fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Robuuste combiwagen zonder poespas

In deze werktuigtest: de Rapide 6600-combiwagen van Schuitemaker. Foto's Tobias Bensing

Twee jaar geleden introduceerde Schuitemaker de nieuwe lijn Rapide dubbeldoel- ofwel combiwagens. We namen de populaire 6600 zowel in de herfst als in het voorjaar uitvoerig onder de loep. Is die (nog) beter dan z’n voorgangers?

De door ons gebruikte John Deere 6175 R met 175 pk is toch wel het minimale dat ervoor moet, wil je de doorvoercapaciteit van de Rapide kunnen benutten. Foto: Lex Salverda

De door ons gebruikte John Deere 6175 R met 175 pk is toch wel het minimale dat ervoor moet, wil je de doorvoercapaciteit van de Rapide kunnen benutten. Foto: Lex Salverda

Kenmerkend voor de Schuitemaker Rapide, en vrij uniek in de markt, is de slepende pick-up. Die vind je op alle drie de series, en dus ook op de professionele 1000-serie. Daar is de pick-up van tand tot tand ondertussen 1,92 meter breed (2,0 volgens DIN-maatvoering). Met de wagen leeg rusten reeds 2,7 ton van de 12 ton wegende wagen op de K80-koppeling.

De dissel van de Rapide is onveranderd kort en smal, en het verloop van de aftakas is superrecht – netjes. Naar achteren toe wordt de dissel snel breder, daar kan het krap worden voor trekkers met brede banden. Naast de aftakas en de gebruikelijke load-sensingslangen hoef je alleen nog de kabel voor de verlichting en de bediening aan te sluiten. Die laatste verloopt optioneel via een Isobus-aansluiting. De terminal krijgt tegenwoordig ook spanning via een Isobus-aansluiting, en dat is prettig voor de stroomvoorziening van de maximaal zeven led-werklampen. De standaard terminal heeft een heldere menustructuur, maar de instellingen in de submenu’s zijn deels onoverzichtelijk.

Tekst gaat verder onder foto’s

De slepende pick-up zuigt het gras als het ware op. De tastwielen mogen wel wat meer naar het midden.

De slepende pick-up zuigt het gras als het ware op. De tastwielen mogen wel wat meer naar het midden.

Eerst zien, dan geloven: door dit kleine gat zie je precies wat je wilt zien: de draaiende neergelaten pick-up en de pick-uptanden.

Eerst zien, dan geloven: door dit kleine gat zie je precies wat je wilt zien: de draaiende neergelaten pick-up en de pick-uptanden.

Passie voor oprapen

De gestuurde pick-up kenmerkt zich, zoals voorheen, door een zeer goede bodemvolging en gewasopname. Als je geen slepende pick-up gewend bent, dan is het gebrek aan zicht op de pick-up eerst even wennen. Totdat je merkt dat je door een kleine, rechthoekige opening in het frame precies ziet wat je wilt zien: de draaiende neergelaten pick-up en de pick-uptanden. Die pakken het gras netjes en mooi schoon op. Het gewas wordt haast letterlijk opgezogen door de hydraulisch aangedreven kortgewasrol.

Tekst gaat verder onder foto

Dit pendelende tandemonderstel met hydraulische, gedwongen besturing is star en stabiel. De remdruk regel je handmatig.

Dit pendelende tandemonderstel met hydraulische, gedwongen besturing is star en stabiel. De remdruk regel je handmatig.

Dankzij de slepende ophanging is de bodemvolging zeer goed en kun je er vanaf de achterzijde ook heel goed bij. De hoogteverstelling met een spindel is ondertussen wel achterhaald. Hetzelfde geldt voor de overbelastingsbeveiliging van de aandrijving met breekbouten. Niettemin brak er niet een tijdens onze uitvoerige en uitgebreide werktuigtest. Wel greep de nokkenkoppeling van de aftakas in, door Schuitemaker ingesteld op 2.400 Nm. Koppel is één, ingrijpen is wat anders. Het is de gewasstroom – met pieken in de vorm van grote zwaden en proppen – die bepaalt of de nokkenkoppeling ingrijpt.

