New Holland werkt aan prototype hybride verreiker
Machinefabrikant New Holland werkt aan een hybride verreiker. De machine werkt met een verbrandingsmotor op methaangas in combinatie met een elektrische aandrijving.
De prototypeverreiker van New Holland heeft een hybride aandrijving. De verreiker combineert een verbrandingsmotor die draait op CNG (compressed natural gas) en een elektrische aandrijving met een 70 kWh-accu.
Volledig elektrisch werken
Een 100 pk sterke 2,8 liter grote FPT-viercilinder methaangasmotor fungeert als een soort range-extender. Er is een batterij waarmee je vier uur middelzwaar werk volledig elektrisch kunt doen. Bij licht werk zou dat zes uur zijn. Bij zwaar werk springt de methaangasmotor bij met een vast toerental. De motor laadt tegelijkertijd de batterij op.
New Holland kiest voor deze configuratie, omdat je hiermee grotendeels volledig elektrisch kunt werken en tegelijk een volle werkdag doorwerkt zonder te hoeven laden of tanken. Er zou 112 pk beschikbaar zijn voor de hydrauliek en 154 pk voor de rijaandrijving.
Lees verder onder de foto
Stiller en schoner
Volgens de fabrikant tilt het prototype evenveel als de standaard dieselmachine: 4,2 ton, en 7 tot 9 meter hoog. New Holland somt de voordelen op: stil en schoon, en de rijaandrijving en rijrichtingswissel zijn goed te finetunen. New Holland meldt dat eigen tests uitwijzen dat de hybride verreiker 70% energie bespaart ten opzichte van een standaard dieselmachine.
Vooralsnog gaat het om een prototype. New Holland kan nog niet zeggen wanneer de hybride verreiker op de markt komt en wat de verkoopprijs zal zijn.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Elektrisch, Methaan, New Holland, Verreikers