Roelofs reviseert vario’s bij de vleet
Tweehonderd Fendt Vario-transmissies per jaar reviseren, modificeren en wereldwijd verkopen voor een prijs die 30 tot 35% lager ligt dan bij Fendt. Geleverd inclusief testrapport en een jaar garantie. Het gebeurt in het Gelderse Oene, waar Derk Jan Roelofs zeven jaar geleden zijn eerste Vario reviseerde.
Tijdens zijn werk als monteur bij Fendtdealer Van Der Weerd in Kampen (Ov.) verwonderde Derk Jan zich erover dat, ook wanneer er slechts één onderdeel van een Vario kapot was, wereldwijd de hele unit moest worden uitgebouwd en opgestuurd naar Fendt Duitsland. En er vervolgens een ruilbak voor terugkwam. Hier begon de uitdaging voor hem: zo’n Vario kon hij toch zelf ook wel repareren? Hij nam ontslag en begon als vrachtwagenchauffeur bij een loonwerker, om als echte kilometervreter zo snel mogelijk een startkapitaal voor een eigen bedrijf bij elkaar te buffelen. Na twee jaar kocht hij een eigen vrachtwagen, die hij inrichtte als mobiele werkplaats. Hiermee begon in 2011 zijn eigen mechanisatiebedrijf.
Lees verder onder de foto
Container als cleanroom
Naast trekkers en machines pakte hij elke klus aan, van stalinrichting tot sierhekwerk. Nadat de lokale smid stopte, huurde hij het pand. Elke verdiende euro investeerde hij in het opkopen van defecte Vario-bakken. Achter de werkplaats kwam een container te staan om onder schone omstandigheden aan de transmissies te werken. De eerste bakken repareerde hij met gebruikte onderdelen. Maar omdat steeds dezelfde zwakke punten kapot gingen, hield dat snel op. Derk Jan had een tekort aan onderdelen. Aangezien Fendt ze niet levert, moest hij op zoek naar eigen leve ranciers. Originele onderdelen liet hij in een laboratorium onderwerpen aan een materiaalanalyse en een hardheidstest, om de juiste kwaliteit te garanderen.
Lees verder onder de foto
De boer op
Al snel trad Eli Achterberg in dienst. Met de eerste gereviseerde Vario’s achter in de auto doorkruiste hij half Europa, en reed bij elke dealer en loonwerker het erf op in de hoop een voet tussen de deur te krijgen. Soms kwam hij op het juiste moment, was er net een bak defect en wist hij de klant te overtuigen om er eens eentje van Roelofs te proberen. Zonder referenties moesten ze het vertrouwen winnen bij onbekende klanten. Er werd garantie gegeven, zelfs op de eerste bakken die met gebruikte onderdelen waren gerepareerd. Dit heeft af en toe best geld gekost, maar het bezorgde Roelofs wel een betrouwbaar imago.
Onderdelen blijven bij elkaar
Inmiddels is het bedrijf gegroeid, ze betrokken een groter pand. Hier reviseert het circa 200 Fendt Vario-transmissies per jaar. Dit gebeurt volgens een vast omlijnd proces. Allereerst wordt de volledige bak gedemonteerd, en gaan alle onderdelen in de wasmachine. Vervolgens bouwen kundige monteurs de bak weer op. Zij inspecteren tijdens de opbouw elk onderdeel. Defecte onderdelen worden vervangen door nieuwe. Slijtdelen zoals plunjers, spiegelplaten, ventielplaten, lagers en afdichtingen worden altijd vernieuwd. Belangrijk is dat tijdens dit hele proces alle onderdelen uit een bak bij elkaar blijven, en als geheel weer worden opgebouwd. Er komen geen onderdelen uit verschillende bakken door elkaar.
Lees verder onder de foto
Bij elke bak een testrapport
Om de kwaliteit te garanderen en discussies uit te sluiten, gaat elke gereviseerde bak op de testbank. Deze heeft Derk Jan met zijn mannen zelf ontwikkeld. De waarden slaan ze op op een laptop. Maar er zitten ook manometers op, zoals je die aan kunt sluiten als de bak in een trekker zit. Hierbij beschikt Roelofs over het originele Fendias-programma. De testcyclus die de trekker uit kan voeren, wordt nu nog handmatig nagebootst, maar ze werken aan een programma dat dit automatisch doet. Elke gereviseerde transmissie krijgt een testrapport mee. Ontstaan er na inbouw problemen, dan is het een kwestie van drukken vergelijken, en meteen wordt duidelijk of de Vario de veroorzaker is. Als onder garantie alsnog problemen ontstaan, keert Roelofs meteen € 750 voor ontstane ongemakken uit. Een vast bedrag, zodat geen discussie ontstaat over de kosten van afslepen en huren van een vervangende trekker.
