fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zeppelin-verreiker komt volgend jaar naar Nederland

Het Duitse Zeppelin presenteert zijn eerste verreiker voor de landbouw op de Agritechnica in Hannover (D). In 2026 komt de verreiker naar Nederland. De ZT 8.40 is in samenwerking met Faresin gebouwd. Foto's: Mark Pasveer

Het Duitse Zeppelin, importeur van CAT, laat op de Agritechnica zijn verreiker voor de landbouw zien. Het is in feite een Faresin-verreiker, maar dan in een nieuw geel-zwart CAT-jasje.

Op de Agritechnica in Hannover (D) toont de Duitse Zeppelin Group, sinds vorig jaar importeur van CAT, zijn eerste verreiker voor de landbouw. Prominent op de stand staat de ZT8.40, uitgevoerd in het kenmerkende geel-zwart van CAT. De machine is ontwikkeld in samenwerking met Italiaanse fabrikant Faresin en is inmiddels verkrijgbaar in Duitsland. Vanaf volgend jaar zal de ZT8.40 ook op de Nederlandse markt verschijnen.

Samenwerking met Faresin

De verreiker zelf oogt als een nieuwe machine door de opvallende CAT-kleuren, maar dat is-ie niet. Het is in feite een Faresin 8.40, maar dan met de Zeppelin-naam. Beide fabrikanten hebben de handen ineengeslagen wat betreft verreikers. Zowel CAT als Zeppelin hadden al langer de wens om een verreiker voor de agrarische sector aan het portfolio toe te voegen, en vonden in Faresin de juiste partner om die ambitie te realiseren.

Lees verder onder de foto’s

De cabine is vrij simpel en niet al te ruim. De joystick is ook tamelijk eenvoudig zonder al te veel knoppen. Verder opvallend: er is geen sleutel meer om te starten, maar een start-stopknop.
De cabine is vrij simpel en niet al te ruim. De joystick is ook tamelijk eenvoudig zonder al te veel knoppen. Verder opvallend: er is geen sleutel meer om te starten, maar een start-stopknop.

ZT8.40 in alles een Faresin

Op het eerste gezicht lijkt de verreiker compleet nieuw, maar dat is hij niet. De machine is in alles nog steeds een Faresin. Alleen de bestickering en de kleuren zijn anders, waardoor de verreiker heel anders oogt. Het uiterlijk van de verreiker ziet er strak uit. De cabine lijkt niet heel ruim te zijn. Verder opvallend in de cabine is het ontbreken van veel knopjes. Een vrij groot scherm rechts van het stuur moet ervoor zorgen dat alle functies bediend kunnen worden.

Hoewel de ZT8.40 dankzij zijn opvallende CAT-kleuren oogt als een compleet nieuwe machine, betreft het in feite een Faresin 8.40.
Hoewel de ZT8.40 dankzij zijn opvallende CAT-kleuren oogt als een compleet nieuwe machine, betreft het in feite een Faresin 8.40.

Techniek achter de ZT

De verreiker is uitgerust met een Deutz-motor met 136 pk, weegt 8.880 kg en heeft een 8 meter lange giek. De ZT8.40 beschikt over een 8 meter lange giek en is aan de achterzijde voorzien van twee luchtkoppelingen en twee hydrauliekaansluitingen. Een achteruitrijcamera vergemakkelijkt het aankoppelen van werktuigen als aanhangers.

In 2026 verkrijgbaar in Nederland

CAT mikt met de samenwerking tussen Zeppelin en Faresin op een groot marktaandeel binnen het segment landbouwverreikers. De Zeppelin ZT8.40 is inmiddels verkrijgbaar in Duitsland, en zal in de loop van 2026 ook in Nederland beschikbaar zijn. De verwachte prijs ligt rond de €110.000.

Auteur: Lars Verhage

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

New Holland werkt aan prototype hybride verreiker

New Holland werkt aan een hybride verreiker die een methaangasmotor combineert met een elektrische rijaandrijving.
Afbeelding artikel

Nieuwe sleepslangbemester voor veehouders: Bomech Ecoline

Nieuwe Ecoline-sleepslangbemester is qua techniek, gewicht én prijs volgens Bomech ideaal voor veehouders die zelf willen sleepslangen.