fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Werktuigtest Vicon Extra 732FT en 7100T (BX)

De nieuwe schijvenmaaiers van Vicon hebben features die de moeite waard zijn om te testen. Zelf refereert de fabrikant graag aan de gebruikte Formule 1-ophanging van de maaiers. En inderdaad, de nieuwe features zijn chic en het goede maaibeeld overtuigt.

De ‘onderdelen’ van deze triplemaaier, de Extra 732FT-frontmaaier en de Extra 7100T-achtermaaier, stelden we eerder al eens voor. Destijds nog zonder de zwadbanden die bij Vicon onderdeel zijn van de BX-uitvoering. Detailverbeteringen en -doorontwikkelingen van de frontmaaier en de nieuwe Extra 7100T BX-maaicombinatie waren reden genoeg om de nieuwste combinatie eens uitgebreid aan de tand te voelen en te vragen hoe gebruikers ze ervaren, met en zonder zwadbanden.

Lees verder onder de foto

De frontmaaier heeft een praktische maaihoogte-instelling waardoor je niet langer te maken hebt met vastzittende topstangen van de trekker. Een bedieningshendel en schaalverdeling maken het geheel af.

De frontmaaier heeft een praktische maaihoogte-instelling waardoor je niet langer te maken hebt met vastzittende topstangen van de trekker. Een bedieningshendel en schaalverdeling maken het geheel af.

Voor de Extra 700-serie zet Vicon in op de beproefde en bewezen techniek van de 600-serie. De vierkante profielen zijn deels ingeruild voor (ronde) buizen. Je koppelt de frontmaaier nog altijd aan met een Accord/Weiste-bok. Er zijn verbeteringen voor het wegzetten in transportstand, met geïntegreerde centrale parkeersteunen die je nu veel eenvoudiger dan voorheen kunt bedienen. De centrale maaihoogteverstelling via de geïntegreerde topstang is een van de wezenlijke vernieuwingen. Dit werkte goed tijdens onze werktuigtest: je stelt de maaihoogte eenvoudig in en hebt niet langer te maken met een eventueel vastzittende topstang van de trekker. Een bedieningshendel en een kleine schaalverdeling maken deze verbetering af; wat we op prijs stelden, vooral bij trekkers zonder externe hefbediening. De kneuzer met stalen klepels is eveneens nieuw, en identiek aan de kneuzer van de achtermaaiers. De zijdelen van de 700-serie zijn nu van plaatstaal met een kunststof rand als obstakelbeveiliging. Ze zijn op aanvraag hydraulisch opklapbaar (€ 1.100). Over het algemeen heeft de maaier een glad oppervlak waarop zich weinig gras en vuil verzamelt. De maaibalk, maaischijven en ophanging bleven ongewijzigd. De maaiers kennen een rustige loop.

Lees verder onder de foto

De achtermaaiers hangen aan een telescopische arm waardoor je beschikt over een sideshift van 40 cm, en je elke maaier naar binnen en naar buiten kunt schuiven. Dat scheelt 80 cm aan werkbreedte (9,30-10,10 m). Een schaalverdeling helpt bij de instelling. Je kunt met de sideshift ook bijsturen in bochten.

De achtermaaiers hangen aan een telescopische arm waardoor je beschikt over een sideshift van 40 cm, en je elke maaier naar binnen en naar buiten kunt schuiven. Dat scheelt 80 cm aan werkbreedte (9,30-10,10 m). Een schaalverdeling helpt bij de instelling. Je kunt met de sideshift ook bijsturen in bochten.

Nieuwe achtermaaiers

Vicon bouwde de Extra 7100T BX-achtermaaier met dwarsafvoerbanden vanaf de grond opnieuw op, zowel letterlijk als figuurlijk. De categorie III/IV-aanbouwbok heeft goede ophangpunten voor slangen en kabels. Ook zijn er grote parkeersteunen waarop je de maaicombinatie opgeklapt weg kunt zetten. Om tijdens transport onder de 4 meter hoogte te blijven, moet je de hef ietsjes laten zakken. Met de optionele hydraulische Isobus-topstang (€ 1.665) kun je de hoogte nog iets reduceren. Deze kantelt de maaiers automatisch iets naar achteren. Verlichting is standaard gemonteerd.

Lees verder onder de foto

Met deze hendels stel je de afstand tot de kneuzerplaat in, en de hoek ervan met de kneusrotor. Doordat de hendels lang genoeg en goed bereikbaar zijn, is de instelling snel en eenvoudig te doen.