Minimaal 175 pk nodig

De wagen vraagt relatief veel vermogen om het gewas door de messen te duwen. Dat komt met name doordat de gewasstroom eenmalig wordt gekeerd, zodat de rotor het gewas omhoog kan transporteren. De door ons gebruikte John Deere 6175 R met 175 pk is toch wel het minimale dat ervoor moet, wil je de doorvoercapaciteit van de Rapide kunnen benutten. Schuitemaker spreekt zelf van minimaal 200 pk. In de zware eerste snede van 2021 was de snijkwaliteit voldoende. Die verbeterde zichtbaar zodra we langzamer gingen rijden en de dikte van de zwaden wat afnam. Daarbij verhoogden we de druk op de messenbalk tijdelijk van de ingestelde 100 bar naar 140 bar. Het leek namelijk alsof de messen uit het invoerkanaal gedrukt worden als de gewasstroom erg fors is.

Tekst gaat verder onder foto

Tijdens het lossen drukken twee cilinders de voorwand aan de onderzijde 30 cm de laadruimte in, en schuiven het gewas over de rotor heen naar de meenemers. Werkt feilloos, maar mag verder worden geautomatiseerd.

Tijdens het lossen drukken twee cilinders de voorwand aan de onderzijde 30 cm de laadruimte in, en schuiven het gewas over de rotor heen naar de meenemers. Werkt feilloos, maar mag verder worden geautomatiseerd.

De rotor heeft negen stervormig gerangschikte tandrijen met geharde, 20 millimeter brede tanden. De 43 messen met een korte snijkant resulteren in een theoretische snijlengte van 44 millimeter. Je kunt ze omdraaien en eenvoudig aan de voorzijde uitnemen en wisselen.

In nat herfstgras hadden we nauwelijks last van vermoesing. Bij het heffen van de pick-up valt op dat de doordraaiende rotor kort gras laat vallen, en dat is minder. Je kunt de Rapid Stream-voorwand nu hydraulisch vastzetten in elke gewenste positie. De oliedruk in de cilinders ervan maakt, samen met het koppel op de rotor, deel uit van de laadautomaat. Het instellen ervan vergt enig gevoel teneinde de wagen goed en netjes te kunnen laden. Tijdens de werktuigtest gaven we zelf de voorkeur aan alleen de koppelsensor op de rotor voor de automatische aansturing van de bodemkettingen. Daarbij hadden we aanvankelijk last van gras dat aan de voorzijde over de beweegbare bovenzijde van de voorwand uit de wagen viel. Daarop monteerde Schuitemaker gewasgeleidetanden op de voorwand. Die moet je, rijdend achter een hakselaar bij het openen van een maisperceel, wegklappen. Die tanden zijn inmiddels standaard gemonteerd.

Tekst gaat verder onder foto

De standaard terminal heeft een heldere menustructuur. Er is ook een Isobus-terminal leverbaar met toewijsbare toetsen.

De standaard terminal heeft een heldere menustructuur. Er is ook een Isobus-terminal leverbaar met toewijsbare toetsen.

Stabiele wagen, lost enorm snel

De bovenbouw van de Rapide mag dan wel niet-conisch zijn vormgegeven, z’n stabiele zijwanden en de vierdelige bodemketting (die tot aan de randen van de wagen doorloopt) zijn werkelijk top. Zelfs in de mais blijft er nauwelijks restproduct achter in de wagen. Met een bodemkettingsnelheid van maximaal 24 m/min draai je de wagen erg snel leeg. In minder dan een minuut, ook als je doseerwalsen hebt gemonteerd. Dat zijn er twee, maar die verdelen het gewas niet zo gelijkmatig. Tijdens het lossen zorgt het zogenaamde Rapid Release-systeem ervoor dat twee cilinders de voorwand aan de onderzijde, vrijwel onopvallend, 30 centimeter de laadruimte induwen. Zo schuiven ze het gewas over de rotor naar de meenemers. Het werkt feilloos, al zien we hier graag nog wat meer automatisering. De voorwand keert bij het sluiten van de achterklep namelijk niet automatisch terug in de achterste stand. Dit doe je nu handmatig, en dat mag je niet vergeten. Dat kan ook niet, want anders wil de pick-up uit veiligheidsoverwegingen niet zakken.