Lees verder onder de foto
Modificaties zelf ontwikkeld
Als je 200 transmissies per jaar reviseert, weet je de zwakke punten wel te benoemen. Hiervoor ontwikkelde Derk Jan in samenspraak met zijn leveranciers verschillende modificaties. Deze worden op elke Roelofs-bak doorgevoerd. Een mooi voorbeeld hiervan is de holle planetair-as. De groeven van de spiebanen hierop lopen niet over de volle lengte, en het bijbehorende tandwiel heeft maar een korte tegenvertanding. In de praktijk blijkt het contactoppervlak te klein, waardoor de spiebanen kapotgaan. De as van Roelofs heeft langere spiebanen op de as én in het tandwiel (zie foto’s). Door de lagere vlaktedruk blijft het nu heel. Een ander voorbeeld is de lagering van de pompas. Het conische lager zit bij de originele Fendtbak opgesloten met een dikke ring, geborgd door een seegerring. Hierdoor gaat de buitenring van het lager soms draaien in het huis, slaat het huis uit, en dan breekt er een stuk uit het gietwerk. Roelofs maakt schroefdraad in de behuizing, waarna een speciale moer het lager beter vastklemt. Met nieuwe modificaties blijft Roelofs de bak door ontwikkelen.
Lees verder onder de foto
Slopen voor de bak
Om aan voldoende transmissies te komen, koopt Roelofs niet alleen alle bakken van alle grote slopers in Europa. Ook sloopt het bedrijf zelf complete trekkers. De vrijkomende motoren reviseren ze weer. Alle merken die in Fendt-trekkers voorkomen, dus MWM, MAN en Deutz. Deze nieuwe tak is nog in ontwikkeling, afgelopen jaar 20 stuks. Verder liggen de stellingen vol met ruim 15.000 gebruikte Fendt-onderdelen.
Lees verder onder de foto
Merendeel naar het buitenland
De Vario-markt in Nederland zit behoorlijk op slot. Bijna alles is dichtgetimmerd door leasecontract, onderhoudscontract of garantie. In die gevallen wordt de Vario altijd vervangen via het ruilsysteem van Fendt. De klanten van Roelofs zijn diegenen die de reparatie zelf moeten betalen. Uitsluitend een enkele inruiler die buiten de garantie valt krijgt nog wel eens een Roelofs-bak. 85% van de gereviseerde transmissies gaat naar het buitenland. Vooral in Duitsland zitten nog boeren die zo’n trekker met eigen geld betalen en ook de revisie zelf bekostigen. Die proberen eerder een Roelofs Vario.
Lees verder onder de foto
Alleen Fendt
Het bedrijf beperkt zich tot Fendt-transmissies, omdat het daarvan alle expertise in huis heeft. De verstandhouding met de Nederlandse Fendt-dealers is goed. Roelofs verkoopt hen maar sporadisch een Vario, maar voor gebruikte onderdelen of een revisiemotor weten ze hem wel te vinden. Soms ondervinden ze wat weerstand, als een boer zelf een Vario bij Roelofs koopt en deze door de dealer in laat bouwen. Roelofs handelt bewust niet in trekkers om de dealers niet in de weg te zitten.
Lees verder onder de foto
Ruimte voor verdere groei
Derk Jan Roelofs heeft bewust niet geadverteerd, omdat zijn bedrijf nog niet voldoende kon leveren. Inmiddels is met circa 200 stuks per jaar een stabiele basis ontstaan. Het nieuwe pand, dat hij in 2015 in gebruik nam, biedt ruimte voor verdere groei. Van alle types liggen voldoende gereviseerde Vario’s op voorraad, die ze op de dag van bestellen nog kunnen uitleveren. Roelofs hoeft geen nee te verkopen en kan zijn beloftes waarmaken. Want voor hem geldt: afspraak is afspraak. En Derk Jan beseft heel goed: “Zonder garantie zijn wij nergens.”