Met deze hendels stel je de afstand tot de kneuzerplaat in, en de hoek ervan met de kneusrotor. Doordat de hendels lang genoeg en goed bereikbaar zijn, is de instelling snel en eenvoudig te doen.

De 7100T BX beschikt standaard over loadsensing­hydrauliek. De volledige elektrische en hydraulische aansturing zit onder een beschermkapje in de aanbouwbok. De pasvorm en sluiting van die kap kan beter. De achtermaaiers zijn elk opgehangen aan een telescopische arm met een interne hydrauliekcilinder. Hierdoor beschik je over een sideshift van 40 centimeter en kun je beide maaiers naar binnen en naar buiten schuiven. Dat scheelt 80 cm aan werkbreedte: van 9,30 tot 10,10 meter. Een schaalverdeling helpt je bij de juiste instelling. Je kunt met de sideshift ook individueel bijsturen, en zo bijvoorbeeld in (flauwe) bochten ongemaaide stroken voorkomen. Benut je de volledige werkbreedte van de achtermaaiers, dan heb je 10 centimeter overlap met de frontmaaier. Met de sideshift ingeschoven is dat dus 50 centimeter aan weerszijden. Dat moet lukken in de meeste bochten, maar in heuvelachtige omstandigheden kan het net te krap zijn.

Lees verder onder de foto

De parallellogramophanging van de achtermaaiers zorgt voor een heel goede bodemaanpassing.

De parallellogramophanging van de achtermaaiers zorgt voor een heel goede bodemaanpassing.

QuattroLink ‘Formule 1’-ophanging

Dat klinkt natuurlijk goed, een maaier opgehangen via een Formule 1-achtige ophanging. Het kenmerkt de serie, en Vicon kreeg er in 2016 een designprijs voor. Die ophanging zorgt ervoor dat de maaier in het zwaartepunt wordt opgehangen en gestuurd. Het is een parallellogram met vier draagarmen die elk onder een andere hoek staan. Zo kunnen de maaiers de bodem goed volgen en zijn ze bovendien in zijwaartse richting gestabiliseerd, zodat ze niet kunnen gaan ‘zwabberen’. Een pneumatisch gedempte hydraulische cilinder zorgt voor de demping.

Tijdens de test bezorgden de cilinders ons problemen door te zweten en wat olie te verliezen. De gebruikers herkennen dat, en de fabrikant loste het inmiddels op. Afgezien hiervan beviel de QuattroLink-ophanging ons goed, met name het mooie en snaarstrakke uitheffen en inzetten. Ook de bodemvolging in en dwars op de rijrichting is goed. De bodemdruk(ontlasting) stel je in op de terminal en dat kan heel fijngevoelig. Indien nodig kun je de telescopische armen ook laten zweven, en de obstakelbeveiliging laat de maaiers naar boven en naar achteren zwenken. De achtermaaiers raken wel meer vervuild dan de frontmaaier.

Lees verder onder de foto

Loonbedrijf Wassink heeft de zwadbanden altijd gemonteerd. Met één band in gebruik kun je bovendien kanten netjes uitmaaien. “Klanten zien deze maaier mede daardoor graag komen.”

Loonbedrijf Wassink heeft de zwadbanden altijd gemonteerd. Met één band in gebruik kun je bovendien kanten netjes uitmaaien. “Klanten zien deze maaier mede daardoor graag komen.”

Handige maar dure banden

De snelkoppeling voor de dwarsafvoerbanden op de 7100T BX-uitvoering is nieuw. Die snelkoppeling kost € 3.250; de banden zelf staan voor een indrukwekkende € 21.400 in de prijslijst. In zo’n 20 minuten koppel je ze zonder hulp en zonder al te veel moeite aan en af. Ook als je dat niet eerder gedaan hebt. Bij aankoppelen rol je ze op vier stabiele kunststof zwenkwielen achter de maaier en til je de maaier op. De haken van de zwadband vallen dan in de ophanging van de maaier, en met een bout en een pen vergrendel je de verbinding. Nadat je de hydrauliek via de snelsluiting hebt aangesloten, detecteert het Isobus-systeem de dwarsafvoerbanden automatisch. En dan kun je aan de slag. Doordat het aan- en afkoppelen van de banden zo eenvoudig gaat, heeft dit echt meerwaarde. Die eenvoud maakt dat je ze ook echt afkoppelt als je ze niet nodig hebt, en dat scheelt zomaar 300 kilo aan gewicht. Met en zonder banden kun je dan breedwerpig spreiden en drie afzonderlijke zwaden, een centraal zwad en twee keer twee zwaden maken (als je het zwad van twee werkgangen tegen elkaar aan legt). Met één band in gebruik kun je bovendien kanten netjes uitmaaien.

