fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Onderzoek naar terugkeer rode diesel

Keert rode diesel terug in de landbouw? Als het aan de Tweede Kamer ligt wel. - Foto: Jan Willem Schouten

Boer Burger Beweging (BBB), SGP en Groep Van Haga hebben een motie ingediend om rode diesel opnieuw in te voeren in de landbouwsector.

De partijen willen dat wordt onderzocht of rode diesel kan terugkeren voor de landbouw, bouw, transport en grondverzet. De motie van Kamerlid Caroline van der Plas (BBB) is aangenomen met steun van VVD, CDA, PVV, ChristenUnie, Ja21, FvD, Van Haga, Omtzigt en BBB. Naar aanleiding van fors gestegen grond- en brandstofkosten in de afgelopen periode kunnen de agrarische sector en de weg- en waterbouw kosten drukken met rode diesel.

Sommige EU-lidstaten mogen nog wel rode diesel tanken. Onder andere België en Duitsland hebben deze mogelijkheid. Dat leidt volgens BBB tot oneerlijke concurrentie.

Het verschil tussen rode en gewone diesel is dat er minder accijns wordt geheven op rode diesel. Rode diesel bevat een kleurstof, zodat tijdens een voertuigencontrole goed zichtbaar is dat deze brandstof niet in privé-voertuigen wordt gebruikt.

Rode diesel sinds 2013 verboden

Rode diesel mag sinds 2013 niet meer gebruikt worden in Nederland. Door de afschaffing van deze laagbelaste brandstof stegen de brandstofkosten voor Nederlandse boeren aanzienlijk, terwijl boeren in het buitenland wel toegang hebben tot de goedkopere rode diesel.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Nieuwe kabinet wil rode diesel terug in Nederland

In het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie PVV, VVD, NSC en BBB staat dat de laagbelaste brandstof rode diesel terugkomt voor...
Afbeelding artikel

Goldoni koopt 8.000 Hyundai Doosan-dieselmotoren

Goldoni Keestrack heeft een overeenkomst gesloten met Hyundai Doosan Infracore voor de levering van 8.000 Hyundai Doosan-dieselmotoren.
Afbeelding artikel

Kabinet ziet niets in terugkeer rode diesel

Het kabinet gaat geen rode diesel herinvoeren om de agrarische sector tegemoet te komen in de gestegen brandstofkosten.