VF-banden vulkaniseren
Schade rijden is nooit leuk, zeker niet bij banden. Een gat bij VF-banden kan helemaal snel in de papieren lopen. Zie maar eens een vervanger te vinden die precies dezelfde hoogte heeft als de andere kant. Gelukkig is er ook een andere oplossing, namelijk: vulkaniseren.
Rijden op te lage spanning, fouten bij montage of gewoon vette pech. Bij Lagerweij Bandenservice in Cothen (U.) komen ze het vaak tegen. Het bedrijf specialiseerde zich in schadeherstel van banden. Naast de regionale bandenverkoop, repareren de specialisten banden uit het hele land. Afhankelijk van de drukte en of de klant van tevoren een afspraak heeft gemaakt, kan hij vaak binnen 24 uur een (VF-)band repareren.
Specialistische klus
Het proces begint bij het uitfrezen van de inrijding totdat er een komvormig gat is ontstaan. Van binnenuit wordt dan een reparatiepleister en bindrubber geplaatst en het gat wordt opgevuld met warm ongevulkaniseerd rubber, gemengd met zwavel. Vervolgens start het vulkanisatieproces. Verwarmingsmatten verhitten de componenten en een pers drukt het materiaal onder hoge druk samen, zodat alles in elkaar smelt. De matten verhitten plaatsgewijs, zodat de band niet volledig wordt blootgesteld aan de benodigde hoge temperatuur. Na het vulkanisatieproces frees je de band glad en zie je er niets meer van. Deze reparatietechniek hebben enkele bedrijven in huis. Vaak maken ze gebruik van een oven waar de band in gaat, of van een zandbak die als tegendruk dient voor de pers die aan de binnenkant van de band met 2,5 tot 3,5 bar op het rubber drukt.
Lees verder onder de foto
VF-band vereist zwaar geschut
Bij een VF-band werkt het echter anders. De band is namelijk opgebouwd uit flexibeler materiaal, dat geperst moet worden onder een hogere druk. Om VF-banden en banden met heel grote gaten (tot ongeveer een halve meter hoogte) te repareren is er een speciale installatie met luchtzakken, verhittingsmatten én zakjes zand. De band hangt in een hefframe, waardoor Lagerweij een warmte-element en luchtzak onder de band kan leggen. Ook aan de binnenkant komt een warmte-element tegen het rubber aan, met daarop een luchtzak. Vervolgens komt de binnenkant van de band vol met zandzakjes, zodat zes of acht spanbanden het geheel goed bij elkaar kunnen houden. Om de ruimte tussen de nokken goed te kunnen persen, brengt Lagerweij gips aan dat na het proces vanzelf loslaat. Door de beide luchtzakken vol te pompen met lucht, zet een regelunit op elke luchtzak maximaal 2,5 bar. Er wordt dus tweezijdig geperst, waarmee volgens Lagerweij elke reparatie slaagt. Ervaring, oplettendheid en voldoende tijd nemen is noodzakelijk. Je moet de druk en temperatuur (tot 150 graden) continu monitoren. De reden hiervoor is dat het wegvallen van druk of temperatuur desastreuze gevolgen heeft: het rubber komt weer los, en dan kun je wel opnieuw beginnen met het tot 12 uur durende proces.
Schade vaak verergert
Krijg je in het land een gat in de band, dan zetten ze vaak een plakker of een prop in het gat. ‘’Gebruik dit alleen voor nood, als het écht niet anders kan”, waarschuwt Lagerweij. Hij vervolgt: “Een VF-band kan met zo’n plakker niet meer op lage druk, dus moet sowieso gevulkaniseerd worden.” De problemen beginnen echter bij bedrijven die dan de innerliner (de luchtdichte rubberlaag aan de binnenkant van de band) te diep opschuren. Bij het vulkaniseren wordt namelijk de reparatiepleister gehecht aan deze innerliner. Als die is weggeschuurd tot op de koorden, moet Lagerweij een groter gat maken dan nodig was geweest.
Lees verder onder de foto
Zo goed als nieuw
Inmiddels zijn de mannen van Lagerweij al heel wat gewend. In de regel kunnen gaten van ongeveer 50 centimeter in de hoogte, en 20-25 centimeter in de rolrichting gerepareerd worden. Prijzen zijn moeilijk te geven, omdat elke beschadiging anders is. Maar om een idee te krijgen: de vulkanisatie van een klein gat in een kleine band begint vaak bij € 75. Een groot gat in een grote band kost ongeveer € 750. Gemiddeld genomen zijn klanten € 250 kwijt. Daarvoor krijg je een jaar garantie op de reparatie. Maar de ervaring leert, dat de reparaties het houden tot de banden versleten zijn.