Lees verder onder de foto

Deze rode kap schermt de elektronica en hydrauliek af. Pasvorm en sluiting kunnen beter.

Deze rode kap schermt de elektronica en hydrauliek af. Pasvorm en sluiting kunnen beter.

Handige instelling kneusintensiteit

Vicon heeft ook iets nieuws bedacht voor de instelling van de kneuzerplaat en de kneusintensiteit. Met de ene hendel stel je de hoek van de kneuzerplaat in en bepaal je de kneusintensiteit. Met de andere kun je het gewas aan de voorzijde knijpen of juist meer ruimte geven, om de doorvoeropening af te stemmen op de zwaarte van de snede. Dit vergroot de instelmogelijkheden aanzienlijk. Doordat de hendels lang genoeg zijn en daardoor goed bereikbaar en makkelijk te bedienen, is de afstelling snel en eenvoudig te doen. De schaalverdeling erbij helpt ter oriëntatie voor de vijfvoudige instelling.

Wij gebruikten de instelling graag om in te kunnen spelen op het type gewas en op de omstandigheden. Wel misten we een extra agressieve stand waarmee je het gewas net nog iets intensiever kunt kneuzen. Voor gewassen die minder intensief gekneusd hoeven te worden, volstaat eenvoudig het vervangen van een poelie om het toerental van de kneusrotor te verlagen van 1.000 naar 700 tpm. De geleideplaten kun je verstellen om het gewas breedwerpig of op een zwad af te leggen.

De Extra 7100T BX is de eerste maaier van Vicon voorzien van Isobus. Hiermee bedien je de maaicombinatie via je trekkerterminal, of een van de terminals die Vicon aanbiedt. Wij werkten met de IsoMatch Tellus Go-terminal (€ 1.550) en de IsoMatch Grip-joystick (€ 840) waaraan je 44 functies vrij toe kunt wijzen. Aan deze terminal en joystick heb je ruimschoots voldoende voor een goede en praktische bediening. Af en toe kampten we met wat kleine elektronische storingen, maar die lieten zich met een herstart eenvoudig oplossen. Als de besturing van de maaiers een snelheidssignaal van de trekker binnenkrijgt, dan heft deze de achtermaaiers automatisch uit in stilstand en bij achteruit rijden. Met de frontmaaier werkt dit alleen als je een olieleiding van achteren naar voren legt. De Extra 7100T BX heeft daarvoor al de juiste aansluitingen. Verder kun je eenvoudig instellen hoe ver je de maaiers op de kopakker wilt laten uitheffen.

Lees verder onder de foto

De Extra 7100T BX is de eerste maaier van Vicon met Isobus. Zo bedien je de maaicombinatie via je trekkerterminal, of een van de terminals die Vicon aanbiedt. Er zijn veel instelmogelijkheden.

De Extra 7100T BX is de eerste maaier van Vicon met Isobus. Zo bedien je de maaicombinatie via je trekkerterminal, of een van de terminals die Vicon aanbiedt. Er zijn veel instelmogelijkheden.

Indrukwekkend doorzettingsvermogen

Het maaibeeld vinden we perfect, ongeacht het type gewas en de omstandigheden. Dat is ons inziens te danken aan de drie mesjes per maaischijf. Bovendien kun je de maaiers met de maaihoogteverstelling aan de voorzijde optimaal op elkaar afstemmen. De volledig gelaste maaibalk bleef ongewijzigd. De schijven draaien paarsgewijs, aangedreven door tandwielen met rechte, afgeronde tanden in een oliebad.

Klein puntje van kritiek: om messen te wisselen met het snelwisselsysteem, moet de meshouder schoon zijn om ’m naar beneden te kunnen drukken. Maar bij twijfel kun je ook de goede snelwisselsleutel gebruiken om het schoon te krabben.

Het ‘doorzettingsvermogen’ van de maaiers is indrukwekkend. De maaibalken verwerken zelfs zware, gelegerde en in elkaar gewikkelde gewassen schoon en zonder verstoppingen.

