fbpx
Terug naar video overzicht

Proefrit Manitou MLT 841 stil en comfortabel

Manitou presenteerde onlangs zijn vernieuwde verreikerserie. De MLT 841 en MLT 1041 volgen de MLT 840 en 1040 op. De cabine kreeg een schoonheidsbehandeling en de Deere-motor maakte plaats voor een Yanmar. TREKKER stapte in de cabine van de MLT 841-145PS+ NewAg XL. Een proefrit.

De Manitou MLT 841 heeft een hefhoogte van 7,6 meter en de MLT 1041 tilt tot 9,65 meter. De ‘XL’ in de toevoeging NewAg XL geeft aan dat de cabine ruimer is dan de huidige NewAg-modellen. De in 2016 geïntroduceerde NewAg-serie is herkenbaar aan een inkeping in de cabinevloer boven de traptrede. Deze slimme aanpassing vereenvoudigt het instappen enorm. Daarnaast kwam er een aantal automatische functies bij, waaronder Comfort Steering. Hiermee stuur je met één stuuromslag volledig van links naar rechts. Een uitkomst voor wie de meeste uren op een erf rijdt met de machine.

Lees verder onder de foto

Kenmerkend aan de NewAg-modellen is de uitsparing in de vloer. Het uitstappen gaat hierdoor een stuk soepeler dan bij de voorganger. Nieuw is de adaptieve luchtgeveerde stoel met meezwevende armleuning.

Kenmerkend aan de NewAg-modellen is de uitsparing in de vloer. Het uitstappen gaat hierdoor een stuk soepeler dan bij de voorganger. Nieuw is de adaptieve luchtgeveerde stoel met meezwevende armleuning.

Stillere werkomgeving

De fabrikant heeft met de NewAg-serie een interieur dat voor elke Manitou-landbouwverreiker hetzelfde is. Dus kun je als gebruiker in een willekeurig model stappen en wegrijden zonder dat je moet wennen aan een andere indeling. Daarnaast heeft het nieuwe, strakkere design het voordeel dat er weinig holle ruimtes zijn. Holle ruimtes zorgen namelijk voor ongewenst geluid door resonantie (trillen) van metalen. Gebruikers van het vorige model verreiker gaven aan dat de machine nogal rumoerig is. De nieuwe cabine is stiller en er zijn amper hydrauliekgeluiden te horen. Manitou claimt dat het geluidsniveau tot wel 69 dB(A) is teruggebracht. Om dat in perspectief te zetten: bij de voorganger van deze verreiker maten wij in 2013 een geluidsniveau van 84 dB(A), en elke 3 dB(A) verdubbelt het lawaai. De stillere cabine betekent overigens niet dat je per definitie minder meekrijgt wat buiten gebeurt: de deur, die veel weg heeft van een autodeur, heeft een raam dat elektrisch omhoog en omlaag kan bewegen. Handig als je de omgeving wil horen.

Ruime cabine

De cabine is met name naar achteren toe ruimer ten opzichte van de gewone NewAg-modellen (zonder XL-toevoeging). Zij staat, ten opzichte van de vorige serie, op dikkere rubberen silent-blocks die trillingen beter dempen. De cabine is enkele centimeters hoger dan de vorige en de motorkap is wat lager, waardoor je makkelijker kan zien wat er rechts van je gebeurt. Mocht je nog meer zicht willen, dan kun je kiezen voor een extra camera onder de spiegel. Deze is (samen met de achteruitrijcamera) als optie te kiezen. Op het nieuwe display in de cabine schakel je deze zijcamera handmatig in. Een eveneens optionele camera aan de giek schakelt automatisch in wanneer de giek een hoek van 30 graden of meer maakt. Ideaal als je hoge wagens moet vullen.

Slimme joystick

Door de ruimere cabine is er nu plaats voor een adaptieve luchtgeveerde stoel. De armleuning met de bekende Manitou-joystick zit nu aan de stoel gemonteerd en beweegt dus mee met de chauffeur. De joystick heeft een slimme dodemansfunctie die je vinger detecteert. De sensor zit op de plaats van het knopje dat je voorheen in moest drukken voor je de joystick kon gebruiken. Als de sensor meer dan 30 seconden geen vinger detecteert, gaat de joystick in slaapstand.

Automatische hydrauliekfuncties

Op de armleuning zit ook een aantal nieuwe knoppen voor nieuwe functies. Zo kun je met een knopje de ‘Intelligent Hydraulics’ inschakelen waarmee de mast automatisch uitschuift tijdens het heffen. Bij het zakken trekt deze ook automatisch in. Helaas kun je nog geen vaste uitschuiflengte programmeren; er zit geen sensor in de mast die de uitschuiflengte meet. Toch ondersteunt de functie goed en scheelt het tijd, omdat je bij het laden van een wagen een stuk minder hoeft uit te schuiven. Ook is er een knop waarmee je een automatische leegschud-functie activeert: door de joystick helemaal naar rechts te bewegen en vast te houden schudt de bak dan automatisch leeg. Nu is het dus alleen nog mogelijk om een bak echt leeg te schudden, wellicht is het in de toekomst ook mogelijk om de functie te activeren als de bak onder een andere hoek staat. De knoppen hadden wat ons betreft op de joystick of binnen handbereik mogen zitten. Deze functieknoppen zitten echter naast het kussentje van de armleuning, waar ze overigens prima te activeren zijn.

Nieuwe krachtbron

Ook qua efficiëntie maakte Manitou stappen vooruit. Zo is het zogenoemde EcoStop in de prijslijst verschenen. Met deze optie stel je vooraf in hoelang de motor stationair mag blijven draaien voordat hij automatisch afslaat. De Deere-motor in de vorige modellen maakte plaats voor een 145 pk dieselmotor van Yanmar (Fase V). De wens van Manitou om naar deze hogere emissienorm te gaan, én het feit dat concurrent Kramer een strategisch partnerschap met John Deere is aangegaan, maakten de verandering van motorfabrikant aantrekkelijk. Daarbij is de Yanmar-motor in staat om meer koppel te leveren bij 12% minder diesel. De kleinere NewAg-verreikers behouden de Deutz-motoren, maar schalen ook op naar de Fase V-emissienorm.

Lees verder onder de foto

Leverbaar vanaf eind maart

De eerste modellen zijn naar verwachting eind maart leverbaar. De 841-145PS+ is er bruto vanaf € 110.989. De rijk uitgebreide Platinum-uitvoering waar wij mee reden, staat in de prijslijst voor € 131.228.