fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Meer precisie, gemak, autonomie en meer data

Elektronica en gps zorgen voor meer en meer gebruiksgemak, comfort en precisie. Zonder gaat bijna niet meer, en verschillende veehouderijmachines hebben ook al Isobus en sectieschakeling. Er gaat steeds meer ‘vanzelf’ en dat lijkt een opmaat naar autonomie.

Elektronica en gps zijn niet meer weg te denken uit trekkers en machines. Sinds de komst ervan zorgen ze voor meer gebruiksgemak en comfort, en meer precisie en nauwkeurigheid. In de akkerbouw is sprake van (de wens om te) werken op plantniveau. En verschillende veehouderijmachines hebben al Isobus- en sectieschakeling. Dient autonomie zich daar ook aan?

 

Van dure optie naar voordelige vanzelfsprekendheid, en steeds vaker een absolute must: Isobus, gps en draadloze datacommunicatie. Ze zorgen voor gebruiksgemak, comfort, en ook steeds meer (noodzakelijke) precisie. Dankzij die precisie en de bijbehorende documentatie kun (moet) je als veehouder, akkerbouwer en loonwerker automatisch vastleggen wat je waar doet. En vooral ook registreren hoeveel drijfmest, kunstmest, zaai-/pootgoed en gewasbeschermingsmiddelen je precies waar hebt uitgebracht. Dezelfde of zelfs meer opbrengst met steeds minder inputs, dat is wat de overheid en ook de EU willen.

Interessant is hoe vooral (kleinere) akkerbouwers en ook steeds meer veehouders mede daarom zelf gaan ‘sleutelen’ aan zelfbouw gps-stuurautomaten. Ben je een beetje handig, dan kun je die met behulp van online fora en handleidingen zelf construeren. De software ervoor is voordelig (Cerea) of zelfs gratis (AGOpenGPS) te downloaden. Totale kosten: zo’n € 1.500.

Het huidige en toekomstige belang van elektronica, intuïtieve bedieningen en niet te vergeten veel en goede data zie je terug in recente koerswijzigingen bij een aantal trekkerfabrikanten. Zo is de nieuwe visie van Agco ‘een betrouwbare partner zijn voor leidende smart farming-oplossingen’ en wil John Deere ‘intelligente, connected machines en toepassingen leveren die een revolutie teweeg gaan brengen in agrarische productiesystemen’. Het bedrijf herzag zelfs de business-unitstructuur, waar precisielandbouw nu expliciet onderdeel van uitmaakt.

Lees verder onder het kader

Opmaat naar autonomie

Tussen de regels door lees je dat de trekkerfabrikanten zich opmaken voor de komst van autonome trekkers en robots. Dat blijkt ook uit de recente overnames van bijvoorbeeld start-up Monarch Tractor door CNH Industrial, van Bear Flag Robotics door John Deere en de talloze investeringen van trekkerfabrikanten in robot-start-ups.

Reeds op de markt zijn systemen waarmee een trekker met kipper of overlaadwagen automatisch de maaidorser, hakselaar of rooier volgt. Zoals Machine Sync van John Deere, dat nu ook geschikt is voor het volgen van hakselaar en trekker. Ag Leader levert CartACE en Raven sinds kort OMNiDRIVE (voorheen Smart Ag AutoCart).

Je kunt hiervan vinden wat je wilt, maar de elektronica aan boord van de nieuwste (grote) trekkers is geschikt voor autonoom rijden. Tot die tijd geniet je als chauffeur van al het gemak en het comfort dat die elektronica oplevert. Zoals van de mogelijkheden van het Cemos-systeem van Claas, dat instellingen voor je adviseert en optimaliseert op maaidorser, trekker en hakselaar. Zoals het juiste frontgewicht, de juiste bandendruk of het juiste toerental van de kneuzer van je schijvenmaaier.

Lees verder onder het kader

Trend: Onkruidbestrijding per plant

Dankzij camera’s, sensoren en RTK-gps is het herkennen en in kaart brengen van individuele planten en onkruiden inmiddels betrouwbaar. En met cameraschoffels, veldrobots en spot-spraysystemen kun je per (onkruid)plant werken. Inmiddels levert vrijwel elke veldspuitfabrikant een (camera)systeem om onkruiden en/of planten te herkennen. Voor het per dop doseren van middelen zijn pulserende PWM-spuitdoppen onmisbaar, en dus maken ook die opgang. De juiste (toegelaten) dop erbij vinden kan nog wel een uitdaging zijn. Er zijn en komen POP3+-subsidies beschikbaar voor systemen met pulserende doppen.

 

Trend: Compactere Isobus-terminals, Isobus op oudere machines

Na de eerdere introductie van grotere en ‘dubbele’ 12 inch Isobus-terminals, komen steeds meer fabrikanten met een kleinere Isobus-terminal op de markt. Bij Claas is dat de Cemis 700 van 7 inch, bij Müller de Smart570 van 5,7 inch en Topcon gaat met de tabletachtige Opus B3 met glaspaneel zelfs naar 5 inch. Interessant is ook de toename van eenvoudige Isobus-oplossingen voor oudere trekkers en machines. Veelal van Duitse aanbieders zoals Reichhardt. En met Lemken iQblue connect maak je elke bestaande ploeg of cultivator Isobus-geschikt.

 

 

 

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Meer comfort en capaciteit bij maaidorsers

De trend bij maaidorsers is vooral meer gemak voor de chauffeur en een voortdurende verbetering van de capaciteit en kwaliteit van...
Afbeelding artikel

Bodemdruk blijft heet hangijzer in aardappel- en bietenoogst

In 2022 starten de serieproducties van enkele nieuwe aardappel- en bietenrooiers. De vernieuwingen vinden we onder andere in gebruiksgemak voor de...
Afbeelding artikel

VF wordt de standaard, drukwissel geniet belastingvoordeel

In bandenland wint de VF-band nog altijd marktaandeel. Zeker nu steeds meer merken deze flexibele en beter afplattende band leveren, juist...