Samasz Falco-bandhark bijna marktrijp
De Poolse fabrikant Samasz heeft de eerste bandhark in Nederland draaien. De Falco2 gaat het assortiment harken versterken, maar doet nu vooral nog ervaring op in het suikerrijke Nederlandse gras. TREKKER mocht als eerste een kijkje nemen bij deze machine in het Brabantse Uden. Een impressie.
Met de Falco2 verbreedt Samasz het aanbod harken. De Poolse fabrikant biedt nu nog alleen cirkelharken aan, maar op korte termijn komt daar een nieuwe Falco2 bandhark bij. Het verschil met de traditionele harken is dat een bandhark het gewas niet over de grond sleept, maar via een band transporteert. Het product zou daardoor schoner moeten zijn. De machine die we in Uden (B.) aan het werk zien is de opvolger van de eerste prototypes en bedoeld om ervaring op te doen in verschillende typen gras.
9,8 meter werkbreedte
Op het eerste oog zien we één bekend component. De band die het gras naar het zwad transporteert komt van de Samasz Gigacut-triplemaaier. Alles daaromheen is op de tekentafel van Samasz opnieuw ontwikkeld. De werkbreedte van de elementen zijn 3,55 meter per stuk. Tussen de banden is een zwad van 2,70 meter breed de breedste instelling. Tel je dat bij elkaar op, dan kom je tot een werkbreedte van 9,8 meter. Een forse werkbreedte in een eerste snede met veel gewasopbrengst. Zet je de machine op zijafleggen, dan vormt de band één geheel van 7,10 meter. Tel je daar een meter breed zwad bij op, dan kom je op 8,10 meter werkbreedte.
Egale aflegging
De hakselaar lijkt weinig moeite te hebben met het luchtige zwad en blaast een dikke, egale straal uit de pijp. Het luchtige wegleggen komt enerzijds door de pick-up, die het gewas tijdens het harken ver voor zich uit werpt. Op het kopakker blijkt dit een nadeel te zijn, omdat-ie het gras te lang vooruit gooit. De Poolse fabrikant is bezig dit op te lossen door een geleideplaat met gewasrol boven de pick-up te plaatsen. Zo kan het gras wat is opgepakt niet meer weg, en is de enige optie de route naar de afvoerbanden. De rechte tanden zijn volgens de importeur ook geen blijver. Deze gaan vervangen worden door kromme tanden, die minder agressief zijn. Mocht je een kapotte tand hebben, dan schroef je met 4 inbusboutjes de glijplaat los, waarna je met een m8 boutje de tand los maakt en vervangt.
Lees verder onder de foto
Uitheffen nog omslachtig
De harkelementen zijn in het midden pendelend opgehangen. Stalen loopwielen onder de band zorgen ervoor dat de elementen de bodem goed volgen. Deze zijn met pen-gat-verstelling in diepte te regelen. Het uittillen van de elementen gaat nog niet helemaal zoals het zou moeten. De elementen tillen namelijk aan de binnenkant als eerste uit, waardoor de band scheef gaat en de pick-up in de grond gaat. Wanneer een nabijheidssensor de band ziet, trekt-ie de band horizontaal. Het inzetten gaat precies andersom, waardoor ook hier grond wordt opgegooid. Samasz gaat dit oplossen door gebruik te maken van potmeters in de scharnieren, zodat de banden tijdens het inzetten en uittillen horizontaal blijven. De bodemvrijheid van ongeveer 120 cm onder de uitgeheven elementen is overigens uitstekend: grote zwaden gaan moeiteloos onder de machine door.
Load-sensing komt eraan
Het in- en uitklappen en het inschuiven van de banden gebeurt op de trekker hydrauliek. Nu is dat nog een Open-Centre systeem waarbij je één dubbelwerkend ventiel continue laat persen. Vijf schakelblokken regelen vervolgens welke functie de olie krijgt. Samasz werkt aan een Load Sensing-systeem met twee schakelblokken. Drie oliepompen op de aftakas drijven de afvoerbanden en de pick-up aan. Eén van 41 l/min en twee van 31 l/min. Het oliereservoir met 165 liter inhoud zit verstopt in het frame, met aan de zijkant een peilglas met thermometer. De afvoerbanden zijn individueel in snelheid te regelen via de bedieningskast. Daarnaast kun je de oplegdruk van de harkelementen instellen en hoe je het zwad wil afleggen. Voor het in- en uitklappen is een automatisch programma.
Bijna klaar
De bandhark nadert de finish. Enkele details moeten nog aangepast worden, maar de basis staat er. Die basis is volgens de importeur overigens nog te degelijk: Samasz gaat nog snijden in het framewerk, om de hark lichter te maken. De luchtgeremde machine weegt nu zo’n 4,8 ton. Dat wordt gedragen door 520/50-17 banden en de loopwielen onder de harkelementen. De verlengstukken tussen de wielophanging en het chassis verraad dat een grotere bandenmaat ook mogelijk is. Op transport valt de hark binnen de 3 meter breedte. Met de banden 25 cm vanaf het wegdek, komt de hoogte op maximaal 3,90 meter. De lengte is 5 meter. De definitieve prijs van de Falco2-bandhark met werkbreedte van krap 10 meter is nog niet bekend, maar zal tussen de € 60.000 en € 70.000 uitkomen. Vanaf 2022 is de machine leverbaar.