Vier op de vijf Duitse boeren overweegt aankoop Aziatische machine
Volgens een nieuwe marktstudie van het Duitse adviesbureau Management- und IT-Beratung MHP zou 80% van de boeren in Duitsland openstaan voor een Aziatische fabrikant van landbouwmachines bij hun volgende investering.
Adviesbureau MHP concludeert dit uit een enquête (pdf) gehouden onder 500 boeren in Duitsland. Van hen overweegt 80,7% een Aziatische machine bij hun volgende investering. De enquête werd gehouden naar aanleiding van Agritechnica 2025, waar Aziatische fabrikanten flink uitpakten.
Een ruime meerderheid van de respondenten geeft aan collega-boeren te kennen met machines uit China, India of Japan. De zichtbaarheid van deze Aziatische merken helpt volgens het adviesbureau bij een verschuiving in de markt.
Lees verder onder de afbeeldingen
Prijs is sterkste argument
Uit de resultaten blijkt verder dat een kwart van de boeren genoeg heeft aan een prijsvoordeel tussen 10% en 19% om over de streep te worden getrokken en af te stappen van de traditionele machinemerken. Stijgt het prijsvoordeel naar 20 tot 29%, dan zou 60% van de respondenten een dergelijke overstap wel willen maken.
Zorgen over kwaliteit en beschikbaarheid machines
Toch is het geen gelopen race, want ruim 40% van de boeren uit het onderzoek uit zorgen over de kwaliteit van de machines, en is sceptisch over de service-ondersteuning (op locatie) en de beschikbaarheid van onderdelen. Hierin hebben de traditionele merken vaak het voordeel, door een beter dealernetwerk en een langere historie. Dit is volgens MHP echter geen reden voor importeurs en dealers om stil te zitten. Uit de enquête concludeert het adviesbureau dat loyaliteit onder boeren geen vast gegeven is. Zeker niet als 25% bereid is om over te stappen bij een prijsverschil van 10% tot 19%.
Auteur: Jacco van Erkelens
Gerelateerde tags: Agritechnica, Trekkers, Trekkerverkoop