fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zelfbouw dubbeldoel kopeg

Het rotorkopeg-frame is verbreed voor gebruik in de fronthef tijdens het ploegen. Foto's: Bakker adc

Voor een akkerbouwer in Kollumerpomp paste Bakker adc uit Lutjegast onlangs een 5 meter brede Lemken Zirkon-rotorkopeg aan, om te kunnen rotorkopeggen en ploegen in één werkgang. Origineel gebruik in de achterhef blijft mogelijk.

Wens was een betere waterhuishouding in het voorjaar, en daardoor een betere start voor de uienteelt. Door het rotorkopeggen en ploegen te combineren ligt het land vlakker. Daarbij scheelt het in het voorjaar een zaaibedbewerking, en dus brandstof.

Met een niet-aangedreven machine op de klei is dit lastig voor elkaar te krijgen, aldus Bakker. Door een slimme aanpassing van de originele machine werden kosten van een extra machine bespaard.

Resultaat na de eerste rondjes: vlakker land door kopeggen direct na ploegen.

Resultaat na de eerste rondjes: vlakker land door kopeggen direct na ploegen.

Zo veel mogelijk origineel

De basis is een bestaande 5 meter brede Lemken Zirkon-rotorkopeg met twee opklapbare elementen van 2,5 meter breed. De originele aftakasaandrijving is verlengd met een extra aftakas, twee lagerblokken en tussenas. De rotorkopeg is daardoor makkelijk terug te bouwen voor gebruik in de achterhef.

De verbrede machine in de werkplaats na ombouw.

De verbrede machine in de werkplaats na ombouw.

Voor gebruik in de fronthef zijn de kooirollen en egalisatiebalken gedemonteerd. Twee paar loopwielen zorgen voor bodemvolging. Bakker adc schat dat het gewicht ongeveer gelijk is aan de originele kopeg.

Speciaalbouw

Samen met de klant is de machine uitgedacht. De New Holland T7.200 heeft het druk, met name vanwege het missen van een frontaftakasboost. De werkbreedte van de rotorkopeg overlapt die van de vario-ploeg. Volgens Bakker is de ingeklapte machine tijdens transport de originele breedte, 4 meter hoog, en voldoet hij aan de wettelijke regels.

Het originele frame waar de aanpassingen op te zien zijn. De twee armen zijn doorgezaagd en worden met een tussenstuk verlengd.

Het originele frame waar de aanpassingen op te zien zijn. De twee armen zijn doorgezaagd en worden met een tussenstuk verlengd.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Registratie zelfbouwvoertuigen laat lang op zich wachten

Binnen de RDW verloopt de registratie van ‘standaard’ landbouwvoertuigen snel en voerspoedig. Binnen een aantal dagen na de registratie verstuurt de...
Afbeelding artikel

Kaarsrecht rijden voor weinig geld

Steeds meer toepassingen en software voor zelfbouw-stuurautomaten komen beschikbaar. Vaak met zogenoemde ‘open source’-software waar iedere programmeur aan kan bijdragen. Steeds...
Afbeelding artikel

Zelfbouw RTK-gps stuurautomaat voor € 1.200

De Achterhoekse melkveehouder Robbert Haijtink bouwde vorig jaar zelf een stuurautomaat met RTK-gps op zijn trekker. Via de Innovatie Coöperatie probeert...