APK 3-teststraat: meer dan alleen testen
De apk-wetgeving is een bewogen onderwerp. De een ziet het als last, de ander als noodzaak. Bij Kraakman in Hillegom hebben ze bewust geïnvesteerd in een complete teststraat met – hoe bijzonder – het keuren als bijzaak. De teststraat biedt namelijk meer dan alleen de mogelijkheid tot keuren.
De vestiging van Kraakman in Hillegom, waarvan de voorkant met 10 meter is verlengd, is recentelijk in gebruik genomen. Chef-werkplaats Martijn van Katwijk: “Bij het ontwerp van de werkplaats is ook gekeken naar APK 3. De nieuw ontwikkelde remmenteststraat van Stokvis Equipment sprak ons aan, en na gesprek met Marcel Middelkamp hebben we hem de opdracht gegeven om deze te installeren. Met deze teststraat kunnen we naast keuren ook vlot machines diagnosticeren, om zo gerichter problemen op te sporen.” Het resultaat ligt er: de eerste complete APK 3-teststraat van Nederland. Meteen bij binnenkomst valt de compactheid op. Vooraf hadden we een grote loods voorgesteld, speciaal voor de keuringen, waardoor het niet voor elk mechanisatiebedrijf werkbaar is. Het tegendeel is waar: de ruimte met testapparaten is 10 meter lang, met erachter nog ongeveer15 meter vrije ruimte om in een keer een hele combinatie over de installaties te rijden en om de overige apk-metingen uit te voeren.
Lees verder onder de foto
Remmenbank op maat
Meteen achter de roldeur ligt een rollenset, met daarachter een AHS Varioflex TEC 310-remmenbank, met een maximale aslast van 16 ton. Stokvis paste dit systeem zelf aan, zodat beide wielen tegelijk in de rijrichting kunnen worden getest. Wanneer je de remmen bedient, schakelt bij de meeste trekkers de vierwielaandrijving in. Als beide wielen dan in de rijrichting draaien, gaan de achter- of voorwielen (afhankelijk welke as op de testbank staat) meedraaien en zou je achteruitschieten. Om dit op te lossen, staat er telkens één wiel van de as die niet op de testbank staat op de rollenset. Schakelt de vierwielaandrijving in, dan zorgt de lage rolweerstand van de rollenset ervoor dat de aandrijving via het differentieel alleen naar dat wiel gaat. Het wiel dat op het beton staat, wordt dus niet aangedreven. Overigens is de testsnelheid vrij laag: slechts 2,3 km/u. Dit is genoeg om de remkracht van de trekker te meten. Twee elektromotoren van 11 kW op krachtstroom drijven de remmenbank aan en zijn zwaar genoeg om hele sterke trekkers, zoals een Fendt 1050 of een John Deere 8R, te kunnen testen.
Lees verder onder de foto
Gericht zoeken na diagnose
Hoewel de testbank met name is neergelegd voor de apk-keuringen, gebruikt het mechanisatiebedrijf de installatie ook voor het diagnosticeren van onder andere remproblemen van machines. Zo was er onlangs een klant met problemen met de combi-boosters van een aanhangwagen. Na een remmentest bleek het hydraulisch remvermogen maar 50% te zijn ten opzichte van remmen op lucht. De combi-boosters bleken ongeschikt en zijn vervangen. Met andere woorden: je kunt na vijf minuten over de teststraat veel gerichter zoeken naar eventuele problemen. Het testrapportje wordt bijgevoegd bij de rekening en zo heeft ook de klant bewijs dat de trekker en/of combinatie remt. Kraakman ziet deze dienst als een stukje meerwaarde voor de klant.
Spelingsdetector signaleert gebreken
Net achter de tweede rollenset van de remmenbank liggen twee platen met traanplaatprofiel. De platen zijn breder dan in de vrachtwagenwereld, om ook trekkers en getrokken materieel met verschillende spoorbreedtes te kunnen testen. Op het oog niet bijzonder, totdat je met een afstandsbediening de platen met maximaal 20 kilo Newton beweegt. De banden wringen, waardoor zelfs de kleinste spelingen worden gevonden. Onlangs stond er een oudere John Deere op de spelingsdetector, daarbij was te zien dat de vooras voor- en achterover tuimelde. De bussen rond de schommelpen van de vooras waren versleten. Met de spelingsdetector komt dat naar voren, zonder lichamelijke inspanning. Overigens was dit niet opgemerkt met een bandenlepel.
Lees verder onder de foto
Compleet vanaf € 50.000
Snel kunnen diagnosticeren, gericht repareren, en zeker weten dat de machine functioneert wanneer deze de werkplaats verlaat. De investering helpt volgens Van Katwijk om de werkplaats efficiënter in te zetten en zo ook nieuwe klanten te kunnen bedienen. De inrichting zoals we die hier bekeken, is voorzien van alle basisbehoeften om te voldoen aan alle APK 3-keuringseisen. Daar hangt een prijskaartje aan van zo’n € 50.000. Wil je de installatie verder uitbreiden of automatiseren met computers die alle meetgegevens direct omzetten naar hapklare informatie? Dan ga je snel richting de € 80.000.
Tekst en foto‘s: Jacco van Erkelens
Chassis en opbouw
De machine krijgt een inspectie van het chassis en eventuele opbouw, zoals een fronthef of voorladersteun, waarbij visueel wordt beoordeeld of er breuken, scheuren en roestplekken zijn die de sterkte beïnvloeden.
Afmetingen en massa’s
Voertuigen mogen niet langer zijn dan 12 meter, niet breder dan 3 meter en niet hoger dan 4 meter. De massa’s moeten voldoen aan de gegevens die in het kentekenregister bekend zijn. Daarbij mogen ze het maximale draagvermogen van de banden niet overschrijden.
Tachograaf
De bandomtrek mag niet meer dan 4% afwijken. De bandomtrek staat op het installatieplaatje van de tachograaf. Beoordeling gebeurt visueel, door een streep op de wang van de band te zetten en op de straat. Vervolgens laat je de band een omwenteling maken en meet je de afstand op.
Stuurinrichting
Wielen moeten goed reageren op draaiing van het stuurwiel. Stofhoezen mogen niet beschadigd zijn. Stuurkogels mogen maximaal 1 mm speling hebben.
Remvertraging
Deze moet minimaal 4,5 meter per seconde zijn (ter vergelijking: een nieuwe trekker remt vaak met 9-10 m/s). Trekkers met ingebruikname-datum van vóór 1 januari 2021 moeten op minimaal één as remmen. Na die datum moet op alle wielen worden geremd.
Banden
Mogen niet beschadigd zijn en moeten in de rijrichting zijn gemonteerd. Profieldiepte is minimaal 1,6 mm. Bij te grote nokafstand voor de profieldieptemeter wordt een rechte rei gebruikt, na de meting wordt de dikte van de rei verrekend met de meetwaarde.