Allis Chalmers TL-D motorgrader
Gerard Bom (71) uit Kockengen (U.) kwam drie jaar geleden in het bezit van een relatief zeldzame Allis Chalmers-motor grader.
Allis Chalmers was in de jaren vijftig een bekende leverancier van trekkers en werktuigen; in Amerika een fullliner. Van de werktuigen kwam eveneens een en ander de plas over, en later bouwde de fabrikant ook in Europa werktuigen, met name opraappersen en maaidorsers. Allis Chalmers had ook een vrij grote industriële tak, het leverde zelfs energiecentrales.
Hoewel de grondverzetmachines in Europa tamelijk onbekend zijn, is de motorgrader van Gerard Bom wel degelijk nieuw in Nederland verkocht. Best apart, want je kunt hem ook als shovel gebruiken.
Lees verder onder de foto
Vroeger met Allis Chalmers gewerkt?
Ik heb er zelf nooit een gereden. Een kameraad was in de weer met oude trekkers, en op enig moment leek het me leuk om daar ook wat mee te gaan doen. Maar dan met een merk waar je niet zo veel van ziet. Op het Historisch Festival in Panningen zag ik een ED40 te koop, daar is het allemaal mee begonnen. Daarna een Amerikaanse B gekocht en gereviseerd, en me steeds verder in Allis Chalmers verdiept. Door de jaren heen heb ik meerdere van deze oranje trekkers gerestaureerd.
Lees verder onder de foto
Geen import uit Amerika?
Deze motorgrader is in Amerika geproduceerd en nieuw in Nederland verkocht. De originele offerte van de toenmalige importeur, Louis Reijners, is er nog bij. Die leverde de machine aan de gemeente Hellendoorn als vervanger van een Allis Chalmers W-Speed Patrol, een op de WC-trekker gebaseerde grader waar de gemeente destijds onverharde of half-verharde paden mee onderhield. Maar volgens het schrijven van Reijners een machine met weinig capaciteit. Inclusief de laadarm vermeldt de offerte een prijs van ƒ 21.800 voor de nieuwe grader, met de mededeling dat wegens prijsverhogingen een nieuwe Speed Patrol ƒ 10.500 kost én dat het model D het werk kan doen van twee Speed Patrols. De motor was in beide typen gelijk, maar de D was met vier aangedreven wielen en hydraulische bediening wel stukken moderner. In januari 1950 schrijft de importeur de gemeente Hellendoorn een invoervergunning voor deze machine te hebben gekregen, en deze nog dezelfde maand in Nederland te verwachten. Er is veel belangstelling van aannemers, maar door de prettige relatie met de gemeente geven ze die graag voorrang.
Lees verder onder de foto
Bijzondere constructie?
Op zich is het gewoon een grader zoals we ons die in grote lijnen nog steeds voorstellen. Het aparte van dit exemplaar is dat er een laadarm achterop zit. Het idee is dat je er ook als shovel mee kunt werken. De offerte noemt verder dat de grader is uit te rusten met een sneeuwploeg en een rolbezem. Voor zover bekend zijn die er niet bij geleverd, al lijken dit zinvollere toepassingen dan de laadarm achterop. Je kunt er een bak zand of grind mee scheppen, maar een echte omkeerinrichting zit er niet op en manoeuvreren is met de starre tandem en de grote lengte al helemaal niet handig. Anderzijds: aan de dikte van de hefcilinders te zien kan de laadarm flink wat tillen.
Lees verder onder de foto
Traag als een slak?
Volgens het boekje rijdt de grader in de eerste versnelling 4 km/u en in zijn twee 7,1. In de vier noteert het boekje een top van 30,7 km/u, en dat haal je ook makkelijk. De grader komt niet veel buiten, maar je kunt er prima een ritje mee maken zonder iedereen op te houden. De motor loopt op petroleum. In de huidige praktijk is dat dan benzine, en ondanks de bescheiden 37 pk lust de motor best wel wat. Vanaf 1954 was een Buda-diesel leverbaar en vanaf 1964 verving een gelaste kokerbalk het buizenframe.
Gerelateerde tags: Oldtimer