fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Britse startup werkt aan hybride aandrijflijn

De Britse startup Atomictractor gaat ook een kleine trekker bouwen: project E20. Foto's: Atomictractor

Het Britse startupbedrijf Atomictractor ontwikkelt een emissievrije krachtbron voor trekkerfabrikanten en als after-market-oplossing. Het ontwikkelt ook een kleine trekker die wordt aangedreven door een waterstof brandstofcel.

Atomictractor is een startupbedrijf uit Engeland wat zich bezighoudt met de ontwikkeling van een emissievrije krachtbron. Het bedrijf is opgericht door Campbell Scott, een voormalig senior executive bij het wereldwijde machineconcern Agco en het merk Massey Ferguson. Scott heeft een haalbaarheidsstudie afgerond met Aston University in Birmingham, waarbij gekeken wordt naar koolstofarme technieken. Het hybride concept is bedoeld om een hoog koppel en vermogen te leveren, plus gegarandeerd lange werkuren met minimale uitvaltijd voor opladen. “Perfect voor de lange werkdagen tijdens de oogst- of teeltseizoenen”, aldus Scott.

Focus op 100 kW-trekkers

De krachtbron wordt ontworpen en ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk, maar zal geschikt zijn voor wereldwijd gebruik in een breed scala aan toepassingen in de landbouw. De eerste focus ligt op trekkers tot 134 pk (100 kW). “De precieze aard van de technologie blijft vertrouwelijk”, legt Campbell Scott uit. Hij onthult echter wel dat het een waterstofbrandstofcel en batterij gebruikt in een hybride systeem, afhankelijk van de stroomtoepassing. De waterstofbrandstofcel levert zijn stroom aan de batterij, waar het wordt opgeslagen. De batterij levert de stroom aan de elektromotor.

Scott zegt dat de beoogde verkoopprijs van de hybride krachtbron 25 procent hoger is dan die van een diesel-equivalent, maar met lagere eigendomskosten gedurende de hele levensduur.

Lees verder onder de foto

De 'E20' zal worden uitgerust met een waterstofcel en conventionele mechanische transmissie.

De ‘E20’ zal worden uitgerust met een waterstofcel en conventionele mechanische transmissie.

OEM en after-market

Scott zegt dat de krachtbron een OEM- en after-market-oplossing moet zijn. “We zouden graag samenwerken met een bestaande trekkerfabrikant”, zegt hij. “Er is een zekere technische interface vereist tussen de nieuwe aandrijflijn en de donortrekker en dit kan het beste worden geleverd door de trekkerfabrikant. Ik wil het project echter graag bespreken met alle geïnteresseerde partijen die mijn visie delen om praktische benaderingen te bieden voor de complexe problemen waarmee de toekomst van mobiele offroad-energiebronnen wordt geconfronteerd.”

Scott zegt dat zijn krachtbron een praktisch, zeer efficiënt antwoord biedt aan boeren die de dieselkosten willen elimineren en hun energiebron toekomstbestendig willen maken. Er wordt nu gezocht naar partners om het project in de prototype- en commercialiseringsfase te brengen. De ontwikkelingen zullen worden voortgezet in samenwerking met Aston University.

Kleine trekker met waterstofbrandstofcel

Naast de emissievrije krachtbron zal Atomictractor ook een kleine merktrekker produceren, project E20. Deze trekker zal worden uitgerust met een waterstofbrandstofcel en een conventionele mechanische transmissie. Scott zegt dat het gericht is op de wereldwijde kleine boer, of het nu fulltime of hobby is. Momenteel werkt hij aan een prototype.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Consortium PoWer project met motorenfabrikant Deutz richt zich op waterstofmotoren

Motorenfabrikant Deutz is betrokken bij PoWer project, dat zich richt op de verdere ontwikkeling van waterstofmotoren in de (land)bouw.
Afbeelding artikel

FOTO | Speciale uitvoeringen en aanbiedingen op Deense beurs Agromek

De Deense vakbeurs Agromek biedt beursbezoekers veel machines in speciale beursuitvoeringen en scherpe beursaanbiedingen.
Afbeelding artikel

BvL levert AI-achteruitrijcamera op voermengwagens

BvL biedt op voermengwagens een achteruitrijcamerasysteem dat via kunstmatige intelligentie obstakels detecteert en de chauffeur waarschuwt.