fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Isobus en nieuw frame voor Aerts-ploegen

De vijfschaarploeg zoals getoond op vakbeurs Agribex staat bij Aerts in de prijslijst voor €36.600, exclusief het optionele Isobus. De meerprijs is nog niet bekendgemaakt. Foto's: Peter Roek

De Belgische machinefabrikant Aerts toonde vorige week op de vakbeurs Agribex in Brussel (B.) ploegen die voorzien zijn van een nieuw frame. Ook kunnen de ploegen worden geleverd met Isobus.

De Belgische ploegenfabrikant Aerts heeft zijn ploegen vernieuwd. De fabrikant levert vanaf 2026 Isobus op de ploeg en heeft onlangs de framebalken en de aanbouw van de ploeglichamen gewijzigd.

Ander staal

Er is gekozen voor een andere staalsoort van het Zweedse SSAB, dat staal onder het label Strenx levert. Die kwaliteit van staal was eerder alleen als plaatmateriaal en niet als kokers leverbaar. Door de toepassing van ander materiaal is ook de maatvoering van de kokerbalken gewijzigd. Het MS 180-frame met 120×120 mm kokers is de opvolger van het vroegere MS 175-frame met 150×100 mm kokers.

Lees verder onder de foto’s

Track Control levert het scherm van het Isobus-gps-ploegsysteem. Het systeem kan automatisch uitgeren, uitwaaieren of standaard recht ploegen.
Track Control levert het scherm van het Isobus-gps-ploegsysteem. Het systeem kan automatisch uitgeren, uitwaaieren of standaard recht ploegen.

Draaipunten naast balk gemonteerd

Ook zijn de draaipunten van het vario-systeem nu naast de balk gemonteerd en niet meer in de balk gelast. Dat levert in principe een sterkere constructie op. Laswerk aan een frame betekent in principe ook een verzwakking, hoewel de sterkte van het frame volgens Aerts voorheen geen problemen gaf en dus niet een directe aanleiding was voor de wijziging.

De MS180-ploeg heeft 82 cm ruimte onder de balk. Er is ook een MS190 met 87 cm ruimte onder de balk. De MS190 is ook een 120×120 koker, maar dikwandiger en daardoor sterker. Tussen de ploeglichamen zijn verbindingen uit plaatmateriaal gemaakt, waarbij de sterkte van het eerste naar het laatste ploeglichaam verloopt. Dit omdat ook de op te nemen kracht naar achter steeds verder afneemt. De eerdere versies hadden die versterking niet nodig omdat de balk toen breder was.

Bij de nieuwe generatie Aerts-ploegen zit het draaipunt van het vario-systeem naast de ploegbalk. Aan de balk wordt nu niet meer gelast. Als versterking van de balk zijn er extra verbindingen tussen de ploegelementen aangebracht met een uit plaat gezette constructie.
Bij de nieuwe generatie Aerts-ploegen zit het draaipunt van het vario-systeem naast de ploegbalk. Aan de balk wordt nu niet meer gelast. Als versterking van de balk zijn er extra verbindingen tussen de ploegelementen aangebracht met een uit plaat gezette constructie.

Slijtvaste punten

Aerts biedt nu widia (wolfraamcarbide)-versterking op de verwisselbare punten van de ploegscharen. Eerder was dat een opgespoten slijtlaag. Het concept van de Aerts-ploegen is gehandhaafd: draaibare vierkante slijtdelen op de scharen en montage van de ploegelementen aan de onlandzijde van het hoofdframe.

De Belgische fabrikant Aerts heeft momenteel geen dealers in Nederland. In Zeeuws-Vlaanderen levert de fabrikant zijn machines direct aan de eindgebruikers.

Met widia versterkte schaarpunten vervangen de voor extra slijtvastheid met wolfraamcarbide opgespoten punten.
Met widia versterkte schaarpunten vervangen de voor extra slijtvastheid met wolfraamcarbide opgespoten punten.

Auteur: Martin Smits

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Dieci introduceert grotere landbouwverreiker op Agribex

Op de Belgische beurs Agribex komt Dieci met meer info over zijn nieuwe grote landbouwverreiker Agri Max Power X2 50.8, met...
Afbeelding artikel

Finse Avant toont elektrische minishovel

Avant laat op de Agribex een nieuwe elektrische minishovel zien: de E727. De grootste elektrische shovel die Avant tot nu heeft...
Afbeelding artikel

Vanhoucke toont op Agribex een in-de-rij-schoffel

De Belgische machinefabrikant Vanhoucke Machine Engineering toont een prototype van zijn in-de-rij-schoffel op vakbeurs Agribex in Brussel.