Rolstoel mee op de hakselaar
In een rolstoel, en toch op de trekker? In Nederland geldt dit voor een handvol bestuurders. Allemaal mensen die diepgeworteld zijn in de landbouw, en die gelukkig worden als ze weer op de trekker zitten. Huib van Roekel in Kootwijkerbroek (Gld.) sleutelde op zowel zijn trekker als zijn hakselaar een zelfbouw cabinelift. Zo kan hij zonder beperkingen deelnemen aan een hakseltrein.
De inmiddels vijftigjarige Huib is een boerenzoon. In 1993 kreeg hij op zijn éénentwintigste een motorongeluk, waarbij hij door een dwarslaesie in de rolstoel belandde. Tot die tijd deed hij verschillende werkzaamheden bij een bouwbedrijf, een staalbouwer en een spuiterij. Het ongeluk dwong hem tot een carrièreswitch. Hij ging aan de slag in de reclamewereld. Sinds 2006 heeft Huib zijn eigen bedrijf in reclame en bedrijfskleding.
Tekst gaat verder onder foto’s
Onder het genot van een biertje
Keet Schilschoten was jarenlang het thuishonk van de vriendengroep van Huib. Daar ontstond in 2003 het idee om met zeven kameraden een hakselploeg op te starten. Die is officieel ingeschreven als Hakselvereniging Schilschoten. Huib vertelt: “Een Mengele SF 4000 was de eerste hakselaar. Die kreeg meteen voor mij ook een lift: een hydraulische cilinder met een oppikpunt greep in mijn rolstoel. Die heb ik voor dat doel speciaal versterkt en aangepast.”
Tekst gaat verder onder foto
Zo bloeide bij Huib de interesse voor landbouwmachines weer op. Hij kocht een Valmet 705, waarmee hij in 2004 tot 2006 zelfs deelnam aan tractorpullingwedstrijden. Hierop plaatse hij eenzelfde lift als op de hakselaar. Later volgden een John Deere 6820 en een Fendt 716. De JCB Fastrac 3230 werd de eerste trekker met een plateaulift. De opbouwruimte achter de cabine biedt tijdens het werk plaats voor het platform. Het bedrijf Gareko, gespecialiseerd in het inbouwen van dubbele bedieningen voor lesauto’s en aanpassingen voor mensen met een beperking, monteerde voor de handbediening van gas en rem een setje uit een personenauto op deze trekker. Huib is sinds eind vorig jaar eigenaar van dit bedrijf.
Stoel altijd mee
In het verleden zijn meerdere oplossingen ontwikkeld om mensen met een beperking in de trekker te krijgen. Zeer recent zagen we nog de traplift op de trekker van Wout Poland in het chauffeursnummer (394/395) van TREKKER. Een lift met een stoel is ook bekend: dan ‘stap’ je op de grond over van rolstoel naar liftstoel, die je in de cabine brengt. Daar stap je vervolgens over op de bestuurdersstoel. Een variant hierop met een kraanarm biedt je de mogelijkheid om ook achter de trekker te komen, zodat je machines aan en af kunt koppelen.
Tekst gaat verder onder foto
In beide situaties moet je als bestuurder twee keer overstappen. Huib van Roekel bouwde een platformconstructie waar hij eerst met de rolstoel op rijdt. Deze brengt hem op hoogte, waarna hij in één keer plaatsneemt op de bestuurdersstoel. De rolstoel blijft op het platform staan, dat hij bij de JCB achter de cabine draait. Groot voordeel van de platformconstructie: Hij heeft de rolstoel altijd bij zich, en kan dus overal uitstappen. Wel zo gezellig als je met je hakselvrienden een bak koffie pakt.
Zelf gelast
“Een maatje van mij is CAD-tekenaar. Hij zette het ontwerp op tekening, waarna ik het zelf in elkaar laste”, vertelt Huib niet zonder trots. De constructie is relatief eenvoudig: een verticale rail is boven en onder draaiend opgehangen, bevestigd aan de originele bevestigingspunten aan het chassis voor een opbouw achter de cabine. Het platform zit aan een geleiding met rollen die over de rail loopt. Boven aan de rail hangt een elektrische lier, die het platform met een staalkabel omhoog trekt.
Tekst gaat verder onder foto
Aangekomen bij de trekker pakt Huib de afstandsbediening, heft het platform uit de vergrendeling, draait het naast de trekker en laat het zakken. Vervolgens rijdt hij met de rolstoel het platform op en hijst zichzelf omhoog. Het platform draait met rolstoel en al achter de cabine. Bij de hakselaar draait het platform boven het voorwiel, en blijft daar met de rolstoel erop staan. Een deel van de railing zat in de weg en verdween, de railing van het platform sluit dit gat weer.
Voor eigen rekening
Door andere bezigheden van de vrienden hief de hakselploeg zichzelf in 2017 op, tot teleurstelling van Huib. Niet lang daarna kocht Huib voor eigen rekening een Claas 695SL.
Inmiddels heeft hij een complete hakselvloot in eigen bezit. Deze bestaat, naast de hakselaar en de Fastrac, uit een Valmet 6400 en een International 955 die niet aangepast zijn. Voor op de kuil kocht Huib een JCB shovel. Ook deze werd niet aangepast.
Een drietal kippers maakt de vloot compleet.
Tekst gaat verder onder foto’s
Het zand in
Huib is een man die niet bij de pakken neer is gaan zitten, en hij accepteert zijn handicap niet als een belemmering. “Sommige dingen gaan wat moeilijker, maar met de juiste aanpassingen kom ik er meestal wel.” Zo heeft Huib zelfs een woestijnbuggy, waarmee hij de rally van Marokko en de Oost-Europese rally reed. Voor volgend jaar staat de rally van Portugal op de planning. Deze hobby kenmerkt Huib: hij laat zich nergens door tegenhouden!
Tekst: Ruben Fortuin
Gerelateerde tags: Sleutelaar