fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

3G stopt: oudere gps gaat haperen

Vanaf 1 november faseert KPN het 3G-netwerk uit. Dit heeft gevolgen voor oudere modems van gps-systemen en stuurautomaten zoals deze. Een telefoontje kan je RTK-correctiesignaal eruit gooien en geen verbinding betekent geen correctie en dus stilstand.

Vanaf 1 november faseert KPN het 3G-netwerk uit. Dit heeft gevolgen voor oudere modems van gps-systemen en stuurautomaten. Dit is er aan de hand.

Door de toenemende behoefte aan 4G-netwerken voor telefonie en mobiel internet stopt KPN per 1 april 2022 met haar 3G-netwerk. Voor de meeste mobiele telefoons geeft dat geen problemen omdat die (ook) geschikt zijn voor 4G. De uitschakeling heeft echter wel gevolgen voor oudere apparatuur met een 2G en/of 3G-modem en simkaart. Denk dan aan gps-systemen, stuurautomaten, aggregaten, beregeningsinstallaties en weerstations, maar bijvoorbeeld ook aan bewaarcomputers en melkrobots die niet op wifi draaien. De meeste stoppen gelukkig niet met werken doordat ze terug kunnen vallen op het 2G-netwerk dat KPN nog tot tenminste april 2025 in de lucht houdt, maar de internetverbinding wordt trager, kan vaker wegvallen en bepaalde functionaliteiten verdwijnen. Kan je 3G-modem enkel overweg met de frequentie van 2.100 MHz, dan val je vanaf 1 november al terug op 2G. KPN is de grootste aanbieder van zogenoemde M2M (machine to machine) simkaarten voor datacommunicatie, onder meer voor MoveRTK, een bekende leverancier van RTK-correctiesignalen. VodafoneZiggo stopte in februari 2020 al met haar 3G-netwerk. Van T-Mobile is niet bekend wanneer die het 3G-netwerk uitschakelt.

Lees verder onder de foto

Bij gebruik van een RTK-correctiesignaal zoals bij een stuurautomaat, is een continue stabiele dataverbinding noodzakelijk om te kunnen blijven werken.

Bij gebruik van een RTK-correctiesignaal zoals bij een stuurautomaat, is een continue stabiele dataverbinding noodzakelijk om te kunnen blijven werken.

Dit zijn de gevolgen

Verschillende leveranciers van hard- en software en ook MoveRTK gaven er eerder al ruchtbaarheid aan. Het probleem is namelijk niet merkgebonden. Elke trekker, elke machine en iedere apparatuur met een 3G-modem en KPN M2M simkaart krijgt ermee te maken. Als die apparatuur enkel werkt op de 2.100 MHz frequentie, dan kun je vanaf 1 november enkel nog van het 2G-netwerk gebruikmaken. Vanaf 1 april krijgen ook gebruikers van de 900 MHz frequentie hiermee te maken.

“Vergelijk het met het afsluiten van een snelweg, zoals de A12 laatst”, zegt Geert-Jan Giesberts van Homburg Holland, leverancier van onder meer Ag Leader gps-systemen. “Het verkeer verlaat dan de snelweg (3G) en gaat via B-wegen (2G). Je komt dan nog altijd op je bestemming, maar minder snel en vertraagd door de drukte.” Zo werkt het min of meer ook met verbindingen tussen 3G-modems en telecommasten. Als die verbinding ergens terugvalt op 2G, dan hoeft dit nergens in Nederland verbindingsproblemen te geven voor bijvoorbeeld een RTK-correctiesignaal of motorbeveiliging op de pompset van een beregeningsinstallatie. Echter, de bandbreedte van 2G is veel beperkter en 2G kan maar één activiteit tegelijkertijd afhandelen. Spraak gaat hierbij voor al het andere (data) verkeer en dat betekent dat een telefoontje je RTK-correctiesignaal eruit kan gooien. De vraag is ook of er na 1 april voldoende 2G-capaciteit is om stabiel en nauwkeurig te kunnen blijven werken met een systeem dat gebruikmaakt van RTK. Geen verbinding betekent geen correctie en dus stilstand. Maak je daarbij ook gebruik van draadloos versturen van bestanden zoals taakkaarten, hulp op afstand (‘remote support’) en/of synchroniseren van AB-lijnen, dat is 3G, en binnenkort is dus 4G noodzakelijk.

