fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Deels elektrische cvt nu leverbaar bij John Deere

De eAutopowr-transmissie levert naast rijaandrijving ook 100 kW elektrisch vermogen voor de aandrijving van werktuigen. In samenwerking met Joskin is een elektrische wielaandrijving ontwikkeld voor mesttanks. Foto: Alexander Ehhalt.

De John Deere 8R 410 is nu leverbaar met een zogeheten eAutopowr-transmissie. Deze nieuwe transmissie werkt volgens een elektro-mechanische-powersplit.

Trekkerfabrikant John Deere kan het model 8R 410 voortaan leveren met een elektromechanische traploze transmissie die de fabrikant eAutopowr noemt. Deze transmissie bestaat uit een powersplit van een elektrische en mechanische aandrijving. Simpel gezegd, heeft John Deere de hydrauliekpomp en -motor die in de standaard Autopowr-bak zitten, vervangen voor een generator en twee borstelloze elektromotoren. John Deere zegt dat de nieuwe transmissie langer mee zou gaan, en dat de bak een positief effect heeft op de prestaties. Volgens de fabrikant is deze introductie een belangrijke stap op weg naar elektrificatie, en voegt eraan toe dat dit tot stand is gekomen in samenwerking met de Belgische werktuigfabrikant Joskin.

Lees verder onder de foto

Normaliter werkt een traploze transmissie volgens een powersplit: er wordt een mechanische aandrijving (vanaf de motor) middels een planetair tandwielstelsel gecombineerd met een hydromotor, en zo ontstaat er – al of niet met een klein aantal automatisch schakelende versnellingen – een continu variabele aandrijving. Maar nu, bij zo’n elektrische traploze transmissie zijn in feite de traditionele hydrauliekpomp- en -motor vervangen door elektromotoren en een generator. Duurdere componenten, maar wel efficiënter, preciezer en sterker. Foto: John Deere.

Normaliter werkt een traploze transmissie volgens een powersplit: er wordt een mechanische aandrijving (vanaf de motor) middels een planetair tandwielstelsel gecombineerd met een hydromotor, en zo ontstaat er – al of niet met een klein aantal automatisch schakelende versnellingen – een continu variabele aandrijving. Maar nu, bij zo’n elektrische traploze transmissie zijn in feite de traditionele hydrauliekpomp- en -motor vervangen door elektromotoren en een generator. Duurdere componenten, maar wel efficiënter, preciezer en sterker. Foto: John Deere.

Werktuigen aandrijven

Naast de rijaandrijving, zorgt de transmissie voor 100 kW elektrisch vermogen (480 V, driefasen wisselstroom) om werktuigen mee aan te drijven. De eerste toepassing hiervoor is in samenwerking met Joskin ontstaan; een mesttank wordt optioneel met twee elektrische aangedreven assen uitgerust. De asaandrijving wordt hierbij softwarematig, automatisch aangestuurd vanuit de trekker.

Tot 5 km/u rijdt de trekker volledig elektrisch. John Deere spreekt hierbij over een nauwkeurige snelheidsregeling en verbeterde acceleratie. Volgens de fabrikant is de nieuwe transmissie ook stiller, dan de standaard bak.

Alleen op topmodel 8R

De 8R 410 wordt standaard geleverd met een E23-full-powershift transmissie, en de meerprijs voor de nieuwe traploze eAutopower is €20.533. De optie is alleen in het topmodel uit de serie leverbaar (8R 410) op de 8R-wieltrekker, en de 8RT- en 8RX-rupstrekkers.

Het eAutopowr-concept ontving op de Agritechnica 2019 van het Duitse DLG een gouden medaille als innovatieprijs.

Lees hier meer details over de werking en gedachtegang achter het gloednieuwe type transmissie.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

TREKKER maakte een proefrit met de Fendt e107 Vario. Als basis diende de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket...
Afbeelding artikel

Fors meer elektrische verreikers op show van formaat Eima 2024

TREKKER bekijkt elektrische verreikers op Eima 2024. Deze Italiaanse show van formaat is een prima nummer 2 naast de Duitse Agritechnica.
Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.