Specialist – Revisie oude Internationals
In de rubriek De Specialist laten we een deskundige aan het woord over zijn vakgebied. Een gesprek met specialist in motorrevisies voor International-trekkers, Martijn den Boer.
Hoe lang doe je dit werk al?
Ik ben gestart in 2013 met de verkoop van nieuwe en gebruikte International-onderdelen. De motorrevisies doe ik nu een jaar of vijf vanuit mijn eigen bedrijf. In de laatste jaren heb ik ook steeds meer machines aangeschaft om de motoren te kunnen reviseren.
Waarom ben je dit gaan doen?
Mijn ouders hadden een boerderij en vanuit die achtergrond heb ik trekkers altijd interessant gevonden. Vroeger hadden we al International, dus dat was voor mij bekend terrein. Daarnaast deden we mee aan tractorpulling, dan haal je eens een motor uit elkaar. De cilinderkoppen lieten we altijd vlakken bij iemand in de regio, maar die man stopte ermee. Toen heb ik besloten zelf een machine te kopen om koppen en blokken te kunnen vlakken. Dat is steeds verder uitgebreid naar een bedrijf in onderdelenhandel, reparatie, onderhoud en motorrevisie voor International-trekkers. Het reviseren van specifiek de International-motoren, daarin ben ik misschien wel de enige in Nederland.
Maar er zijn toch mechanisatiebedrijven die motoren reviseren?
Klopt, maar als je die oude Internationals naar een mechanisatiebedrijf brengt met alle moderne techniek voor de nieuwste trekkers, dan is het uurtarief niet altijd interessant om zo’n oude trekker na te laten kijken. Ik heb de kennis en de apparaten in huis om zo’n motor te reviseren en reken daarvoor een iets ander tarief.
Hoeveel revisies doe je per jaar?
Vorig jaar heb ik ongeveer elf motoren gereviseerd. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met deze revisies, dus daar ben ik tevreden over. Ik verwacht uiteindelijk een motor of twintig per jaar te doen.
Kan het uit voor jou?
Mijn doel is om op een nette manier mijn boterham te verdienen met daarbij een goed betaalbare service. Economisch zijn die oude trekkers heel snel afgeschreven. Daarom wil ik ervoor zorgen dat het voor de klant betaalbaar blijft en het voor mij voldoende oplevert om ervan te kunnen leven.
Geen ambitie om aan moderne trekkers te werken?
Nee! Ik blijf bij de oudere trekkers. Misschien moet ik uiteindelijk met een laptop aan de trekker bij een reparatie, maar dat hoop ik zo lang mogelijk uit te stellen. Mensen met de ouderwetse kennis en kunde, die zijn er steeds minder. Maar de behoefte daaraan blijft aanwezig. Ik hoop dat ik op de goede weg zit met deze insteek. En ik blijf me verder ontwikkelen in die motorrevisie. Je bent nooit uitgeleerd!
Gerelateerde tags: International