Lees verder onder de foto

In veel gevallen is het bouwjaar van het systeem bepalend of er een 3G-modem inzit. Zoals deze ParaDyme dakunit met dubbele antenne en ingebouwde modem.

In veel gevallen is het bouwjaar van het systeem bepalend of er een 3G-modem inzit. Zoals deze ParaDyme dakunit met dubbele antenne en ingebouwde modem.

Welk bouwjaar is bepalend?

In veel gevallen is het bouwjaar van het systeem bepalend. Vaak zit het modem namelijk dusdanig verwerkt, in de gps-antenne of in of achter de terminal dat je niet zomaar kunt zien om welk type modem het gaat. Giesberts: “Iedereen met een systeem van pakweg vóór 2016 kan ermee te maken krijgen. Er zijn echter ook trekkerfabrikanten die in 2020 nog 3G-modems monteerden. Bij ons gaat het om de AutoFarm ParaDyme met dubbele antenne en ingebouwde modem, de Ag Leader GeoSteer en de Ag Leader GPS6500 met relay. Heb je een modem met drie kleine antennes achterop je Ag Leader terminal, dan beschik je over 4G.” Robert Sleutel van Raven Industries noemt ook 2016 als overgangsjaar: “Heb je een SBG GeoConnect modem uit 2014 of eerder, of een Raven Slingshot 1.0 modem uit 2015 of eerder, dan kun je geen gebruikmaken van 4G. Met een Raven Slingshot 2.0 modem van 2016 en later zit je goed.”

Dit kun je doen

Heb je geen idee of je apparatuur van 3G, 4G of zelfs nog 2G gebruikmaakt, neem dan contact op met je mechanisatiebedrijf of leverancier. Als je de eerste gebruiker bent van een systeem dan biedt hun klantendatabase vermoedelijk uitkomst. Zoniet, dan kunnen ze vaak in een dieper weggestopt menu van een terminal wel achterhalen welk type modem aanwezig is.

Lees verder onder de foto

In veel gevallen is het bouwjaar van het systeem bepalend of er een 3G-modem inzit. Zoals deze ParaDyme dakunit met dubbele antenne en ingebouwde modem.

In veel gevallen is het bouwjaar van het systeem bepalend of er een 3G-modem inzit. Zoals deze ParaDyme dakunit met dubbele antenne en ingebouwde modem.

Homburg activeert en adviseert gebruikers om in geval van 3G-modems te upgraden naar een 4G-modem. Dat kan afhankelijk van de terminal vanaf € 1.000. Bij een andere aanbieder, Topcon, hebben systemen met AGI-4 en AGI-3 ontvangers (geleverd tot begin 2018) een intern 3G-modem. Heb je een X35 of X25 console en intern modem, dan biedt Topcon voor € 600 een CloudLynk-10 modem. Voor X30 consoles is er het CL-55 modem (€ 1.155) dat ook telematicafuncties heeft. Een upgrade naar, of aanschaf van een systeem met een 4G-modem biedt ook extra functionaliteiten. Denk daarbij aan draadloze datacommunicatie, hulp op afstand en het real-time synchroniseren van AB-lijnen en perceelsgrenzen.

Voor diegene die zich afvraagt of hetzelfde zich voor gaat doen bij een toekomstige overgang van 4G naar 5G, ja, dan geldt deels dezelfde situatie. Waarom dan niet gelijk over op 5G? “De snelheid van 5G is niet nodig, daardoor is er nauwelijks meerwaarde en 4G-apparatuur werkt ook op 5G-netwerken. Bovendien liggen de prijzen van 5G-modems nog relatief hoog”, geeft Geert-Jan Giesberts aan.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Techneut bouwt eigen gps-systeem op een Deutz-Fahr

Techneut Niels van Vilsteren zocht alle componenten bij elkaar en bouwde zelf een gps-systeem op een Deutz-Fahr. En dit is het...
Afbeelding artikel

Budget gps-systeem FJ Dynamics voor handige Harrie

FJ Dynamics is een vrij nieuwe naam binnen gps-systemen in Nederland. TREKKER probeert een Fendt 820 Vario met dit systeem uit.
Afbeelding artikel

Jouw mening telt: zes vragen over gps en Isobus

TREKKER hoort graag van jou welke functies of eigenschappen van gps en Isbobus jij écht belangrijk vindt. Vul de vragenlijst in.
Beheer
WP Admin