Stapt Boonen over van Case IH naar Deutz-Fahr?
Velen zijn verknocht aan één trekkermerk, zonder exact te weten wat de concurrent biedt. Daarom heeft TREKKER de rubriek Merkenwissel. Deutz-Fahr stelde een 8280 TTV beschikbaar en de broers Maarten en Pieter Boonen in Meerhout (B) wilden die wel eens testen. Op hun biogasbedrijf gebruiken zij twee Case IH Optum 270’s.
De Deutz-Fahr arriveert kort nadat Boonen klaar is met de oogst van zo’n 180 hectare mais. Toch is er begin november nog genoeg te doen op het biogasbedrijf met jongveeopfok. Broers Maarten en Pieter Boonen en chauffeur Gunter Schraeyen zijn namelijk bezig met de grondbewerking en het inzaaien van rogge. De Deutz-Fahr is gebruikt om te ploegen, voor het lostrekken van maisland en bij het transport met een haakarm-carrier en mestoplegger.
Tekst gaat verder onder foto
SDF-bak
Als de Deutz-Fahr arriveert, wacht Maarten een teleurstelling. “Ik was ervan overtuigd dat de trekker voor een grootdeel uit ZF-componenten zou bestaan en daar heb ik hoge verwachtingen van”, vertelt Maarten. Maar wat blijkt: juist dit model van Deutz-Fahr is de eerste met de nieuwe SDF-transmissie. “Hoewel ik eerst dacht dat dit een tegenvaller zou zijn, bleek het tegendeel waar.” Het drietal heeft de avond na de uitleg direct proefrondjes gereden. Hun unanieme oordeel: het rijcomfort is subliem en de transmissie razendsnel. “Hier mag Deutz-Fahr echt trots op zijn”, aldus Pieter.
Tekst gaat verder onder foto
Pieter Boonen gaat op pad met een Evers-vaste tand. Hij onderbouwt zijn statement: “De voorasvering is soepel. En de Deutz-Fahr is snel en luistert héél precies naar het rijpedaal.”
Hij vervolgt: “Het grootste nadeel van onze Optum is dat het wisselen van rijrichting erg traag gaat. Die regelt terug naar 0 km/u, denkt dan een halve seconde of meer na, en gaat dan pas verder in de andere rijrichting. Maar de Deutz-Fahr is vliegensvlug”, vertelt Pieter, “en de agressiviteit is ook gemakkelijk te verstellen. Met ploegen hebben we ’m zelfs teruggezet, omdat het anders te bruusk ging. Die bak, daar heeft SDF echt goed werk in geleverd”, concludeert Pieter.
De mannen vinden het wel een gemis dat de shuttle niet is te gebruiken in combinatie met de knoppen op de rijhendel. De shuttle moet eerst in neutraal staan, dán kun je de rijhendel gebruiken. Hierbij moet je ook de shift-knop gebruiken, wat de broers niet prettig vinden.
Veel beveiliging
Op de kopakker zet Pieter de trekker stil en wenkt naar de rijhendel. “Kijk. Als je het scrollwieltje naar beneden scrollt, gaat je rijsnelheid omhoog. En deze: als je de diepteregelaar van de hef omlaag draait, gaat de hef omhoog. Dat druist tegen m’n gevoel en is precies tegenovergesteld aan de Case IH.”
Tekst gaat verder onder foto
De mannen vinden de bediening complex, mede door beveiligingen. “Om de zaaimachine aan te koppelen, moeten we eerst achter de hef ontgrendelen (knopje ingedrukt houden), dan het knopje van de hydrauliek ingedrukt houden om díe te ontgrendelen en dan op de rijhendel de hef een tikje omlaag geven om het slotje eraf te halen. En daarna, voor de fronttank, moeten we om de buitenbediening van de fronthef te ontgrendelen beide knoppen vijf seconden indrukken. De hefinrichtingen gaan weer op slot als je sneller dan 25 km/u rijdt. Dat is toch te gek voor woorden. Kun je je voorstellen dat ik dit onze vader telefonisch moet uitleggen?”, vraagt Pieter zich hoofdschuddend af. Deutz-Fahr laat weten dat als de hefinrichting geblokkeerd is, je met de positieregelaar de mate van dansonderdrukking kunt aanpassen.
De broers Boonen merken op dat de rijhendel voor hen te gevoelig is. Het overkomt hen geregeld dat ze onbedoeld het rijbereik aanpassen door per ongeluk de hendel te bewegen. Ook zijn de knoppen niet op de tast te onderscheiden; de vormpjes zijn hetzelfde. En de ventielen gaan te makkelijk (onbedoeld) in zweefstand. Volgens Boonen is de bediening in de Optum beter en simpeler, ook al gaat die al even mee.
Transport
De Deutz-Fahr doet tweeënhalve dag transportwerk en Maarten concludeert dat het daar een goede trekker voor is. Er is een draaiknop om het toerenbereik in te stellen, maar je kunt niet (zoals in de Optum) onafhankelijk het bovenste en onderste bereik veranderen. “En wat ingewikkeld is, is dat als je de aftakas aanzet (voor de carrier) de trekker automatisch in een andere (PTO-)rijmodus gaat. Daardoor verandert het rijbereik, waardoor je dus bijvoorbeeld ineens nog maar 5 km/u gaat”, stelt Maarten. Die functie is via het scherm uit te zetten, laat Deutz-Fahr weten. Ook valt het de mannen op dat de motor bijzonder stil is, maar dat er bij hoge snelheid een ‘hard’ geluid onder de cabine klinkt, vermoedelijk van de transmissie. De broers benadrukken nogmaals hoe positief verrast ze zijn door de bak. “Zelfs in het hoogte rijbereik kun je aangenaam een werktuig aankoppelen.”
Tekst gaat verder onder foto
Goed scherm, krappere cabine
De broers merken veel verschil op in details. De Deutz-Fahr heeft bijvoorbeeld betere ruitenwissers. Ook de koplampen zijn feller; de Optum verlicht de eigen weghelft maar matig. En de hoeken van de 6 meter zaaimachine zijn in de Optum maar net te zien; in de Deutz-Fahr is het zicht naar achter beter. In de Optum moet je na het starten de koppeling intrappen, in de Deutz-Fahr niet. En in de 8280 kun je daal- en hefsnelheid van de hef apart instellen; in de Optum alleen de daalsnelheid. Anderzijds: de 8280 heeft een gereedschapskist aan de rechterkant, niet bij de instap. En de mannen zien toch liever een scherm in de A-stijl (zoals in de Optum) dan in het dashboard achter het stuur.
Tekst gaat verder onder foto
“De Optum heeft niet de beste cabine in de markt en het scherm is dat zeker niet”, stelt Maarten. “Maar de Deutz-Fahr-cabine is zeker niet beter. Het scherm is dat juist wél. Die cabine voelt namelijk krap en de instap is lastiger door gebogen (en daardoor beklemmende) stijlen en het ontbreken van een handgreep aan de linkerkant. Maar het bedieningsscherm is intuïtief, reageert goed en de weergave is fijn. Ook de gps is makkelijk te gebruiken. Veel dingen zijn in te stellen, en omdat het makkelijk is, doe je dat ook echt”, merkt Maarten op.
Tekst: Bob Karsten; foto’s: Bob Karsten, Boonen
Gerelateerde tags: Merkenwissel