We laadden zonder problemen 15 ton gras en mais, hoewel dat officieel maximaal 11,9 ton mag zijn, vanwege het toegestane totaalgewicht.

Welk onderstel kies je?

Schuitemaker stelde ons zowel een Rapide 6600 met hydraulisch geveerd onderstel en elektronisch aangestuurde gedwongen besturing ter beschikking, als een Rapide 6600 met pendelend tandem­onderstel en hydraulische, gedwongen besturing. De laatste heeft een massief en ongeveerd boogie-onderstel. In heuvelachtige omstandigheden toont deze zich het meest stabiel, terwijl van de hydraulisch geveerde uitvoering het rijcomfort beduidend beter is. De elektronische besturing is eveneens comfortabeler, maar viel een aantal malen uit. Even opnieuw opstarten bood soelaas. Dat is lastig en bovendien gevaarlijk, want als de besturing uitvalt stuurt de as gewoon uit. Het hele onderstel en ook de spatborden blijven mooi schoon tijdens het hakselen.

Tekst gaat verder onder foto’s

De achterdeur opent ver, en dankzij een sensor zie je dat ook visueel op het scherm van de terminal. De Rapide lost in minder dan een minuut, ook als je doseerwalsen hebt gemonteerd. De twee doseerwalsen mogen het gewas gelijkmatiger verdelen. Foto: Michel Velderman

De achterdeur opent ver, en dankzij een sensor zie je dat ook visueel op het scherm van de terminal. De Rapide lost in minder dan een minuut, ook als je doseerwalsen hebt gemonteerd. De twee doseerwalsen mogen het gewas gelijkmatiger verdelen. Foto: Michel Velderman

De afwerking en de stabiliteit van de laadruimte zijn, net als voorheen, prima in orde. De vierdelige bodemketting loopt tot aan de rand van de wagen, zodat er zelfs nauwelijks mais in de wagen achterblijft.

De afwerking en de stabiliteit van de laadruimte zijn, net als voorheen, prima in orde. De vierdelige bodemketting loopt tot aan de rand van de wagen, zodat er zelfs nauwelijks mais in de wagen achterblijft.

Het zicht in de wagen is in orde, afwijkend gekleurde doseerwalsen zouden de achterzijde nog duidelijker herkenbaar maken. Het zicht door de voorwand verdwijnt overigens zodra droge mais de openingen verstopt. Een goede verbetering is de grote deur in die voorwand. Je kunt nu eindelijk comfortabel de wagen in klimmen. Hoewel de werkverlichting in algemene zin prima is, mag de wagen aan de binnenkant wat beter verlicht worden. Het € 7.100 kostende afdeksysteem is aan de voor- en achterzijde 50 centimeter te kort. Daar dekt het de lading niet af. Schuitemaker geeft aan dat dat aan de voorzijde is opgelost met de gewasgeleidetanden die men nu standaard monteert.

Met de Schuitemaker Rapide haal je een beproefde en robuuste combiwagen zonder al te veel poespas in huis. De opbouw, z’n compacte afmetingen en het snelle lossen overtuigen. De bediening kan hier en daar wat beter en logischer. Voor een Rapide 6600 zonder doseerwalsen ben je minimaal € 145.500 kwijt. Met doseerwalsen is dat € 151.000. Een 7200 is er vanaf € 150.000 respectievelijk € 155.500.

Tekst: Tobias Bensing, René Koerhuis

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Elegante elektronische assistentie van de Juwel 8i

Lemken levert de Juwel 8-wentelploeg inmiddels ook in een Isobus-uitvoering. In eerste instantie ben je je er niet bewust van hoeveel...
Afbeelding artikel

Rostselmash-maaidorser RSM 161: grootste trommel voor kleinste prijs

Gebruikers in Duitsland zijn te spreken over de Rostselmash RSM 161. Zou deze maaidorser ook iets zijn voor Nederland?
Afbeelding artikel

Waar let je op bij de aanschaf van een balenklem?

Welke balenklem is de beste keuze voor het hanteren van gewikkelde balen? TREKKER testte vijf balenklemmen.