwe Vredo Profi 12-bemester. “Ook bij ons zien we dat sleepslangen meer in trek raakt. Dit komt met name door de lagere bodemdruk en de minimale schade tijdens het bemesten van granen in het voorjaar.”
Bediening via Isobus en/of Trimble
De SSU werkt via de loadsensing-aansluiting van de trekker. Je bedient de functies van de SSU via de Isobus. Voor trekkers of zelfrijders zonder Isobus, of waarbij een extra scherm is gewenst, levert Vredo een Trimble-scherm en een Müller-joystick met eigen software. Op het Isobus-scherm lees je de snelheid, de druk in de slang en de mestgift per hectare af. Daarnaast stel je via het Trimble-scherm de bemesterfuncties in.
De SSU heeft standaard hydraulische mogelijkheden voor het in- en uitklappen, inschakelen van verdelers en openen van afsluiters. Daarnaast biedt Vredo de mogelijk om luchtafsluiters te bedienen via de SSU. De trekker of zelfrijder moet dan wel een eigen compressor hebben. Ook is automatische smering mogelijk op de sleepslangunit voor € 790. Dan heb je ook de mogelijkheid om de smering van de bemester op dezelfde vetpot aan te sluiten.
Het inklappen van de SSU voor wegtransport gaat gedeeltelijk handmatig. Eerst draai je het tweede horizontale draaistuk helemaal naar rechts, vervolgens knik je met eenvoudige snelsluitingen de arm handmatig naar links. Tot slot draai je het eindstuk omhoog voor voldoende bodemvrijheid.
Afkoppelen binnen halfuur
Het loskoppelen van de bemester vergt grofweg 15 minuten. Je kunt hem zowel in- als uitgeklapt wegzetten als de arm helemaal naar links of rechts is gedraaid; bij een bemester van achttien meter is ruimte een vereiste. Optioneel levert Vredo een Faster-snelkoppeling op de SSU voor € 1.560. Het afkoppelen van de SSU zelf kost ongeveer tien minuten.
De unit is in transportstand vrij compact weg te zetten. Het afstempelen gebeurt op drie plekken: twee voorop en de laatste steunpoot ondersteunt de arm.
Richtprijzen Vredo SSU
Vredo werkt momenteel aan de SSU 1800. Deze unit maakt het mogelijk om met bemesters tot 18 meter te sleepslangen.
De SSU 1200 in de basisuitvoering kost € 57.950 bruto. Hier komt nog een bemester bij. Dit kan de Vredo Profi 12 zijn, met een werkbreedte van 12 meter; deze kost bruto € 89.010. Een vergelijkbare ‘normale’ sleepslangbemester weegt gemiddeld 4.000 kilo en kost rond € 110.000.
Een Vredo SSU 1200 met Prof 12-bemester weegt 4.825 kilo en kost in de basisuitvoering € 146.960 bruto. Dat is inclusief flowmeter, Trimble-scherm en Müller-joystick. Dan heb je wel een bemester die ook nog regulier te gebruiken is achter een tank of zelfrijder, én de mogelijkheid om met de bouwlandbemester te sleepslangen.
Auteur: Robin Looman
Gerelateerde tags: Bemester, sleepslangen