Handelaar over zijn handel: ”Ik zet nergens vraagprijzen bij”
Op bezoek bij de firma Rijsbosch-Antens bv. De historie van deze John Deere – en voorheen Lanz – dealer gaat terug tot maar liefst 1863. Ondanks die rijke historie, veranderde de laatste paar jaar de handel in gebruikte machines en trekkers pas flink.
Bijzonder: de landgrens Nederland-België loopt dwars over het 1,1 hectare groot terrein van landbouwmechanisatiebedrijf en John Deere-dealer Rijsbosch-Antens bv. Het bedrijf heeft dan ook twee adressen op één locatie: een Nederlands (Baarle-Nassau) en een Belgisch adres (Baarle-Hertog). In 2014 opende Antens een tweede vestiging in het Belgische Brecht. Vanuit die vestiging worden dezelfde huismerken verkocht: John Deere, JCB, Schuitemaker-Veenhuis, Lemken en Kuhn.
Focus aangebracht
Aan het woord is eigenaar Toon Antens (42). Op de vraag hoe ze met het verhandelen van occasions omgaan, is Toon helder. “Er moest bij ons meer focus komen op de handel in tweedehands. Die handel verliep eerst via onze vertegenwoordigers, maar die hebben hun aandacht vooral liggen bij de verkoop van nieuwe machines en trekkers. Het gebruikte materieel ging veelal direct door naar andere handelaren. En ik dacht, dit moeten we zelf toch ook kunnen?”
Het gevolg is dat vier jaar geleden Christ Machielsen (29) bij Toon Antens startte. Naast wat aandacht voor gps-systemen én precisielandbouw, is Christ volledig gefocust op de handel in tweedehands. En met resultaat. Hij zorgt dat het ingeruilde materieel keurig op de websites komt. Naast Traktorpool.nl zijn dat onder meer Marktplaats en het Belgische 2dehands.
Lees verder onder de foto
Verwaarden
Christ: “Mijn doel is het om ingeruild tweedehands weer te verwaarden, oftewel weer op te waarderen. En dat lukt goed. Ik gok dat 70 tot 80% van de ingeruilde trekkers en machines hier weer in de regio wordt afgezet. De rest gaat naar het buitenland, vooral Bulgarije en Polen. Dit jaar is de afzet van tweedehands trekkers ongelofelijk goed. Sterker nog, we zijn door de voorraad heen. Nog niet eerder heb ik dat meegemaakt.”
Zonder vraagprijzen
Opvallend genoeg heeft Christ nergens een vraagprijs bij staan. Waarom? “Ik denk dat als mensen een prijs zien, dat ze al te gemakkelijk verder scrollen. Ik wil graag met de klant in contact komen en weten welke wensen ze hebben of wat ze echt willen. Als mensen de moeite nemen om te bellen of mailen, zijn ze extra geïnteresseerd en is de eerste horde genomen. Die tweede horde komt dan vanzelf”, zo lacht Christ.
Gerelateerde tags: Anten, Rijsbosch, Traktorpool, Trekkermarkt