De Extra 732FT-frontmaaier kost inclusief messensnelwissel € 20.030 en de 7100T-maaicombinatie kost € 54.070 (weer inclusief messensnelwissel). De 7100T BX-uitvoering met zwadbanden, messensnelwissel en snelkoppelingen voor de banden is er vanaf € 78.630.


‘Maait mooi strak en kneust goed’

Voor Loonbedrijf Bakker in Tzum (Fr.) is maaien een nieuwe activiteit sinds april dit jaar. En dankzij dealer LMBW in Witmarsum gebeurt dat met een Vicon-triplemaaier. “Toen we in april dit jaar onze nieuwe Case IH Puma CVX 220 ophaalden, hadden zij een demomaaier met slechts 100 hectare staan”, verteld Hilbrand Bakker. “De meeste klanten waarvoor we de ruwvoerwinning en het zodebemesten doen maaien zelf, of laten het door collega-loonbedrijven doen. Af en toe kregen we de vraag om dat over te nemen. We dachten er dus weleens over na, en veehouders laten tegenwoordig toch sneller maaien door een loonwerker. Toen stelde de dealer voor om het maar eens te proberen met die demomaaier.”
Bakker ziet in de buurt andere merken en ook zelfrijders maaien, maar is zelf erg tevreden met de Vicon. “De combinatie maait mooi strak en de robuust gebouwde kneuzer kneust het gras goed met z’n dikke tanden. Klanten zijn ook enthousiast over het maaibeeld en het kneuswerk. Het strakke maaibeeld is denk ik vooral te danken aan de drie mesjes per schijf. De Isobus-aansturing werkt mooi en prettig via de trekkerterminal. En in combinatie met de stuurautomaat gaat het kopakkermanagement prima.” Problemen kende Bakker nog niet. “Wel laten we de frontmaaier nu ombouwen voor messensnelwissel.”


‘Doordachte combinatie met een mooi maaibeeld’

Loonbedrijf Wassink in Lattrop-Breklenkamp (Ov.) zocht een vervanger voor een Lely-triplemaaier en bekeek daarvoor verschillende merken. Vanwege goede ervaringen met Kverneland/Vicon-machines geleverd door dealer Niemeijer in Langeveen (Ov.) en de prijs, werd het uiteindelijk een Vicon Extra 7100T BX. Chauffeur Raymond Niehof daarover: “De eerste snede maaiden we met een identieke demomaaier en de rest met onze nieuwe combinatie. Ik vind dat de maaiers heel mooi maaien. De juiste afstelling van maaihoogte (6 à 7 centimeter) en overlap is daarbij natuurlijk cruciaal, maar dat is prima te doen. De bodemvolging is heel goed en de bodemdruk van de achtermaaiers is met één druk op de knop aan te passen. Uitheffen en inzetten gaat ook mooi. Ik kan alle functies toewijzen aan de rijhendel en dat werkt heel eenvoudig.”
Hoewel de zwadbanden eraf kunnen, blijven deze in de praktijk altijd gemonteerd. “In de zomer gebruik ik ze zodat klanten niet hoeven te schudden, ik maai er kanten mee uit en draai natuurgras er direct mee op één zwad. Ik heb heel veel instelmogelijkheden en dat werkt prettig.” Na 1.000 hectare gemaaid te hebben, vindt Niehof dat het messen wisselen eenvoudig gaat en dat dat brandstof scheelt. “Ik vind het een doordachte combinatie met eigenlijk alleen als minpunt de ophangbeugels voor de aftakas. Die komen tegen de hefarmen aan.”


Tekst: Christian Brüse, René Koerhuis. Foto’s: Christian Brüse, Stefan Tovornik, Michel Velderman, Anne van der Woude

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Lichtere Vicon-frontmaaier voor stalvoeren

De nieuwe Vicon Extra 332 XF Compact-frontmaaier is lichter en zit 40 centimeter korter op de trekker dan de standaard Extra...
Afbeelding artikel

Binnen werkbreedte variabel strooien

Kverneland heeft een nieuwe softwaremodule ontwikkeld, waarmee de Kverneland Exacta Geospread- en Vicon RotaFlow-kunstmeststrooier voortaan ook binnen de werkbreedte de gift...
Afbeelding artikel

Hoe bevalt Pöttinger-dubbeldoelwagen Jumbo 8450 DB in de praktijk?

TREKKER test de Pöttinger-dubbeldoelwagen Jumbo 8450 DB met de nieuwe snijrotor, ultrakorte snijlengte en contactloze elektronische besturing.
Beheer
WP Admin