Limited Superstock-klasse – Jonge klasse komt op stoom
De ontwikkelingen in de Limited Superstock-klasse gaan razendsnel. Nieuwe deelnemers staan klaar voor seizoen 2021, terwijl bestaande deelnemers hard op zoek zijn naar extra pk’s. We duiken in de stormachtige ontwikkeling van de klasse en nemen een kijkje bij het Ruff Stuff-team.
De klasse is ontstaan op initiatief van Martin van Echtelt. Toen hij met zijn Superstock overschakelde van diesel op methanol, was hij verbaasd over de bedrijfszekerheid. Hij reed veel minder schade, resulterend in minder sleuteluren en minder kosten. Daarop besloot hij een Prostock op methanol te bouwen: No Surrender. Hij trad hierover in contact met de NTTO, die in overleg een reglement opstelde voor zo’n klasse – met een beperkte motorinhoud en een beperkte turbogrootte van 4,25 inch – waarin ook methanol als brandstof werd toegestaan.
Lees verder onder de foto
Dipje in deelnemersaantal
De klasse werd Light Superstock genoemd, en kwam in 2012 met drie methanolgestookte trekkers op de baan. Het jaar daarop al zeven, een mix van diesel- en methanoltrekkers. White Crow had veruit het meeste vermogen, totdat een kapitale motorschade in 2015 het einde inluidde. Meerdere trekkers verdwenen van het toneel, waardoor er in 2016 slechts drie trekkers aan de start stonden. Nieuwe instroom uit de Prostock-, Farmstock- en Modified-klassen zorgde daarna voor een gestaag groeiend aantal deelnemers, resulterend in een startlijst van maar liefst twaalf deelnemers voor 2021!
Lees verder onder de foto
Limieten niet gelijk
De nieuwe klasse trok belangstelling uit heel Europa, waarna onder de ETPC Europese regels zijn opgesteld. Vreemd genoeg wijken deze wat af van de Nederlandse. Zo mag je op Europees niveau wel elektronische brandstofinjectie gebruiken, maar in Nederland niet. Andersom is in Nederland een interkoeler wel toegestaan, maar in Europa weer niet. Met de cilinderinhoud wordt het nog iets ingewikkelder: als basis geldt 7,6 liter, maar daarop zijn een paar uitzonderingen. In Nederland mag je met vier kleppen per cilinder slechts 7,0 liter hebben, en op diesel juist weer 8,3 liter. In Europa gelden deze uitzonderingen niet; maar daar mag een kleinere turbo juist weer 8,3 liter hebben.
Lees verder onder de foto
Bij Nederlandse deelnemers leeft de wens om beide reglementen naar elkaar toe te laten groeien, maar ze spraken in 2019 af de huidige regels voor minimaal drie jaar niet te veranderen. Dit zodat je niet elk jaar een nieuwe motor hoeft op te bouwen. 2019 was ook het jaar waarin de naam wijzigde van Light Superstock naar Limited Superstock. Deze nieuwe naam dekt de lading beter, omdat het startgewicht met 3.500 kilo gelijk is aan de ‘unlimited’ Superstocks.
Lees verder onder de foto
Op naar twaalf deelnemers
De klasse kende in 2019 tien actieve deelnemers. Daar komen er in 2021 nog een paar bij. Silver Bullet, de klassieke Ford 7810 waarover TREKKER in het februarinummer berichtte, vervangt de No Surrender van Martin en Justin van Echtelt. Ook Aad en Bart Boers hebben samen met Corné Bregman iets gebouwd om je vingers bij af te likken: onder de Deutz-Fahr 9340 TTV-kap van Megatron ligt een heel dikke Deutz-motor afkomstig uit een DX8.31. Daarnaast staat Paint it Black op de startlijst, maar dat team hult zich verder nog in stilzwijgen.
Lees verder onder de foto
Zoeken naar vermogen
Daarnaast zijn meerdere teams driftig op zoek naar meer vermogen om de hegemonie van Easy Rider in de afgelopen jaren te doorbreken. Moving Mountains maakt de overstap van Ford naar Cummins onder de gele motorkap. Jan van der Veeken denkt dat hij die cilinderkop nog beter kan laten ademen dan die van een Ford. En in Wieringerwerf werkt Beukeveld aan de eerste componentenversie van Snoopy. Als Prostock is deze trekker nog tweemaal Nederlands kampioen geweest als ‘standaardtrekker’, maar al na één jaar op methanol blijkt meer gewicht op de neus noodzakelijk.
Lees verder onder de foto
Niet zonder slag of stoot
Dat de zoektocht naar meer vermogen niet zonder tegenslag gaat, ondervond Iessel Diesel. Vader en zoons Meijer behaalden op de flowbank 40% meer doorlaat in de opnieuw bewerkte cilinderkop. Dat dit resulteerde in meer toeren wisten ze, dus monteerden ze alvast zwaardere klepveren om zwevende kleppen te voorkomen. Tijdens het eerstvolgende optreden op de wedstrijd in Zwolle toonde zich de volgende zwakste schakel: een setje kromme stoterstangen. Zeker is dat de opmars van de Limited Superstock-klasse nog lang niet ten einde is. Het kan in 2021 wel eens erg hard gaan!
– originele cilinderkop
– turbo inlaat max. 108 mm
– bandenmaat max. 24.5-32
– elektronische injectie niet toegestaan
Gerelateerde tags: Limited Superstock