Kenteken op landbouwvoertuigen komt eraan (deel 1)
In de periode van 1 januari t/m 31 december 2021 moet iedere eigenaar van een bestaand landbouwvoertuig die gebruik wil maken van de openbare weg deze registreren bij het RDW. Hoe dat zit, hoe dat werkt en hoe dit proces in detail verloopt, legt de redactie van Trekker uit in vier afleveringen in de komende paar weken. Nu deel 1: Wetten, regels en voertuigindelingen
In deze eerste aflevering meer informatie over:
– Uitzonderingen registratieplicht
– ‘Nieuwe’ indeling voertuigcategorieën
– Bestaand materieel registreren bij de RDW zonder keuring
Lees verder onder de foto
Het registeren van bestaand landbouwmaterieel kan in de periode van 1 januari t/m 31 december 2021. In deze periode geld een laag tarief van €18 (regulier €51,10) voor de tenaamstelling en het registreren van de machine of trekker. Vanaf 1 januari mogen landbouwvoertuigen ook officieel 40 km/h rijden. Hier staat tegenover dat geregistreerde voertuigen een gele kentekenplaat achterop de machine gemonteerd moeten hebben, voorop is niet nodig. Wanneer er sneller gereden wordt dan 25 km/h, is het voeren van een gele kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig ook verplicht.
Uitzonderingen registratieplicht
Niet alle (land)bouwvoertuigen hoeven geregistreerd te worden. Tijdens het opstellen van de destijds T-rijbewijsplicht is bepaald dat een aanal voertuigen zijn uitgezonderd van de rijbewijsplicht tijdens besturing. De wetgever heeft voor de registratieplicht grotendeels dezelfde richtlijn getrokken.
– Motorrijtuigen die smaller zijn dan 1,30 meter en gebuikt worden voor o.a. onkruid bestrijden en maaiwerkzaamheden.
– Fruittreintjes die gebruikt worden tussen 1 juli en 30 november
– Meeneemheftrucks, ook wel kooiaap genoemd
– Asfaltfreesmachines, asfalteermachines en walsen
– Voetuigen met een maximale constructiesnelheid van 6 km/h zoals hoogwerkers
– Voertuigen die nooit op de openbare weg komen
– Motorvoertuigen met één as
– Heftrucks met een breedte ≤130 cm. Deze mogen voorzien zijn van een trekinrichting, maar er mogen geen aanhangwagens gekoppeld zijn
Trekkers, machines en getrokken materieel worden ingedeeld in 5 categoriën
Categorie indeling zoals RDW heeft gemaakt
Hierboven zie je de nieuwe categorie indeling. Een LBT (landbouw- en bosbouwtrekkers) is voor de wetgever de nieuwe benaming voor wat wij ‘trekker’ noemen. Deze landbouwvoertuig categorie is opgedeeld in twee voertuig categorieën. De ‘T’ categorie is voor trekkers op wielen en de ‘C’ categorie zijn rupstrekkers. De MMBS (Motorrijtuigen met beperkte snelheid) komt te vervallen vanaf 31-12-2020 dat beteken ook dat er geen auto’s en vrachtwagens omgebouwd kunnen worden tot een motorrijtuig met beperkte snelheid. Hiervoor in de plaats komt de MM (Mobiele Machines). Onder deze categorie vallen de nieuwe zelfrijdende machines zoals, mobiele kranen, hakselaars, aardappel- en bietenrooiers.
De onbekende categorie is de LBTA (landbouw- en bosbouwaanhangwagens). Om het overzicht nog wat ingewikkelder te maken is deze categorie ingedeeld in twee onderdelen de ‘R’ en ‘S’ categorie. De R-categorie zijn machines die gebruikt worden voor transportwerk, denk hierbij aan gronddumpers, silagewagens en transporttanks . Bij deze categorie aanhangers mag de laadbak maximaal 2,55 meter breed zijn, dit is om geen onderscheid te maken met de vrachtwagens. De tegenhanger van de R-categorie is de S-categorie, deze getrokken machines worden voornamelijk gebruikt op het land en zijn niet hoofdzakelijk voor transportwerk bijvoorbeeld balenpersen, meststrooiers en maar ook grote getrokken harken en schudders. Alle voertuigen in de bovengenoemde categorie mag je besturen wanneer je beschikt over een geldig T-rijbewijs of B-rijbewijs afgegeven voor 1 juli 2015.
Bestaande machines registreren bij de RDW zonder keuring
Alle (land)bouwvoertuigen die buiten de bovengenoemde punten in het kopje ‘uitzonderingen registratieplicht’ vallen en waarmee je toch de openbare weg op wil, moeten worden geregistreerd. Wanneer deze machines in de conversie periode (zie kader) worden geregistreerd, is er geen RDW keuring nodig (doe dit dus in 2021). Het is een administratieve registratie zonder technische schouwing. Wanneer je de machine hebt geregistreerd, mag je hiermee maximaal 25 km/u rijden, tot 2025 mag dit nog zonder kentekenplaat. Wanneer je vanaf het registreren al eerder een kentekenplaat monteert en de constructiesnelheid van de machine staat 40 km/u toe, dan mag je wél 40 km/u rijden. Het rijden van 40 km/u moet uiteraard wel toegestaan zijn op de betreffende weg. Het registeren van het materieel kan nu nog niet, hiervoor bouwt de RWD een speciale website. De website wordt begin 2021 gelanceerd.
Ontkomen aan APK-plicht
De reden voor invoering van registratie- en kentekenplicht, is de Europese eis om een apk te verplichten voor trekkers op wielen met een constructiesnelheid die hoger ligt dan 40 km/u. Trekkers die sneller kunnen rijden dan 40 km/u zijn wel apk-plichtig. Om de apk te ontlopen kun je de trekker begrenzen op 40 km/u, hierbij mag de werkelijk snelheid 10% afwijken dus 44 km/u is ook prima. Als je dit doet in de conversieperiode (1-1-2021 t/m 31-1-2021) komt de RDW dit niet controleren. De snelheid die je als eigenaar opgeeft bij de RDW is leidend, maar de constructiesnelheid moet wel overeenkomen met het kentekenbewijs. Als je na de conversie periode je trekker begrenst tot 40 km/u zal de RDW dit wél gaan controleren.
Lees verder onder de foto
Begrenzen is een aantrekkelijke optie, want voor landbouwvoertuigen is het op Nederlandse wegen nooit toegestaan om sneller dan 40 km/u te rijden. Momenteel is de maximum snelheid voor trekkers 25 km/u wanneer je vanaf 2021 je trekker hebt geregistreerd én een kentekenplaat hebt gemonteerd mag je 40 km/u rijden.
De volgende aflevering gaat over welke trekkers en aanhangers een kenteken krijgen.
Gerelateerde tags: Kentekenplicht, Kentekenregistratie